Oude pc upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumim

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2017
Berichten
43
Overzicht
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 97 °C
Yorkfield 45nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 399MHz (5-5-5-18)
Moederbord
ASRock P45TurboTwins2000 (CPUSocket) 38 °C
Grafisch
SyncMaster (1360x768@60Hz)
1024MB ATI Radeon HD 3800 Series (ATI) 43 °C
Opslag
931GB SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA) 37 °C
1397GB Samsung STORY Station USB Device (USB (SATA)) 28 °C
3GB Generic USB SD Reader USB Device (USB)
Optische schijven
HL-DT-ST DVD-RAM GH22LS30 ATA Device
HL-DT-ST DVD-ROM DH16NS10 ATA Device
Geluid
High Definition-audioapparaat
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Computertype: Desktop
Datum installatie: 1/11/2017 17:56:51


Ik zou mijn systeem willen upgraden, wat kan ik eventueel hergebruiken en wat niet, er zit sinds kort een nieuwe voeding in. En welk nieuw moederbord moet ik dan eventueel kopen, amd of intel kwa prossecor, welke graka moet ik dan nemen kan ik mijn 2 dvd spelers hergebruiken. en mijn ram latjes.
budget momenteel rond de 500 €
 
Belangrijkste vraag, waarom wil je upgaden?
Trekt de huidige PC de nieuwste games niet meer of gaat het youtuben/facebooken niet vlot genoeg.
Kortom, wat moet je nieuwe PC gaan doen?

Als je een nieuwe moederbord koopt van de huidige standaarden dan kun je ook je RAM, Processor wel weggooien.
DDR2 RAM sloten worden niet meer geleverd op de huidige range nieuwe moederborden idem voor de socket 775 processor die je nu hebt.
Harde schijven en je DVD speler/brander kun je meenemen mits je nieuwe moederbord.
Voeding kun je meenemen mits deze zwaar genoeg is, dit hangt voornamelijk af van de grafische kaart die je eventueel bij wilt plaatsen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor intel, daar heb je gezien het lange tijd achterblijven van AMD simpelweg meer keuzemogelijkheden.
Denk dat de nieuwe Ryzen series van AMD dan boven budget is. SSD is zeker aan te raden.

Alternate heeft vaak upgradesetjes in verschillende prijsklassen beschikbaar.
Ook op tweakers.net vraag en aanbod staan veel setjes klaar van Moederbord, processor en RAM. Voordeel van die laatste is dat daar ook nog een Windows 10 licentie op aanwezig kan zijn, scheelt weer illegaal downloaden.
 
Hallo

Snelheid terug "throttlen" door veel te hoge c.p.u. t° is ook een mogelijkheid .

"Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 97 °C"

Is aan de pittige kant.

Deze p.c. toch eens Zuiver/stofvrij maken ???

Peter
 
Hallo

Snelheid terug "throttlen" door veel te hoge c.p.u. t° is ook een mogelijkheid .

"Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 97 °C"

Is aan de pittige kant.

Deze p.c. toch eens Zuiver/stofvrij maken ???

Peter

Is al gebeurd, deze speccy is van eerder deze week.
Is terug stofvrij.

Belangrijkste vraag, waarom wil je upgaden?
Trekt de huidige PC de nieuwste games niet meer of gaat het youtuben/facebooken niet vlot genoeg.
Kortom, wat moet je nieuwe PC gaan doen?

Als je een nieuwe moederbord koopt van de huidige standaarden dan kun je ook je RAM, Processor wel weggooien.
DDR2 RAM sloten worden niet meer geleverd op de huidige range nieuwe moederborden idem voor de socket 775 processor die je nu hebt.
Harde schijven en je DVD speler/brander kun je meenemen mits je nieuwe moederbord.
Voeding kun je meenemen mits deze zwaar genoeg is, dit hangt voornamelijk af van de grafische kaart die je eventueel bij wilt plaatsen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor intel, daar heb je gezien het lange tijd achterblijven van AMD simpelweg meer keuzemogelijkheden.
Denk dat de nieuwe Ryzen series van AMD dan boven budget is. SSD is zeker aan te raden.

Alternate heeft vaak upgradesetjes in verschillende prijsklassen beschikbaar.
Ook op tweakers.net vraag en aanbod staan veel setjes klaar van Moederbord, processor en RAM. Voordeel van die laatste is dat daar ook nog een Windows 10 licentie op aanwezig kan zijn, scheelt weer illegaal downloaden.

De nieuwste games zoals need for speed, enz... werken niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik las ergens dat je tot 31 dec gratis kan overstappen naar Win 10. Nu is nog je kans. Als je volgend jaar de pc gaat vernieuwen/upgraden dan is Win 10 alleen betaald verkrijgbaar.

Als ik de onderdelen bekijk dan denk ik dat je het beste kan overstappen naar nieuw, dus niet upgraden. Alleen budget kan een belemmering zijn voor een (game) pc.
 
De nieuwste games zoals need for speed, enz... werken niet meer.

Dat lijkt me gezien de specs vrij plausibel. Ik heb een soortgelijke machine staan als reserve PC.
Ik zou voor een zogeheten upgradeset gaan en daarmee je moederbord, RAM en processor vervangen.
Deze grafische kaart (1024MB ATI Radeon HD 3800 Series ) welke vermoedelijk onboard op je moederbord gaat het sowieso niet trekken.
Dus reken maar door dat je ook daar nog een uitbreiding voor nodig zult gaan hebben.
Daarnaast zou ik ook zeker een (minimaal) 128GB of grotere SSD erbij nemen.
Mijn advies zou zijn om eens op Tweakers.net vraag en aanbod te kijken.
Wel 2e hands, maar de mannen en vrouwen aldaar weten wel wat ze verkopen.
Complete desktops of alleen Moederbord+RAM+Proc

Bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/aanbod/1546749/compacte-intel-core-i5-4570-itx-pc-ssd-gtx-960.html
https://tweakers.net/aanbod/1540211/multimedia-gaming-pc.html

Of alleen de inhoud

https://tweakers.net/aanbod/1546293...-z77-pro4-16gb-ddr3-arctic-alpine-11-pro.html
 
Laatst bewerkt:
Ik las ergens dat je tot 31 dec gratis kan overstappen naar Win 10. Nu is nog je kans. Als je volgend jaar de pc gaat vernieuwen/upgraden dan is Win 10 alleen betaald verkrijgbaar.

Als ik de onderdelen bekijk dan denk ik dat je het beste kan overstappen naar nieuw, dus niet upgraden. Alleen budget kan een belemmering zijn voor een (game) pc.

Voor de windows 10 is er geen probleem, maar deze pc wel, kan de laatste update niet meer installeren, start conitu opnieuw op en werkt de installatie niet af.
Ik ben namelijk een insider van windows met een windows 10 licentie.
 
Overzicht
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 65 °C
Yorkfield 45nm Technologie
RAM
4,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 399MHz (5-5-5-18)
Moederbord
ASRock P45TurboTwins2000 (CPUSocket) 30 °C
Grafisch
SyncMaster (1360x768@60Hz)
1024MBATI Radeon HD 3800 Series (ATI) 37 °C
Opslag
931GB SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA) 30 °C
1397GB Samsung STORY Station USB Device (USB (SATA)) 23 °C
Optische schijven
HL-DT-ST DVD-RAM GH22LS30 ATA Device
HL-DT-ST DVD-ROM DH16NS10 ATA Device
Geluid
High Definition-audioapparaat
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Computertype: Desktop
Installatiedatum: 1/11/2017 17:56:51

Dit is de nieuwe na stofvrij maken van pc.
 
De processor-temperatuur is voor "idle" nog zeker 20 graden te hoog...rond de 42 - 45 graden zou normaal zijn.
Ik zou dus toch eens de koelpasta vervangen tussen processor en koeler....
 
Je kunt hem nog verkopen op Tweakers maar veel zal ie niet opbrengen, immers een systeem met DDR2
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Intel+Core+2+Quad+Q8200
Als je nog redelijk spelletjes wilt spelen kom je niet om een behoorlijke vidoekaart heen, kijk eens rond op Tweakers V&A.
Verder zijn al tips gegeven om voor systemen/upgrade setjes daar ook te kijken.
Ik zou zelf er voor kiezen om de kast te gebruiken met wat je mee wilt nemen (tips zie boven) en wat overblijft te verkopen via MP of Tweakers.
Iig geen "kleine verbetering" van dit systeem, behalve een complete upgrade.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan