Fout in Volume Shadow Copy

Status
Niet open voor verdere reacties.

nonno

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2006
Berichten
47
Ik wil mijn pc terugzetten naar een vorig herstelpunt in Windows 7.
IK krijg echter een mededeling dat ik niet naar een vorig herstelpunt kan gaan wegens "een onderdeel van de Volume Shadow Copy heeft een onverwachte fout aangetroffen. Controleer het geburtenislogboek van de toepassing voor meer informatie (0x80042302) "
Kan iemand me helpen om uit te leggen wat dit kan betekenen?

Alvast bedankt.
 
MS kan het oplossen, maar de zip is er helaas niet meer...
https://answers.microsoft.com/nl-nl...mherstel/a1a576f9-b648-e011-8dfc-68b599b31bf5
Je zou MS kunnen schrijven op dit forum met een link naar deze.

Of:
https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/volume-shadow-copy-service-werkt-niet.109573/page-2
Hallo,

verouderd topic, maar ik heb het probleem zo opgelost:
configuratiescherm --> systeembeheer --> services --> Volume Shadow Copy-service --> automatisch selecteren (niet automatisch langzamer opstarten) --> vervolgens op STARTEN geklikt en ik kon direct, zonder opnieuw op te hoeven starten, een herstelpunt maken.

Kwam hierop door de opmerking van Compgerd, onderaan de eerste pagina van dit topic. Dus heel simpel dus deze oplossing.

Of deze:
https://www.pcwebplus.nl/phpbb/view...5a91d40dd9a0f65b3bc0a7f4016fb&start=15#p16431

Deze melding in combinatie met de VSS service kan verschillende oorzaken hebben. Een van deze oorzaken kan zijn omdat third-party software het een en ander (onbedoeld) blokkeert.

Ik wil dan ook als eerste een zogenaamde cleanboot van Windows aanraden. Met deze cleanboot worden tijdelijk alle niet Microsoft services en opstart items uitgeschakeld.

Opmerking Wanneer u deze stappen uitvoert, is het mogelijk dat u bepaalde functionaliteit van services niet meer kunt gebruiken. Wanneer u de instellingen weer inschakelt, wordt de functionaliteit hersteld. Het probleem of het foutbericht kan dan echter ook weer optreden.

Klik op Start, typ msconfig in het vak Zoekopdracht starten en druk op Enter.
Als u om een beheerderswachtwoord of bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of klikt u op Doorgaan.
Selecteer op het tabblad Algemeen de optie Selectief opstarten.
Schakel onder Selectief opstarten het selectievakje Opstartonderdelen in het geheugen laden uit.
Open het tabblad Services, schakel het selectievakje Alle Microsoft-services verbergen in en klik op Alles uitschakelen.
Klik op OK en klik op Opnieuw opstarten.

Nadat de computer opnieuw is opgestart, kunt u enkele services controleren.
Klik op start en typ "services.msc" in de balk onderaan in het startmenu (Zoekopdracht starten) en druk op ENTER.

In de lijst met Services kunt u de volgende services controleren:
- "Remote Procedure Call" (RPCSS) -> Ingeschakeld, Automatisch
- "COM+ Event System" (EventSystem) Ingeschakeld, Handmatig
- "System Event Notification Service" (SENS) Ingeschakeld, Automatisch
- "Volume Shadow Copy" (VSS) Ingeschakeld, Handmatig
- "Microsoft Software Shadow Copy Provider" (SWPRV) Ingeschakeld, Handmatig
- "Block Level Backup Engine Service" Ingeschakeld, Handmatig

Na het controleren en waar nodig aanpassen van de services kunt u nogmaals proberen de backup of systeemherstel te gebruiken.
Resulteert dit nog steeds in een foutmelding, dan kunt u bij de services die we hierboven gecontroleerd hebben de "Block Level Backup Engine Service" uitschakelen. Daarna nogmaals direct proberen de backup of systeemherstel uit te voeren.
Voor de zekerheid: had je een virus/trojan probleem?
Zoja. Test wel of je daarna echt alles kwijt bent, bijv met Malwarebytes Free.
 
Laatst bewerkt:
Jammer maar helaas, geen van beide voorstellen werkt...
Ik kan geen enkel herstelpunt terugvinden (buiten dat van vandaag).

Nonno
 
Begin met het openen van de CMD of Powershell via zoeken, openen als admin en eerst een sfc /scannow uitvoeren en als die klaar is een chkdsk /r, opnieuw opstarten en wachten tot Windows zelf opstart, kan even duren.

En wat is de reden dat je een systeemherstel (buggy gedoe vaak) wil doen?
In veilige modus wil het vaak wel.

Zou een image of backup met een 3e party tool in het vervolg gaan gebruiken.
Macrium Free, Aomei en Easeus free zijn prima daarvoor geschikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan