hyperlink bewerken als formulier als gebruiker geopend is gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

impulsief

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2017
Berichten
46
hoi, allemaal een goed en gezond 2018 gewenst

ik heb een formulier met daarin een hypoerlink veld om een pdf te openen dat bij dat record hoort (pdfs zijn te groot en te veel om ze als bijlage op te slaan)

Als ik access open in de programmeer stand dus met schift klik werkt de hyperlink in het formulier prima, als ik met rechts klik krijg ik het hele lijstje voor de hyperlink en kan ik dus ook de hyperlink bewerken, maar als ik het formulier opstart in gebruikers stand (dus zonder shift) kan ik een ingevulde hyperlink wel openen maar als ik op rechts klik heb ik alleen de optie aan faforieten toevoegen

iemand een idee hoe ik de gebruiker van het formulier ook de hyperlink kan laten bewerken?
 
(pdfs zijn te groot en te veel om ze als bijlage op te slaan)
Dat moet je niet eens wíllen! Verder snap ik je vraag niet:

hoe ik de gebruiker van het formulier ook de hyperlink kan laten bewerken
Een hyperlink in een formulier zou een bestand moeten openen, meer niet. Rechtsklikken is al een zinloze actie, want normaal gesproken is één keer klikken genoeg om een actie te triggeren. Dus waarom zo ingewikkeld?
 
Een hyperlink in een formulier zou een bestand moeten openen, meer niet. Rechtsklikken is al een zinloze actie, want normaal gesproken is één keer klikken genoeg om een actie te triggeren. Dus waarom zo ingewikkeld?

Ik doe het zo ingewikkeld omdat door schade aan mijn zenuwbanen, dus ook mijn hersens door chemo, ik een beperkt denk vermogen heb en daardoor niet meer in staat ben om te programmeren of voor mij complexe handelingen in een goede volgorde te zetten

als de hyperlink al in het veld staat kan ik die gewoon met een muisklik openen, ook als gebruiker, maar als ik een nieuw record aanmaak en ik wil een hyperlink in een veld programmeren dan lukt dat alleen als ik het formulier in de data base als beheerder open en niet als ik hem als gebruiker open ik heb 2 scherm afdrukken erbij gedaan misscien dat het dan duidelijk wordt wat ik bedoel
 

Bijlagen

  • beheerder.jpg
    beheerder.jpg
    174,1 KB · Weergaven: 53
  • gebruiker.jpg
    gebruiker.jpg
    143 KB · Weergaven: 60
Wij weten natuurlijk de omstandigheden niet waarin iemand iets maakt, ik zie een vraag voorbij komen waarvan ik denk: dat is niet de handigste manier. En daar baseer ik dan een antwoord op. Micrososoft wil geloof ik dat iedereen zonder enige kennis een database moet kunnen maken. Het programma krijgt de laatste jaren allerlei onzinnige (in mijn ogen dan) opties die niet in een database thuishoren, en het hyperlinkveld is er daar één van. Gebruik je dat voor websites, dan gaat het nog wel, maar voor het opslaan van e-mail adressen is het al lastig, en voor bestanden helemaal. En zo zijn er wel meer zaken. De waarheid is, dat goede databases een vak is, en dat je daarvoor basiskennis en programmeervaardigheden nodig hebt. En ik snap best dat dat in uw geval dan best lastig is.

Ik heb nog nooit in mijn leven een veld gemaakt met een hyperlinkveld, en ga dat ook nooit doen. Het is namelijk ook helemaal niet nodig. Ik gebruik sowieso dus tekstvelden om de inhoud van de link op te slaan. Dat geldt voor zowel hyperlinks, mailadressen als bestanden. De hyperlink werking maak je op basis van één procedure regel (inderdaad: dat is programmeren) die met deze (dummy) opdracht
Code:
FollowHyperlink Me.Tekstveld.Value, True
De website of het bestand, of de mail, opent.
De code zet ik dan bij voorkeur op de gebeurtenis <Bij klikken> zodat je als gebruiker maar één keer hoeft te klikken.
Om het verhaal helemaal compleet te maken, gebruik ik dezelfde gebeurtenis om te checken of er al wat in het veld staat. Is dat namelijk nog leeg, dan heeft FollowHyperlink uiteraard geen zin. In mijn databases krijg je dan eerst een pop-up waarmee je een bestand kunt invoegen in het veld.

Ik snap dat het wellicht lastig is om zelf te maken, maar als u een voorbeeld bestand kunt meesturen, dan maken wij dat er met alle plezier in!
 
Beste OctaFisc, bedankt voor je begrip, niet iedereen heeft het vermogen het programmeren aan te leren, maar vind het wel leuk een DB op te zetten vaak alleen om je boeken of cd bij te houden ik probeer iets verder te gaan en loop dan tegen problemen aan die ik voor leg in help mij, als dat niet de bedoeling is van dit forum, maar het hier alleen voor programmeurs is, dan bied ik mijn excuses aan, laat het maar gewoon weten dan plaats ik geen vragen meer op dit forum, mocht je mij met deze vraag nog kunnen helpen dan wardeer ik dat enorm de DB bijgevoegd wel moeten splitsen want het lukte niet net onder de 2 mb te komen, mijn vraag is om Nieuw archief (2).zip na download aan te passen in Nieuw archief.z01
 

Bijlagen

  • 1.zip
    21,1 KB · Weergaven: 32
  • Nieuw archief.zip
    985,7 KB · Weergaven: 31
  • Nieuw archief (2).zip
    1 MB · Weergaven: 34
Als je een voorbeeld database plaatst is het voor iedereen mogelijk om daar feedback op te geven. Het is makkelijker dan alleen een vraag als tekst.
Je hoeft je dus totaal niet te verontschuldigen voor jouw omstandigheden, hoe vervelend ook, dat mag voor het helpen niet uitmaken.
Er zijn ook mensen die niet ziek zijn en die totaal geen kaas gegeten hebben van bepaalde zaken, die hebben "geen excuus" maar mogen uiteraard ook vragen.... Toch? Dus dat maakt niet uit. Net als links- en rechtshandig, arm/rijk, lang/kort gekleurd/wit, etc....Gelukkig maar.
Iig wel beterschap.
 
Als je een voorbeeld database plaatst is het voor iedereen mogelijk om daar feedback op te geven. Het is makkelijker dan alleen een vraag als tekst.
Je hoeft je dus totaal niet te verontschuldigen voor jouw omstandigheden, hoe vervelend ook, dat mag voor het helpen niet uitmaken.
Er zijn ook mensen die niet ziek zijn en die totaal geen kaas gegeten hebben van bepaalde zaken, die hebben "geen excuus" maar mogen uiteraard ook vragen.... Toch? Dus dat maakt niet uit. Net als links- en rechtshandig, arm/rijk, lang/kort gekleurd/wit, etc....Gelukkig maar.
Iig wel beterschap.

:thumb:
 
als dat niet de bedoeling is van dit forum, maar het hier alleen voor programmeurs is, dan bied ik mijn excuses aan, laat het maar gewoon weten dan plaats ik geen vragen meer op dit forum
Het forum is er uiteraard voor alle vragen die over het onderwerp gaan, ongeacht het niveau of de kennis van de vraagsteller.
Blijf dus vooral vragen stellen als je dat nodig vindt! Ik zal z.s.m. naar de db kijken!
 
Het forum is er uiteraard voor alle vragen die over het onderwerp gaan, ongeacht het niveau of de kennis van de vraagsteller.
Blijf dus vooral vragen stellen als je dat nodig vindt! Ik zal z.s.m. naar de db kijken!

:thumb:
 
Quooten is overigens niet nodig en maakt draadjes alleen maar nodeloos langer :)
 
Bedankt iedereen, ik heb ondertussen begrepen in een ander draadje dat een hyperlink in een subformulier niet werkt, ik sluit daarom dit draadje
 
Bedankt iedereen, ik heb ondertussen begrepen in een ander draadje dat een hyperlink in een subformulier niet werkt, ik sluit daarom dit draadje
Welk draadje? Je hebt dat niet van mij, dat klopt namelijk niet wat je schrijft nu :).
 
Ik had trouwens door omstandigheden nog niet naar de db gekeken; zal ik vandaag/morgen proberen te doen!
 
Je bestanden zijn niet te openen; dat had ik uiteraard wat eerder moeten melden maar zoals ik al zei: omstandigheden zijn nu eenmaal wel eens spelbreker. <Nieuw archief.zip> kan ik wel openen maar niet uitpakken, <Nieuw archief (2).zip> kan ik niet eens openen.
 
Beste octofisch
Bedankt voor de moeite zip 2 zou automatich na zip 1 moeten openen, de up en download mb zijn hier ook erg laag, ik ga gewoon door met dingen uitproberen en op internet op te zoeken, komt het vroeg of laat altijd goed

groet,
peter
 
Met welk zipprogramma dan? Als ik een meervoudige zip maak, doe ik dat meestal met WinRar. Dan krijg je een aantal bestanden met een nummer, en één startbestand met de extensie .rar. Deze constructie ken ik zo niet. Maar ik begrijp uit het andere draadje dat je mijn hulp liever niet meer hebt, dus wellicht kan ik hier dan ook maar beter vanaf blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan