• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaak bij bepaalde percentage van de cel inhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

fdeb

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2014
Berichten
10
Beste kenners,

In cel A1 staat een getal, bijvoorbeeld 90.

De getallen in de cellen A2, A3 en A4 moeten Rood kleuren als ze lager of hoger zijn als 4 procent van het getal in cel 1A

Ik heb het geprobeerd met Voorwaardelijke opmaak maar ging helemaal niet goed. Mij kennis is nihil.


Dank voor je hulp in deze:thumb:
 
De getallen in de cellen A2, A3 en A4 moeten Rood kleuren als ze lager of hoger zijn als 4 procent van het getal in cel 1A
Voor een getal ongelijk aan 3,6, kun je de VO de instelling maken als in de bijlage of met
Code:
=$A2<>($A$1*4%)
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    41,3 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt:
Heb het in een voorbeeldje gestopt.
 

Bijlagen

  • VoorwOpmaak.xlsx
    42,2 KB · Weergaven: 160
Voor een getal ongelijk aan 3,6, kun je de VO de instelling maken als in de bijlage of met
Code:
=$A2<>($A$1*4%)

Dank voor je reactie RobdGr. Ik kom er helaas niet echt mee uit de voeten en ga nu even kijken naar het voorbeeld van Cobbe.
 
Heb het in een voorbeeldje gestopt.

Wow, bedankt Cobbe, voor het keurig verzorgde voorbeeld! Toch gaat hij niet helemaal goed en dat ligt denk ik aan mijn schrijven..

In cel A1 staat de waarde 90 (90,0). In de cellen B1 (waarde 93,0 ), C1 (waarde 86,3) en D1(waarde 93,8 ) staan ook soortgelijke waardes echter mogen die waardes niet meer dan 4% afwijken (naar boven of beneden) van de waarde in A1

Dus de waarde in cel B1 is goed, (want.. +4% van 90 is 3,6 = 93,6, dus de waarde van B1 valt hier nog onder. De waarde van cel D1 is duidelijk te hoog, dus fout en die van cel C1 is meer dan 4% lager dan cel A1, dus ook fout

Mijn vraag is nu, hoe zorg ik dat Excel deze berekening uitvoert op de door mij geselecteerde cellen en dat hij de foute waardes (meer als 4% verschil) met rode cijfers laat zien ipv een rode cel. (rood gedrukte cijfers hebben mijn voorkeur maar is niet echt van belang..)
:rolleyes:
 
Je hoeft dan enkel de formule aan te passen:
Code:
=OF(B1>($A$1*1,04);B1<($A$1/1,04))
 
Voor een keurig verzorgd voorbeeld hoor je zelf te zorgen.

Code:
=ABS($A$1-B1*ABS((B1>$A$1)*-2+1))>$A$1*4%
 
Laatst bewerkt:
Code:
=ABS($A$1-B1*ABS((B1>$A$1)*-2+1))>$A$1*4%
[/QUOTE]

VenA, wat is het verschil tussen uw en Cobbe's code?
 
Lijkt mij evident. Niet vragen of iets waar is maar vermenigvuldigen met iets dat waar is.
 
Dank voor jullie hulp, kwestie opgelost!

:thumb:

..topic kan sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan