WiFi Printer IP adres

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als het allemaal normaal werkt, waarom zou je dan je printer een vast ip adres willen geven?
Ken de router niet inhoudelijk, maar als je de ip lijst oproept van de aangesloten apparaten moet je dat kunnen zien.
Ander zet je de wifi van je overige apparaten tijdelijk uit. Die moeten dan uit die lijst verdwijnen.
 
Het punt is dat het niet normaal werkt. Dat komt doordat (volgens mij) de IP adressen op de verschillende wifi apparaten niet communiceren met de printer. Die heeft of IP adres 192.168.0.180, maar dan weer 192.168.178.13
Dus het wisselt steeds, en daarom wil ik een vast adres maken.
Heb momenteel weer wifi netwerkverbinding gemaakt op de printer. Het IP adres is nu weer 192.168.0.180
Maar kennelijk is er iets waardoor dit wisselt.
 
Daarnaast is het zo, dat ik de printer niet zie staan in de router lijst!!!
 
Tja... als ie geen goed ip adres heeft dan staat ie ook niet in de router lijst.....
Als in de router lijst zou staan zou de printer zeer waarschijnlijk al werken,..... immers dan heeft ie een ip-adres dan wel automatisch dan wel handmatig gekregen...
Maak het dus niet onnodig ingewikkeld.
Voorstel, begin met een schone lei
Zoek in de handleiding op hoe je de printer compleet reset.
Begin dan weer op de printer en kies voor handmatige instelling.
Vul alleen de cijfers in, de puntjes komen er vanzelf of staan er al en dar "springt" ie automatisch overheen...
Vul voor de zekerheid dus 192.168.000.001 zo in of je moet met een pijltje of knopje naar recht kunnen gaan zodat je wel 192.168.0.1 in kunt vullen.
Dat geldt ook voor 192.168.000.200 (of 180).
 
Het punt is dat het niet normaal werkt. Dat komt doordat (volgens mij) de IP adressen op de verschillende wifi apparaten niet communiceren met de printer. Die heeft of IP adres 192.168.0.180, maar dan weer 192.168.178.13
Dus het wisselt steeds, en daarom wil ik een vast adres maken.
Het lijkt er ook op in mijn optiek dat de printer op jouw netwerk de verbinding heeft verloren en zich aanmeld op een ander netwerk.
En eindigend op .180 gaat mij ook wat ver.

Zou je router eens resetten naar de basis, en alle apparaten opnieuw volgens procedures aanmelden.
Kies dan ook een minder druk kanaal op je router. Ipv kanaal 7(meest gebruikte) kanaal 9 of 11.
 
En eindigend op .180 gaat mij ook wat ver.
Uh.. hoe weet die printer of die router dat?
Je moet er zeker van zijn dat ie niet komt te staan op een ip-adres die door de router automatisch uitgegeven wordt.
start de DHCP op 192.168.0.2 dan is het veiliger om de printer een hoog adres te geven 192.168.0.180 ipv een laag adres, 192.168.0.40 of. Ik heb thuis hetzelfde.. en mijn smart TV heeft .59 automatisch... waarom geen .9 dus een laag nummer..
Als ik mijn printer op 59 toevallig gezet had ipv op 200.... dan had ik een probleem gehad, nl:
Uit ervaring blijkt dus dat je beter geen risico kunt nemen anders krijg je een IP-conflict.

Zou je router eens resetten naar de basis en alle apparaten opnieuw volgens procedures aanmelden. Kies dan ook een minder druk kanaal op je router. Ipv kanaal 7(meest gebruikte) kanaal 9 of 11.
Prima actie als simpel het ip adres /subnet/gateway invullen niet werkt. Ik zou eerst dit doen en pas als dat echt niet lukt, zet screen shots hier neer wat je gedaan hebt op kijk eens of je met de knoppen van de printer een testpagina af kunt drukken waarop ale instellingen bevestigd worden (een aantal Brothers hebben dat iig).
Ok.. klaar... NOK volg de verdere prima tips van @jackall op.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels gebeld met TP Link. Mijn printer wordt niet ondersteund door deze router en grijpt daardoor terug op de Ziggo verbinding/modem. Zwaar de pest in, nooit bij stilgestaan.
Ik heb nu het Ziggo adres (178.13) in mijn apparaten ingevoerd en hoop dat dat werkt. Zo niet, gaat de printer of de router eruit. Heb ik aangeschaft voor 5 GHz wifi.
Dus...dit verklaart het. Denk ik. Bedankt voor alle tips!!!
 
Dat geldt alleen als je van de TP Link printserver gebruik maakt..die er bij jouw TP-link router inzit

Als je printer als zelfstandige wifi in het lokale netwerk zet... en je installeert op je pc de software en geeft dat ip adres op moet het werken... De printer heeft alleen een lokaal netwerk nodig om met jouw pc te "praten" en doet dat via de wifi...
Slecht advies dus.

Sterker nog: Je kunt zelfs een lokaal netwerk hebben zonder router .....zonder internet maar met een werkende wifi printer mooi printen...
  • Neem een access point (AP) met wifi ... met ip adres 192.168.0.1
  • koppel daar de pc aan (ip adres/subnet/gateway)= 192.168.0.10/255.255.255.0/192.168.0.1)
  • en jouw wifi printer met(ip adres/subnet/gateway)= 192.168.0.200/255.255.255.0/192.168.0.1)
  • installeer de printer op de pc en geeft op dat het ip-adres van de printer 192.168.0.200 is...
Klaar...
En je kunt printen....

Dus heb je al gedaan wat we schreven? Exact dus?

Neen? als je dit gedaan hebt
t Ziggo adres (178.13
dat is het externe adres.... gaat nooit werken.
Hoe verzin je dit nu weer?
Volg gewoon exact wat er staat in de FM!

Je ontmoedigt met dit gedrag wel de helpers om je nog verder te helpen zo...:evil:

Als je het goed uitvoert kun je de bestelling afzeggen... dat het niet werkt heeft niks met 5GHz te maken...puur met het niet volgens van de FM.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ontmoedig ik mensen? Ik stel vragen omdat ik er niet uitkom, ook niet met het lezen van ****ing Manuals. Extern adres? Het zegt me niets. Wat bedoel je? Wat krijg ik nu voor adviezen? Ik vraag om hulp, doe wat ik moet doen maar het werkt niet!
Ik bel de TP link en krijg daar iets te horen waar ik niets mee kan. Dus graag hulp. Hartelijk dank
 
Niemand heeft hier dit genoemd:
t Ziggo adres (178.13
Wie heeft dit gezegd dat je dit moet doen? En waarom?
Zodat we schoon schip hebben.
 
Laatst bewerkt:
D2078A4C-5C4C-41E5-9AC4-1DE949F185EC.jpeg
Dit krijg ik na resetten printer, ingeven WiFi SSID etc
Gaat daarna dus terug naar 192.168.178.13
 
Ik zie dat niet staan daarop.
waar staat dat
Gaat daarna dus terug naar 192.168.178.13
en waarom vermeld je dat niet allemaal meteen, mijn glazen bol zit in de wasmachine....die net gerepareerd is...

Misschien is het van de buren?
De tip om een ander kanaal te nemen, die iemand gaf. heb je die al getest?
En als je gevolgd had: vast ip adres kan ie nooit verspringen...
Dus heb je nog steeds niet gedaan wat gevraagd is.
 
Laatst bewerkt:
Even een schone lei weer net als bij #24 iets terug (nu #34)

copy/paste alleen nu met puntjes ervoor....
  • Zoek in de handleiding op hoe je de printer compleet reset.
  • Begin dan weer op de printer en kies voor handmatige instelling.
  • Vul alleen de cijfers in, de puntjes komen er vanzelf of staan er al en dar "springt" ie automatisch overheen...
  • Vul voor de zekerheid dus 192.168.000.001 zo in of je moet met een pijltje of knopje naar recht kunnen gaan zodat je wel 192.168.0.1 in kunt vullen.
  • Dat geldt ook voor 192.168.000.200 (of 180).


aanvulling
ip adres printer: 192.168.000.200 (of 180).
sub net: 255.255.255.0
gateway:192.168.000.001 of 192.168.0.1
 
Laatst bewerkt:
Dat staat nu in de printer bij netwerkinstellingen. Zie bijgaande foto
IMG_0428.JPG

Ik start dus met instellen (na reset) van het netwerk. Dan staat hij op adres 0.180
Na enige tijd springt hij naar adres 178.13
 
Ik ga na het eten weer handmatig het IP adres ingeven. Hij springt er niet overheen dus ik ga vullen met nullen.
Bedankt voor zover. :thumb:
 
NB: ik zie dat bij IP adres 178.13 de standaard gateway ook is veranderd naar 192.168.178.1
Hoe is het mogelijk ....
 
NB: ik zie dat bij IP adres 178.13 de standaard gateway ook is veranderd naar 192.168.178.1
Hoe is het mogelijk ....
Dat klopt precies met die van de buren. Dat is een ander netwerk.. Tja dan kun jij NIET zelf printen in jouw huis maar moet je uitzoeken bij welke brengen... Mis het zonder wachtwoord is.. Waarom vertellen je dit nu pas...? Eet smakelijk en dan #34.....
 
Alleen primair wat ik opgegeven heb. Is genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan