Kun je de koeling van laptop regelen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KevinL

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2015
Berichten
36
De koeling van mijn laptop gaat constant aan en dan weer uit, enz.
Ik irriteer me hier een beetje aan, niet de herrie opzich maar ik zou gewoon liever hebben dat hij constant blijft draaien (maar dan iets lager toerental), dit stoort mijn concentratie .. steeds aan steeds uit. :rolleyes:

Kun je dit ergens regelen of kan ik dat vergeten ?
 
Het aan- / uitschakelen van de ventilator vindt plaats op basis van de gemeten temp. van de processor- of moederbord sensor.
Daar kun je dus weinig tot niks aan regelen.
Wat je wel kunt doen is zorgen dat het koelsysteem schoon ( dus stofvrij ) is, daardoor zal de ventilator minder frequent in- en uitschakelen.
Op Youtube staan legio video's , voor vrijwel elk model / type laptop, waar je precies kunt zien hoe je dat stofvrij maken doet.
 
Oke jammer dat je dat niet kunt regelen. Want bij mijn gewone desktop pc draait de ventilator wel gewoon constant.
Maar misschien dat er in de tussentijd wel al wat stof in zit inderdaad, zal eens op Youtube kijken voor mijn Toshiba laptop om schoon te maken.
 
Anders kun je nog aan een laptopkoeler denken, er zijn hele platte.

Recensies zijn hier goed, maar een voorbeeld er zijn vast dunnere en goedkopere:
https://www.bol.com/nl/p/cooler-master-notepal-u3-plus-laptop-koeler-zwart/9200000020674603/

http://www.mediamarkt.nl/nl/categor...&navigation=true&sort=&view=PRODUCTLIST&page=
De Trust heeft een groter ventilator, is vast stiller en maar ca 22 euro.

PS: het kan alleen maar werken als de ventilatie gaatjes van jouw laptop ook onder de laptop zitten. De recensies waar het niet werkt hebben imho de verkeerde gekocht....
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens in de BIOS of daar de grenswaarden kunnen worden opgegeven. Fan speed zou ook wel eens te regelen kunnen zijn.

Koeling is vaak nodig omdat er grafisch veel wordt gevraagd. Probeer voor een andere beleving ook om, in het grafisch stuurprogramma, de schuifbalk tussen Kwaliteit en Prestaties verder naar Prestaties te schuiven en verminder de vraag door af te zien van effecten zoals Airo en hoogste resoluties in toepassingen. Op schoot (blokkeringen) en in een warme ruimte gebruiken is vaak geen goed idee.

Ik begrijp dat het opgelost zou zijn wanneer de koeling constant aan is, in een desktop computer koelt de grafische kaart en de kast (via de voeding) onafhankelijk en kan de CPU fan best op het zelfde niveau draaien. Je kan hiervoor dan een kleine regelbare weerstand voor een ventilator kopen die speciaal ervoor gemaakt worden, dan lage grenswaarden opgeven of een andere aansluiting voor de fan gebruiken en zelf het toerental regelen. Dat hier in de BIOS of Setup "aan gaan bij lage temperatuurwaarden" te regelen is en een weerstandje is in te bouwen weet ik niet, bij steeds de zelfde taken en geen veranderende omstandigheden zou je misschien een aanpassing kunnen maken door met een regelbare weerstand de juiste waarde te bepalen en dan een weerstandje in het kabeltje te solderen met een krimpkousje.

Je moet de behuizing en de ventilator af en toe even schoonmaken en een externe ventilator voorkomt dat de zelfde lucht deels weer wordt aangezogen zodat er een oveneffect ontstaat. Vaak draait de ventilator op een laag niveau en versnelt deze bij te warm worden.

Er is een hulpprogramma wat de snelheid regelt wanneer dat op de computer mogelijk is en deze wordt ondersteund. Je kan de snelheid dan vanaf het bureaublad toegankelijk maken. Het heet Speedfan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan