Harde schijf versleten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JonasRetro

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
159
Goedeavond,
Ik krijg van HDDlife altijd meldingen dat mijn harde schijf naar het einde van zijn leven toe gaat.
AzNkdMx.png
Moet ik mij nu echt zorgen gaan maken?
yMuwS1T.png

Het betreft een laptop Acer Aspire E1-522
Huide schijf is een 1TB opgesplitst in meerdere partities.
De harde schijf is een 2,5 inch harde schijf met een SATA aansluiting.

Stel nu dat ik beter uitkijk naar een nieuwe schijf wat zou dan de beste keuze zijn?
SSD, SSHD, HDD?

Alvast bedankt
 
De beste keuze hangt af van jouw eisen.
Een normale 1 Tb HDD heb je al voor rond de € 50 ( link ) terwijl een SSD van 250 Gb rond de € 90 kost ( link ).
De SSD in de link biedt wel 5 jaar garantie t.o.v. de 2 jaar voor de normale HDD...
Opslagruimte vs prestaties, dat is de keuze, met een SSD wordt de laptop gevoelsmatig gewoon tot wel 8x sneller met opstarten en starten van toepassingen etc maar je hebt wel minder opslagruimte.
Met een nieuwe 1 Tb HDD veranderd er hoegenaamd weinig tot niets.
 
Als je de DVD speler weinig gebruikt, kun je overwegen om naast die SSD op de HD plaats een extra normale HD te plaatsen op de plaats van de DVD speler.
Die monteer je in een zgn caddy: https://hddcaddy.nl/acer-aspire-e1-522-ssd-hdd-caddy/
Ik heb er voor mijn Dell pas een in China gekocht, voor minder dan 10 euro in bubbeltjes enveloppe op mijn deurmat... werkt prima, constructie ook prima.
Voordeel: de SSD komt niet zo vol te zitten, aan een 250 GB type heb je genoeg en je hebt toch altijd opslagruimte bij je.
Je kunt zelf een beperkte backup doen op de SSD.

Zoek da ff goed uit welke de beste is oa ivm montage klepje.
https://nl.aliexpress.com/item/2nd-...c7f2-4000-a748-a3bee377f732&priceBeautifyAB=0
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=caddy+Acer+Aspire+E1-522&_sop=15

Ebay prijzen variëren ster, kijk goed uit wat je koopt...
Ik heb deze gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/For-...dc6f-46c8-9ec2-5460f0184864&priceBeautifyAB=0
 
Laatst bewerkt:
Een SSHD kost ook niet zo heel veel heb ik gezien wat denken jullie hiervan?
Een HDD cady ipv mijn DVD speler zal het niet worden aangezien die DVD veel te vaak gebruikt word.
Maar de tool van Western digital zegt het volgende:
YaDoxnE.png
2JdoKeO.png
Dit zegt de smartinfo tool van HDD life:
Yl9lmtb.png
jOchbGH.png

Wat adviseren jullie?
Voorlopig nog houden of stilaan toch de vervanging gaan bekijken?
Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Op de screens van beide is te zien dat de "reallocated sectorcount" en "current pending..."niet langer 0 zijn, hetgeen betekent dat de reserve-sectoren op de schijf worden aangesproken om "bad sectors" te vervangen.
Dat is een teken dat de schijf slechter wordt. Als het aantal beschikbare reserve-setoren op is treed er data-verlies / corruptie op.
Het wordt dus wel tijd om de schijf te vervangen.

Een SSHD is bij lange na niet zo snel als een SSD....snelheid en prestaties vs opslagruimte, die keuze moet je maken.
Als je maar 200 Gb ruimte van de 1 Tb gebruikt heeft een nieuwe HDD niet veel zin, dan kun je beter voor een SSD gaan, andersom ook, heb je meer als 400 Gb opslag nodig dan is een HDD de noodzakelijke keuze.
 
Laatst bewerkt:
Als je met een externe DVD speler/brander kunt leven en geen Blue Ray nodig hebt, kun je voor een paar tientjes een externe kopen:

Dan heb je wel de optie om dit te doen
  • Ca 250 GB SSD als bootdisk
  • 1 a 2 TB HD als opslag in caddy van ca 10 euro
Alleen 1 SSD met alleen > 400 GB opslag een OS en nog voldoende ruimte overhouden om de wear v/d SSD tegen te gaan, is wel een dure optie.


Als je bepaalde DVD's vaak speelt kun je ook overwegen om er een iso van te maken, in Windows 0 kun je die koppelen en zo afspelen, geen extra software voor nodig...:cool:
 
Dat is wel een leuk idee die ISO's maar die moet je wel ergens opslaan om ze te kunnen koppelen....:p
Dan ben je dus aangewezen op een ext. dvd-brander / speler om die ISO's te kunnen maken, dan wordt het verhaal nog duurder met SSD èn HDD èn caddy...
 
Laatst bewerkt:
Pure snelheid en prestatie voor programma's en besturingssysteem is een SSD. Voor opslagcapaciteit HDD. Voor combinatie van beide met meer opslag, prijsgunstiger SSHD.
Kun je dan geen externe HDD gebruiken puur voor de data/opslag?

Ik had toen een interne HDD in mijn desktop-pc defect volgens de software en 'deskundigen'. Ik heb deze geformatteerd (duurt wel even) met het commando:
format d: /fs:NTFS /p:2
Write zero Lange Pier gaf dat volgens mij toen aan. En de schijf was later gezond en gebruik die nog steeds volop.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een leuk idee die ISO's maar die moet je wel ergens opslaan om ze te kunnen koppelen....:p
Dan ben je dus aangewezen op een ext. dvd-brander / speler om die ISO's te kunnen maken, dan wordt het verhaal nog duurder met SSD èn HDD èn caddy...
SSD €70-80 + 1 TB HD ca €45 en caddy max €10 (Ebay) en externe DVD paar tientjes.
Totaal max 155-160 euro.... waarvan je later kunt besluiten of je de SSD en/of de HD nog meeneemt naar een volgende laptop.

Met zo'n optie kun je in principe nog jaren vooruit. Ik heb in mijn ruim 3 j oude Dell dit ook gedaan hij vliegt weer vooruit, Daar ga ik zeker >> 5 jaar profijjt van hebben. De vorige heb is nu 9 jaar oud en die doet het zelfs nog redelijk.

Anders moet je kiezen om voor de super goedkoopste oplossing gaan voor alleen een 1 TB HD van ca €45

Alles wat er tussen zit vind ik half werk en weggegooid geld. .. en een 1 TB SSD is te duur ...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle informatie.
Dus wat stellen jullie voor het OS op de SSD?
De programma's en data op de HDD?
 
Ik ga erover nadenken, wat ik ga doen.
Welk merk SSD's raden jullie aan?
Seagate?
Western digital?
Samsung zie ik de laatste tijd wel veel met SSD's

Tevens zou ik deze 3 partitie's moeten backupen naar mijn nieuwe SSD?
De schijven die ik nu gebruik ga ik niet hergebruiken maar ik zal op een andere manier mijn data backupen zodat ik mijn OS volledig opnieuw kan herinstalleren.
Tevens de schijf van 83,82 GB en 9.31 GB zijn schijven die ik gebruikt heb voor Linux.
1MPEjr3.png
 
Laatst bewerkt:
Samengevat weten we nu nog steeds niet hoeveel schijfruimte je daadwerkelijk gebruikt van die 1 Tb..?
Want als dat maar 200 of 300 Gb is kun je net zo goed een 500 Gb Samsung 850 SSD kopen, die kost nl. € 150, heeft 5 jaar garantie en in dat geval kun je de dvdspeler in tact laten.
Dan zit je dus niet te pikvogelen met ISO's en alle eerder genoemde zaken, Windows opnieuw installeren en klaar.
Of je koopt gewoon een nieuwe 5400 Rpm WD-schijf van 1 Tb voor € 50 en dan ben je ook overal vanaf.
Dan wrdt je laptop er niet sneller op maar ben je voor een paar tientjes weer een jaar of 3 onder de pannen zonder toestanden.
 
Samengevat weten we nu nog steeds niet hoeveel schijfruimte je daadwerkelijk gebruikt van die 1 Tb..?
Jawel... ca 427 vrij van de ca 875 GB, dus ruim 400 GB bezet, zie plaatje van boven.
Maw een 500 GB SSD kan echt niet op deze manier, dan is er amper ruimte voor meer data als je de wear v/d SSD wilt voorkomen.
yMuwS1T.png
 
Ik dacht inderdaad dat iedereen had opgemerkt dat de capaciteit op de screenshot staat.
Ik ben wel van plan mij nog een externe harde schijf te kopen.
Misschien dat ik beter een externe HDD in combinatie met een SSD (500GB)?
Dan hoef ik inderdaad die DVD speler niet weg te halen.
Mocht ik enkele mappen van mijn minder gebruikte data verplaatsen naar een externe hdd zou ik +- 140gb minder hebben.
Tevens zou ik mijn OS volledig herinstalleren op de SSD dan.

Heb zonet 59.2 GB aan 'verborgen' downloads gevonden, niet in de map downloads die is netjes leeg maar wel in AppData.
 
Als je die SSD maar niet volmaakt... minimaal 100 G vrije ruimte voor de zekerheid.
En .. een externe schijf is geen backup, of had je die al wel op een andere plaats?
 
Voor een paar tientjes meer heb je deze.;):d:d:d
 
Voor een paar tientjes meer heb je deze.;):d:d:d

Overstijgt de waarde van mijn laptop :eek:
Ik ga voor de zekerheid toch eens alles samentellen wat ik echt op de laptop zelf wil hebben en als dit onder de 300 GB blijft zit ik toch zeker goed? Heb ik nog 200 GB reserve.
Ik denk dat ik gewoon onder de 300 GB zal zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan