• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorrrstel

Status
Niet open voor verdere reacties.

snb

Verenigingslid
Lid geworden
12 jun 2008
Berichten
19.714
Voor Mumzel:
 

Bijlagen

  • Helpmij voorstel.docx
    272,9 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
Prima voorstel van hoe het zou moeten. Ik mis nog een paar dingetjes, die vermoedelijk wel een Access ding zijn:

1. als je een bestand toevoegt, zorg er dan voor dat alle tabellen/queries/formulieren/rapporten die nodig zijn om het probleem/vraag te reproduceren in de database zitten
2. Zorg dat alle modules/functies/macro's die voor de vraag noodzakelijk zijn in de database aanwezig zijn
3. Verwijder alle verwijzingen naar bibliotheken in de database / bestand (geldt vermoed ik ook voor andere applicaties) die specifiek voor een gebruiker zijn en die niet voor de vraag noodzakelijk zijn
4. Zorg dat er voldoende records met representatieve dummy gegevens in de tabellen zitten. Een tabel met honderden records is doorgaans niet nodig, vijftig klantrecords die allemaal "Testklant" heten werkt ook niet goed.
5. Zet geen beveiliging op de database, en zorg ervoor dat de database opstart met alle opties en schermen beschikbaar, dus geen standaardfuncties uitzetten.

En wellicht nog wel wat meer in die trant :).
 
Kleine aanvulling: soms staat bestanden vol met links naar andere bestanden, wat ook lastig is.
 
Ik heb ook een voorstel (sorry snb, ik kon het even niet laten).

Is het mogelijk om het toevoegen van een voorbeeld voor het specifieke forum verplicht te stellen tenzij men (in een apart veld) specifiek aangeeft waarom dit niet nodig is?
 
@Octa,

Mijn versie is beoogd voor het Excel en VBA subforum (omdat ook daar de meeste vragen Excelvragen zijn).

Een aantal van je suggesties heb ik de aangepaste versie opgenomen; de Access-specifieke niet.
Wellicht kun jij de Access-versie maken ?

Het ging er mij om de 'stickies' in het Excel en VBA-forum te vervangen nu Mumzel in het Excel-subforum een 'aankondiging' heeft geplaatst.


@Rob

Heb ik naar aanleiding van Octa's suggestie al opgenomen. Kijk svp even wat je ervan vindt.

@peter

Dank voor je corrrectie :thumb::p
Het was in dit geval beoogd, niet per ongeluk.

Mij lijken 'verplichtingen' niet zo'n vrolijk idee. Als iets verplicht is, zouden we dat in de software moeten inbouwen, zodat gebruikers er niet van af kunnen wijken. Een instructie, waarbij gebruikers het ook nog 'fout' kunnen doen veroorzaakt alleen maar wrevel vrees ik.

Tenslotte: we moeten er denk ik wel voor waken 'volledig' te willen zijn, want dan weten we zeker dat ze niet gelezen worden. ;)
 

Bijlagen

  • Helpmij voorstel.docx
    273,5 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
Tsja. Je hebt gelijk met het afdwingen van allerlei zaken. Daarom had ik het voorstel zo gemaakt dan men wel mag afwijken :)
 
Ik heb het even 5 sterren gegeven zodat je voorstel beter opvalt.
 
Beste leden,

Dit gaat de goede kant op!
Eigenlijk hoort dit in de feedback sessie thuis maar ik denk dat ik hem hier even laat staan i.v.m de specifiekere feedback.

Ik zal, zodra jullie denken dat hij "af" is, dit eens achter de schermen delen en kijken hoe we daar verder mee kunnen.

Prima inzet in ieder geval :thumb:
 
@Alpha

Mooi.
Engelstalig lijkt me hier niet nodig.

Naar aanleiding van een vraag heb ik ook toegevoegd om alleen Officebestanden te plaatsen en geen schermafdrukken (dus ook geen animated gifs ;)
 
In de meeste gevallen hebben we een Excel bestand nodig, maar af en toe kan een schermafdruk erg gemakkelijk zijn.
In sommige gevallen kan je dingen niet bevatten en denk je dat een vragensteller iets verkeerds doet.
Neem alleen al de vraag in onderstaande link.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/929551-Kleur-Tabblad

Dus tja, om dat er nu uit te slopen,..
....aan de andere kant kunnen we hun er altijd nog op attenderen dat ze een schermafdruk kunnen achterlaten in een Excel bestand.
 
@HSV

Mee eens.
Soms is een schermafdruk gewenst; meestal (98%) hebben we meer aan een Officebestand.
Ik probeer de gewenste regel (98%) te beschrijven zonder de uitzondering (2%) onmogelijk te maken, zoals jij met je eigen voorbeeld illustreert.
 
@Femke

Ik zie geen enkel verband tussen de inhoud van deze draad en jouw opmerking.
Wil je jouw opmerking svp verwijderen ?

Hetzelfde verzoek aan @Cobbe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan