• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen van elke x aantal rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

xConnie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jan 2018
Berichten
2
Hallo,

Ik heb totaal geen verstand van Excel maar moet nu het programma wel gebruiken om data te verwerken. Ik heb een lijst met 9000 rijen. Hiervan wil ik graag het gemiddelde van elke 15 rijen in kolom C (titel gFy). In het engels ben ik al wat formules tegengekomen die niet werken (ook na vertaling naar het Nederlands), zoals dit: https://www.extendoffice.com/documents/excel/2532-excel-average-every-5-rows.html.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik graag wil bereiken en me kunnen helpen! Hier nog een printje met mijn data, wat misschien een beter beeld geeft:

cXXY-8z3TK_m3RF4mlCnLw.png
 
in G2:
Code:
=GEMIDDELDE(VERSCHUIVING(C$2;(RIJ()-2)*15;;15))
 
Welkom.

Tip voor de toekomst: je hebt je aangemeld op een excel-forum, het is dus handiger om een excel-bestand te plaatsen i.p.v. een plaatje.
 
Alternatief: Voeg een kolom toe met de functie =INTEGER(A2)+1 en as kopje "Seconde" en maak een draaitabel met Seconde als rijveld en kolom C als optelveld (functie gemiddelde)
 
@ jkpieterse
Als MVP excel klinkt het gemakkelijk uitgelegd maar voor een beginner? (hierbij reken ik mezelf wel niet bij alhoewel ik dit zou moeten met wat ik hier soms op het forum zie passeren)
Wat je bedoeld met
en as kopje "Seconde"
ontgaat me nu.
 
Ik kan wat kort zijn in de uitleg inderdaad :)
Dus: Stel kolom F is de eerste lege kolom naast de tabel, Tik dan in F1 "Seconde" (zonder de aanhalingstekens) en in F2 de formule die ik al aangaf. Vervolgens F2 weer selecteren en dubbelklikken op de vulgreep (het kleine vierkantje rechts-onder de geselecteerde cel).
 
Dankjewel allemaal voor jullie hulp. De formule van Timshel was precies wat ik nodig had!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan