• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel reeksen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjunny

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2017
Berichten
5
Goedemiddag,

Voor een vraagstuk ben ik bezig met de voorraadverplaatsing in kaart te brengen in Excel.

Ik heb een overzicht gemaakt met de gevraagde goederen en de ontvangen goederen per week.
Wekelijks gaat er een bestelling uit.

Overzicht bestaat uit:
Artikel nummer / Weeknummer onderverdeeld in:
Vraag / Aanbod

Nu komt het voor dat wij 5x achtereen een bepaald artikel bestellen en na de 5e keer pas geleverd wordt.
Dit moet ik handmatig uitzoeken.

Mijn overzicht in excel bestaat uit nulletjes en eentjes.
wanneer er bij een weeknummer een 0 staat bij het betreffende artikel nummer is het 0 keer aangeboden.
Wanneer er bij een weeknummer een 1 staat bij het betreffende artikel nummer is het 1 keer gevraagd en 0 keer aangeboden.

Dit ziet er als volgt uit:
Weeknummer:
artikelnummer: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
abbcca123: 0 0 1 0 0 1 1 0 0 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0

de informatie die ik uit dit overzicht wil halen is het volgende:
Maximale wachttijd: 5 weken = aantal weken gevraagd en niet aangeboden gekregen.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Groet,
 
Algemene zucht... het is kennelijk erg moeilijk om een excel-voorbeeldje erbij te doen.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Mij is nog niet geheel duidelijk wat je precies wilt.
- Wil je in soortgelijke rijen het aantal keer tellen dat er 5x een 1 achter elkaar voorkomt?
- Wil je weten hoe lang je maximaal hebt moeten wachten op een artikel?
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,
Bedankt voor je bericht.

Ik wil in de soortgelijke rijen het aantal keer tellen dat er x aantal 1 achter elkaar voorkomt.
Of dit nu 5x is of 10x maakt niet uit.

In mijn voorbeeld is 5 weken de maximale wachttijd.
Andere keren is het na 2 of na 1 week al geleverd.

52 weken op jaarbasis is genoeg.
 
Een mogelijke oplossing met een aantal hulpkolommen. Niet de mooiste oplossing al zeg ik het zelf, maar wel werkbaar. Zie bijlage.

Wellicht biedt VBA nog verdere mogelijkheden, maar daar zijn anderen beter in.
 

Bijlagen

  • levertijd (AC).xlsx
    18,9 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan