SSD is zoek in schijfbeheer (en verkenner)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Berichten
114
Hallo deskundigen.....

Een vriend M. van mij kocht in april 2017 een dekstop: ACER Aspire TC-780 i6714 NL/GX-785
Specs: CPU=i5-7400, OS=Win10Home, RAM=8GB, SSD (bij aankoop met OS)=256GB, HDD=1 TB, "BIOS" vR02-A1 (is uiteraard een UEFI).

Werkte aanvankelijk goed, snelle start met OS op SSD.
Sinds enkele weken wil het systeem niet altijd meer vlot opstarten. Bleef dan hangen op of na de bekende Bootregel: "Press <DEL> to enter BIOS setup....etc...".
M. had na aanschaf een herstel USB-stick gemaakt en deze gebruikt voor een herstel/herinstall van windows. Dat ging goed, maar het voornoemde opstartprobleem bleef.

Hij liet mij e.e.a. zien.
In schijfbeheer stond partitie C: (met Win10) op de HDD ipv op de SSD zoals oorspronkelijk. Op de HDD zowel als op de SSD stonden wel een Efi- én een herstelpartitie. Op de SSD, enkele partitie E:, stond geen Win10.

Hij leverde zijn PC bij mij af om e.e.a. nader te laten bekijken.
In 1e instantie bleek de SSD schijf afwezig in schijfbeheer.
Door enkele wijzigingen in de UEFI aan te brengen onder de Secure Boot parameters bleek af en toe de SSD in schijfbeheer (en de verkenner) aanwezig en dan weer afwezig. Er was geen duidelijke UEFI-configuratie, die typisch met de aan- resp. afwezigheid van de SSD samenging. De aanwezigheid dan wel de afwezigheid van de SSD was niet helemaal willekeurig, maar veel regelmaat zat er niet in. In sommige gevallen trad er na zo'n wijziging en dan reboot van de PC "Herstel Voorbereiden" en "PC op problemen onderzoeken" op.

Vraag: Wat kan hier aan de hand zijn en wat is dan zo mogelijk de oplossing.

Nog verder genomen onderzoeksmaatregelen:
  • Herinstall win10 met het Rescue-USBtje bracht Win 10 steeds terug op de HDD (partitie C:)
  • Met Acronis True Image op een USB-stick: Cloon van de C:-schijf (HDD met Win10) op een externe SSD via een USB-verbinding. En vervolgens een poging tot deze weer te clonen naar de SSD in de PC als deze zichtbaar was.
    Daarbij waren alle partities van de HDD gewist.
    Leuk geprobeerd, maar dat werkte niet.
  • Tenslotte heb ik de externe SSD gecloond naar de gewiste HDD in de PC. Dit ging goed en de PC start Win10 weer.

Na deze exercities is het probleem nog niet opgelost. En met name: Win 10 staat niet op de af en toe aanwezige SSD, waardoor helaas trage HDD-opstart.

Wie---Oh----Wie weet hier raad?:rolleyes:
 
Heb je de SMART-info van betreffende SSD uitgelezen, desnoods door deze in een ext. HDD dock te zetten en vervolgens vanaf een andere pc te analyseren..?
Is er ook gekeken naar een eventueel beschikbare update voor de BIOS / UEFI..?
 
Heb je de SMART-info van betreffende SSD uitgelezen, desnoods door deze in een ext. HDD dock te zetten en vervolgens vanaf een andere pc te analyseren..?
Is er ook gekeken naar een eventueel beschikbare update voor de BIOS / UEFI..?
Hallo Scrapheap,
Het blijkt, dat de "SSD-schijf" een chip is op het moederbord. Deze heeft vermoedelijk geen S.M.A.R.T. en zo wel, dan kan ik daar geen uitlees op plegen.
Ik heb nog een clone gemaakt van de C: (HDD met daarop Win10). Mijn eigen laptop startte ermee op! Omdat de SSD van de onderhavige desktop er soms wel is, heb ik geprobeerd deze clone weer naar die toevallig weer zichtbare SSD te clonen. Lukte niet vanwege "Deze dynamische schijf niet te vergrendelen..." of zo iets. Ik heb nog meer dit soort dingen gedaan, maar allemaal zonder succes.

Ik heb het vermoeden, dat er hier een hardware defect is rond die SSD on-board. We gaan gebruik maken van de geldende garantie van de leverancier.
Bedankt voor je suggestie nog!
 
Lijkt mij een goed plan.
Helaas vind ik in je post geen info terug omtrend de capaciteit van betreffende SSD.
Veel netbooks hebben ook zo'n "SSD" maar in die gevallen betreft het eMMC flashgeheugen wat inderdaad op het moederbord gesoldeerd is.
Het verschil tussen eMMC en een SSD wordt hier keurig uitgelegd.
Her-installatie van Windows op zo'n eMMC flashchip of een upgrade installeren ( in geval van netbooks ) stuit regelmatig op foutmeldingen dat er te weinig vrije ruimte is om de upgrade uit te voeren of, zoals in jouw geval, dat de schijf niet vergrendeld kan worden, niet toegangkelijk is of niet zichtbaar is in de Windows-installer.
Het gebruik van zo'n eMMC chip als "dnamische" schijf wordt gedaan op basis van de voordelen van een dynamische schijf maar vooral om de kosten.
Je kunt zo'n schijf wel converteren naar een "basic" schijf, hier wordt uitgelegd hoe je dat doet in Windows.
Maar als er nog garantie op het apparaat zit, dan je data backuppen en toestel retourneren voor garantie en niet zelf verder klooien..:thumb:
 
Lijkt mij een goed plan.
Helaas vind ik in je post geen info terug omtrend de capaciteit van betreffende SSD.
..................
Maar als er nog garantie op het apparaat zit, dan je data backuppen en toestel retourneren voor garantie en niet zelf verder klooien..:thumb:

Goeie info van je!
De "SSD"= ca. 250 GB. Dus ruim genoeg voor het OS + Updatefiles.
Op de chip staat wel "SSD" met verder nog een nummer erachter. Ik vind nergens een aanduiding eMMC, dus is het misschien toch een echte SSD, alleen waarschijnlijk geen SMART.

Ik sluit me aan bij je opmerking.... niet zelf verder klooien, maar garantierecht inroepen.
Hartelijk dank nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan