Tips en opmerkingen nieuwe CPU upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Afwasmiddel

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Berichten
41
10 jaar geleden kocht ik als toen vijftienjarige mannetje mijn eerste game-pc van mijn welverdiende gespaarde centen. Door de jaren heen zijn er verschillende onderdelen toegevoegd, maar de CPU en het moederbord zijn altijd hetzelfde gebleven. Alhoewel mijn oude setup de test der tijd goed doorstaan heeft is het moment aangebroken dat er afscheid moet worden genomen van de oudste onderdelen. Helaas zijn de kuren op dit moment zo erg dat ik amper kan gamen. Sinds enkele dagen geleden lijkt mijn pc na 10 jaar intensief gebruik ongeschikt om nog verder op te gamen. Hij loopt wel tot tien keer vast bij het opstarten en als ik eenmaal op het bureaublad terecht kom moet ik hopen dat ik midgame geen blue screen krijg. Ik vermoed dat er ergens hardware technisch zoveel schade/slijtage is ontstaan dat ik toe ben aan een upgrade. Mijn huidge systeem bestaat uit:

Thermaltake V9 VJ40001W2Z - Midtowermodel (met nog maar één werkende fan, zijkant staat open voor voldoende koeling)
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Moederbord
AMD Phenom II X4 955 3.2GHz - CPU
Gigabyte GTX 1070 G1 gaming - GPU
Kingston ValueRAM DDR3 8gb - RAM
Coolermaster 850W - Voeding
2x Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - Harde schijven
Samsung WriteMaster SH-S223F - Schijfstation
TP-Link PCI-e Adapter TG-3468 Netwerk 1Gbit - Netwerkkaart
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio - Geluidskaart

De grafische kaart is door de jaren heen meerdere malen vervangen. De netwerkkaart is toegevoegd omdat de netwerkpoort van het moederbord niet meer werkte. Nu ben ik geen totale scrub als het om hardware aankomt maar ik hou me niet bezig met de laatste trends. Ik vermoed zelf dat het moederbord aan het falen is, maar merk ook dat mijn CPU achterloopt als het de nieuwste game wil draaien. Battlefield 1 bijvoorbeeld is onspeelbaar met meer dan 16/24 man omdat ik extreme lag krijg. Nu speel ik vooral DotA 2 en sinds kort ook Fortnite waardoor ik nooit heel veel CPU nodig heb maar ik zal toch een keer mee moeten. Zover ik weet besluit je eerst wat voor CPU je wilt kopen en pas je daarop je moederbord aan. Ik heb me lichtelijk verdiept in de huidge CPU trends en kwam tot deze conclusie: Intel domineert nog steeds dit circuit ook al komt AMD steeds dichterbij. AMD heeft wel goedkopere opties, maar als het op gaming aankomt lijkt een Intel processor toch de beste keuze. Hierdoor ben ik aan de slag gegaan en heb het volgende uitgezocht:

€ 40,- Antec GX200 Tower-behuizing - Midi tower behuizing
€150,- GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming, socket 1151 - Moederbord
€209,- Intel® Core i5-7500, 3,4 GHz (3,8 GHz Turbo Boost) socket 1151 - Processor
€118,- Corsair 8 GB DDR4-3200 Kit - RAM
€ 8 Cooler Master SickleFlow 120 - Case fan
totaal: €525,-

Als ik dit aanvul met mijn huidige GTX 1070 en mijn 850W voeding denk ik dat ik weer in het bezit ben van een moderne game pc. De harde schijven, geluidskaart, schijfstations en eventueel de netwerkkaart kunnen ook over worden geplaatst. Ik ben op zoek gegaan naar een CPU die niet te duur zou worden en me toch een glansrijke toekomst biedt. De i5 lijkt daarvoor een goede keuze. Bij het moederbord heb ik vooral gekeken naar het aantal uitbreid mogelijkheden en of er genoeg slots waren. Dit moederbord komt aardig overeen qua layout met mijn huidge moederbord en die was prima. Voor de casing ben ik gewoon op zoek gegaan naar een goedkope toren aangezien ik niet veel geef om het uiterlijk maar gewoon een praktische kast wil hebben met een goede airflow. De kast komt met één 120mm fan waardoor ik een extra fan heb toegevoegd. Er kan een derde fan worden aangebracht die ik waarschijnlijk uit mijn huidige kast haal (de nog enige werkende fan). Waar ik vooral over twijfel is het RAM geheugen en de harde schijven. Een SSD toevoegen wordt een te duur grapje vermoed ik en ik heb geen idee wat verstandig is qua RAM geheugen. Vooral nu de prijzen vele malen hoger liggen dan een aantal jaar geleden heb ik voor een goedkope 8gb optie gekozen. Ik had in eerste instantie €400,- in gedachte als budget maar omdat ik toch ook RAM erbij moet hebben heb ik me neergelegd bij de huidge prijs van €525,-.

Mijn vraag is nu dus of er mensen deze upgrade willen beoordelen en eventuele tips willen geven. Ik ben iig niet van plan meer geld uit te geven dan dit dus houdt dat in gedachte als er alternatieven worden voorgesteld. Ik ben niet van plan om meteen te bestellen en ga eerst eens kijken of ik het probleem kan verhelpen door wat dingen uit elkaar te halen en weer op te bouwen, maar ik wil alvast iets paraat hebben liggen voor het geval dat niet lukt.

Mvg,
Afwasmiddel
 
Laatst bewerkt:
Zou zelf voor de i5 7600K kiezen, is € 10 duurder maar heeft een hogere base-clock ( ondanks dat je mogelijk niet gaat overklokken ).
I.c.m. die GTX 1070 is dat altijd welkom...
En, als OS-drive zou ik er een ( M2 ) SSD inhangen, dat scheelt zoveel prestatiewinst in de systeem-reacties t.o.v. die ouwe Samsung Spinpoint-schijven, dat wil je niet weten..
 
Zou zelf voor de i5 7600K kiezen, is € 10 duurder maar heeft een hogere base-clock ( ondanks dat je mogelijk niet gaat overklokken ).
I.c.m. die GTX 1070 is dat altijd welkom...
En, als OS-drive zou ik er een ( M2 ) SSD inhangen, dat scheelt zoveel prestatiewinst in de systeem-reacties t.o.v. die ouwe Samsung Spinpoint-schijven, dat wil je niet weten..

En wat voor een SSD zou ik dan moeten halen? Hoeveel geheugen? Ik ben niet erg thuis ins SSD's en ik dacht dat zo'n ding al snel 150 euro minimaal kost. Ik zie echter ook veel goedkopere varianten (ik zoek op M2).
 
je recente problemen met die processor worden mogelijk ook veroorzaakt door een recente patch van MS. Doe even een google op "AMD problems meltdown patch".

Verder kun je natuurlijk ook naar een moderne AMD CPU kijken, hoewel puur voor gaming is intel vaak nog wel beter. Kijk ook even naar je power supply. Een 850W van 10 jaar oud verbruikt waarschijnlijk onnodig veel stroom in je nieuwe systeem.

Een systeem capaciteit van 256G is eigenlijk wel aan te raden en die zijn rond 100 nog steeds. Als je heel goede discipline hebt kun je ook iets kleiners nemen, maar mijn eigen ervaring zegt dat als je wat meer hebt het ook wil kunnen gebruiken.
 
Zou dan zelf voor de Samsung 960 Evo van 250 Gb kiezen, die kost € 124 op dit moment.
Waarom 250 Gb en waarom deze: vanwege het feit dat het een NVMe- SSD is met een mooi hoge doorvoersnelheid en betrouwbaar.
120 Gb is, naar mijn mening te weinig voor een OS-drive waarop Windows en alle andere programma's moet draaien.
Je zou ook voor een "normale" M2 SSD kunnen kiezen zoals deze Crucial maar die heeft een SATA600 interface i.p.v. NVMe en is dus wat doorvoersnelheid betreft een stuk langzamer.

Ik besef dat dit wat prijs betreft een tegenvaller is maar als je het gekozen moederbord ten volle wilt benutten en er max. prestaties uit wilt halen móet je er wel bijna een NVMe-SSD in zetten, anders doe je je nieuwe systeem èn jezelf echt tekort.
 
Ik heb inmiddels mijn setup aangepast op feedback uit andere forums. Alhoewel Intel op dit moment nog wel iets beter is voor gaming blijkt de Ryzen 5 1600 op dit moment goed genoeg te zijn met voldoende toekomstperspectief. Dit scheelt ook in de prijs met de mobo combo. Dit zorgt ervoor dat er geld overblijft voor een SSD. Dat wordt dan waarschijnlijk een Samsung EVO 850 250gb.

€ 40,- Antec GX200 Tower-behuizing - Midi tower behuizing
€ 92,- ASRock AB350 Pro4, socket AM4 - Moederbord
€185,- AMD Ryzen 5 1600, 3,2 GHz (3,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 - Processor
€118,- Corsair 8 GB DDR4-3200 Kit - RAM
€ 87,- Samsung 850 EVO, 250 GB SSD
€ 8,- Cooler Master SickleFlow 120 - Case fan
totaal: €530,-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan