Herstarten PC geeft blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

pato

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
43
Bij opstarten van mijn PC met Windows 10 kwam er een blauw scherm met de melding Windows voorbereiden Schakel de computer niet uit en leek er niets meer te gebeuren.
Na van alles geprobeerd te hebben blijkt:
(1) Ik kan het blauwe scherm weg krijgen door de aan/uit knop een paar seconden ingedrukt te houden. Daarna lukt het de PC opnieuw te starten en lijkt het probleem te zijn opgelost.
(2) De PC op de gebruikelijke manier uitzetten (in Windows Start kiezen en daarna Aan/uit en Afsluiten) en daarna de PC weer aanzetten gaat goed.
(3) Maar: de PC herstarten (in Windows Start kiezen en daarna Aan/uit en Opnieuw starten) geeft helaas weer het blauwe scherm met de melding Windows voorbereiden Schakel de computer niet uit en wederom lijkt er dan niets meer te gebeuren.

Mijn vraag: Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat het herstarten geen problemen meer geeft?
 
Welke CPU? wanneer is het probleem gestart? Als het vanaf (ongeveer) 3 januari een probleem is, heeft het heel waarschijnlijk met de meltdown patch te maken. Die zou je dan kunnen verwijderen en kijken of dat het probleem oplost
 
Bedankt wampier voor je reactie!

Het gaat om een Dell-Optiplex PC met Windows 10 Pro.
Processor:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core
Processor 4200+ 2.20 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen:
4,00 GB (3,00 GB usable)

De problemen zijn begonnen op 06-01-2018.
Omdat Windows helemaal niet meer wilde starten heb ik voor een optie gekozen (ik meen "PC opnieuw instellen") waarbij een schone versie van Windows werd neergezet en alle apps werden verwijderd(!)
Pas later ontdekte ik dat ik het blauwe scherm kon onderbreken door de startknop enige seconden ingedrukt te houden.

Hoe zou ik de meltdown patch kunnen vinden en verwijderen?
Bij Geschiedenis van geïnstalleerde updates weergeven zie ik alleen:
Overige updates (1)
Windows programma voor verwijderen van schadelijke software voor Windows 8, 8.1 en 10 - december 2017 (KB890830)
De installatie is voltooid op 7-1-2018
 
Ik heb dat artikel op Computerworld.com doorgenomen (en ook enkele links gevolgd) maar weet niet zo goed wat te doen.
De update KB 4056892 die daar genoemd wordt is een andere dan de enige die ik zie onder Geschiedenis van geïnstalleerde updates.
Die is ook van een paar jaar geleden, als ik het goed heb begrepen.

Wat raad je me aan?
 
Werken met mijn PC kan nog steeds, maar het genoemde probleem met herstarten is er helaas ook nog.
Komt bij
- dat de op de harde schijf (die in totaal 148 GB groot is) de vrije ruimte de laatste dagen terug is gelopen van ca. 100 GB naar ca. 40 GB, zonder dat ik applicaties heb geïnstalleerd of allerlei bestanden heb opgeslagen en
- dat ik nu bij "Geschiedenis van geïnstalleerde updates weergeven" zie staan onder Kwaliteitsupdates dat installatie van een beveiligingsupdate voor Adobe Flash Player is mislukt en
onder Overige updates dat de installatie van een programma voor verwijderen van schadelijke software is voltooid op 07-01-2018 en is mislukt op 10-01-2018.

Omdat ik me afvroeg of de afname van vrije ruimte kan komen door malware, heb ik via https://veiliginternetten.nl/maakjecomputerschoon/
eenmalig een scan uitgevoerd met de F-Secure Online Scanner, er werd niets gevonden.
Als virusscanner draait op mijn PC de gratis versie van Avira.

Vraag: Zou iemand een tip kunnen geven waarmee ik de problemen kan oplossen?
Dank alvast.
 
Inmiddels heb ik het probleem kunnen oplossen.
Daarom sluit ik het onderwerp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan