• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN op twee waardes (postcode en huisnummer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wtr2016

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
43
Ik heb een bestand, waarbij het origineel uit bijv. 1000 regels bestaat.
Hieruit heb ik een eerdere selectie gemaakt van 250 regels.

Nu wil ik in het werkblad van deze 1000 (origineel) deze 250 regels markeren (of in een cel zetten 'reeds geselecteerd').

Ik moet echter op twee criteria matchen, namelijk postcode én huisnummer. Met de normale vert.zoeken kan ik volgens mij alleen maar op één waarde zoeken. Ik heb er echter twee nodig (pc en nr)
Hoe pas ik de formule zo aan dat dit kan?

Ik heb een voorbeeld bestand toegevoegd, met twee werkbladen.
 

Bijlagen

  • Test-Match_VZ.xlsx
    28,9 KB · Weergaven: 56
Heb je het al met een hulpkolom geprobeerd? Dus links van Selectie een nieuwe kolom maken waarin je de zoeksleutel samenvoegt. In Vert.Zoeken kan je dan de twee velden op dezelfde manier samenvoegen in je zoekwaarde.
 
of met Matrix formule:
in A2:
PHP:
{=ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(B2&C2;selectie!$A$2:$A$6&selectie!$B$2:$B$6;0));"reeds geselecteerd";"")}
afsluiten met Ctrl+Shift+Enter
 

Bijlagen

  • Test-Match_VZ_Gijs.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Of zonder matrixformule
PHP:
=ALS(SOMPRODUCT((selectie!$A$2:$A$6=$B2)*(selectie!$B$2:$B$6=$C2))>0;"reeds geselecteerd";"")
 
ik ben niet zo van de matrix formule, omdat ook collega's met dit bestand moeten werken.
Bestaat er geen VERT.ZOEKEN formule?
Op een of andere manier lukt het me niet met een hulpkolom. Help!
 
omdat ook collega's met dit bestand moeten werken.
Hoewel dit argument totaal geen hout snijdt heb je ook niet goed gekeken.
Spaarie bied in post #4 een 'niet-matrix" formule aan!
 
Of zonder matrixformule
PHP:
=ALS(SOMPRODUCT((selectie!$A$2:$A$6=$B2)*(selectie!$B$2:$B$6=$C2))>0;"reeds geselecteerd";"")

Nu heb ik een extra werkblad- zeg: selectieY, met als "resultaat" 'reeds geselecteerd Y' - waar ook gegevens op staan, welke met unique identifies PC/nr moeten worden gematcht.
Hoe pas ik nu deze formule aan dan én op 'selectie, [reeds geselecteerd]' én 'selectieY, [reeds geselecteerd Y] wordt gecheckt op het eerste werkblad?
 
Code:
=ALS(SOMPRODUCT((selectie!$A$2:$A$6=$C2)*(selectie!$B$2:$B$6=$D2))>0;"reeds geselecteerd";ALS(SOMPRODUCT(('selectie[COLOR="#FF0000"] y[/COLOR]'!$A$2:$A$6=$C2)*('selectie [COLOR="#FF0000"]y[/COLOR]'!$B$2:$B$6=$D2))>0;"reeds geselecteerd[COLOR="#FF0000"] y[/COLOR]";""))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan