Upgrade van HDD naar SSD en Win10

Status
Niet open voor verdere reacties.

musaneter1

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2013
Berichten
201
Het is lang geleden dat ik hier laatst wat geplaatst heb

Nu zit ik ergens mee maar kom er echt niet uit via google ook niet echt veel kunnen vinden ik heb een Computer met 2 3,5inch HDD’s 1x500GB met win pro 64x & 1x 120GB opslag nu wil ik een ssd van 30 of 60gb kopen (of beter een 120GB als 3de schijf ? )en een upgrade naar een clean win10 64x te doen en sneller starten (mijn win7 is een rommeltje op de hdd) maar is dit wel genoeg GB met alle updates Tot nu? Of is het ook mogelijk om de windows Updates die windows zelf doet bij afsluiten van windows of ik handmatig installeer op een andere Hardeschijf of partitie te installeren of is dit Gebonden aan windows en de C:/ schijf en kan dit niet of kiest ie zelf waar meeste geheugen is en installeert hem daar?
 
Het besturingssysteem en programma's horen op de SSD. 30, 60 kun je vergeten. 120 zou kunnen maar volgens mij is beter 250 GB. Dan moet je dit maar even lezen.
Schijfruimte is niet hetzelfde dan RAM (geheugen). Windows en updates en systeembestanden en programma's horen op de SSD. Data e.d. kunnen op een HDD. Dit is ook gemakkelijk i.v.m. systeemback-ups en databack-ups maken.

Voor teksten op dit forum zou het handig zijn als 'je ergens een punt achter kunt zetten'.;)
 
Laatst bewerkt:
Senso en lange pier ik heb nu win 7 pro 64x en wil overstappen naar een ssd. Met win10 clean erop. Dus zoals ik begrijp raden jullie mij minimaal een ssd van 120GB aan. En nief lager te pakken ?Maar senso jij vind een 250GB Beter of alleen vanwegen update en istallatie van bestanden. Nu zij iemand op de tweakers waarvan jij de link stuurden dit

als je alleen een SSD voor je besturingssysteem wil (maar waarom, daar heb je niet veel aan), dan is 120 GB ruim voldoende, 60 GB gaat ook en 32 GB is wat krap, maar mogelijk.

Dus een twijvel ik nu wel 60GB 120GB of een 250GB pakken?? Het is dat ik zelf vooral de hdd ga gebruiken. SSD puur voor snel opstarten van wijdows. En de prestatie die de ssd geeft gebruiken bij windows10
 
Laatst bewerkt:
Het besturingssysteem en programma's horen op de SSD.

Wel goed lezen wat er staat. Voorbeeld: ik heb W7 besturingssysteem met 150 programma's. Niets bijzonders, dat heb ik gewoon nodig. Het is een SSD met 167 GB netto ruimte. Nu in gebruik 100GB (staat geen data op, dus geen documenten, geen video's, geen afbeeldingen). En Windows 10 is denk ik groter (meer schijfruimte nodig dan W7). Dus bij een SSD van 120GB is netto 110? wat is dan nog de vrije ruimte? Niet veel! Ik lees op fora dat men vaak 250 GB koopt, want ze zijn niet meer zo duur. Dus 60 kun je helemaal vergeten en 120 GB zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Wat Senseo schrijft klopt. Een 30 - 32 Gb SSD is kansloos, je krijgt bij de 1e upgrade van Win 10 dan ruimte-problemen en dan kan de upgrade niet uitgevoerd worden.
In de "laptop"-sectie hier zijn wel wat topics te vinden van mensen met een goedkoop netbookje die tegen dat probleem zijn aangelopen.
Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de 60 Gb SSD, met Windows erop en een Office-pakketje en wat updates en de boel zit vol.
Beste is minimaal 120 Gb maar liefst 250.
Windows gaat nl. aanzienlijk minder presteren als de beschikbare vrije schijfruimte beneden de 10% komt van de totale schijf-capaciteit ( dus bijnv. minder dan 25 Gb vrij op een 250 Gb SSD ).
Ik gebruik nu zelf ook 100 Gb met een 64 bit Win7, Office en alle andere programma's die ik gebruik en dan praat ik nog niet over Win 10...
Deze Win7 -installatie draait overigens op een 500 Gb SSD omdat ik ook nog wel eens met film-bestanden bezig ben ( blu ray ) wat veel ruimte vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik in jouw verhaal helemaal mis is: om welk systeem gaat het?
Dus
  • hoe oud
  • welk moederbord
  • welke CPU
  • Hoeveel RAM (4 GB, 8B of meer?)
  • Eventueel welke grafische kaart
  • Waar gebruik je die pc voor: zwaar werk, spelletjes of alleen wat office werk mailen en internetten


Het kan nl zijn dat jouw systeem zo oud is dat het beter is om Win7 te blijven draaien, je dan hooguit een prijsgunstige 256 GB SSD zou kunnen kopen en voor de rest beter alle centen kunt sparen voor een nieuwe... en koop die over ca 2 jaar als in januari 2020 de Win7 support afloopt.

Ik sluit me aan bij allen die schrijven dat de aankoop van een veel kleinere SSD zinloos is om redenen die al gegeven zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn systeem is Ongeveer 2-2,5 jaar oud
Moederbord: gigabyte-ga-h110m-s2h
Cpu:Intel Core i5 6400 Boxed
Ram:Crucial CT2K4G4DFS8213
Crucial 8GB(2x4GB) DDR4 2133MHz CL15
Videokaart: XFX Radeon R9 380X DD Black Edition OC 1030MHz 4GB DDR5

Game pc van medio 2015 gebouwd voor het gamen alleen niet echt voor gamen gebruikt meer surfen internet skype video edite en en af en toe gamen wil weer game van console naar pc mrja dit is nog een goed systeem
 
Laatst bewerkt:
Geen topper maar net iets beter dan mijn i5 2500 systeem die ik pas verkocht heb.
Daar zat een 256GB SSD in die had ik er al meteen in gezet.
Absoluut het geld waard voor deze pc.
8GB is prima voor deze pc, net als de videokaart als jouw gebruik zo blijft.
Die 120 GB (oude/ geen SSD) schijf ... tja leg die maar op de plank
Monteer die 2x 500 GB schijven als data en backup schijf er in. (of laat zo zitten).

Win10 64 bits draaide op mijn "oude" pc super goed, dus doen. Is het nog waard.
Hij start in ca 15 seconden op en volet heel snel aan.
Verschil tussen Win7 en 10 was op deze hardware amper te merken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan