Tekst oude foto leesbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dijks123

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2018
Berichten
7
Hallo,

Ik probeer de tekst van een oude foto (WO2) leesbaar te maken maar tot op heden kom ik weinig verder.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en tips kan geven of mij verder wil helpen.
Bijgaand de betreffende foto.Tekst.JPG
Het is een fragment uit een grotere foto.
Alvast enorm bedankt.
 
Welkom bij Helpmij.nl

als je wilt dat iemand je helpt dan zal er toch een bijlage bij moeten komen.
dit plaatje is niet te bewerken en of te lezen.
 
Bedankt voor uw reactie.
Dit is de complete foto, het gaat om de tekst links.
Ik hoop dat het op deze manier lukt.Bowerman.JPG
 
als je op ga geavanceerd klikt onder de laatste post dan kun je een bijlage toevoegen.
doe dat eens
 

Bijlagen

  • bijlage.jpg
    bijlage.jpg
    58 KB · Weergaven: 35
Wat is de origine van de foto? Zeldf ingescand? Van het net geplukt? De resolutie is dermate slecht dat er weinig van te maken is zo.
 
Met een dergelijke foto en zonder verdere informatie kom je niet verder. Tweede Wereldoorlog, wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Met meer informatie kun je zoeken.
 
De foto is inderdaad van het internet gehaald.
Wat betreft verdere informatie, dat is hetgeen wat we proberen te achterhalen. Een heel onderzoek naar dit betreffende vliegtuig is gaande, echter bij deze foto staat een bijschrift welke - ons inziens - niet klopt met de gegevens van het betreffende vliegtuig. Vandaar de hoop dat iemand ons verder kan helpen met de tekst op het vliegtuig.

Maar ik vrees dat CSI-achtige technieken niet op waarheid berust zijn. ;)
 
Maar ik vrees dat CSI-achtige technieken niet op waarheid berust zijn. ;)
Nee, daar kon je wel eens gelijk in hebben :). Je kunt foto's wel 'verscherpen', maar er moeten wel pixels zijn om mee te rekenen. De resolutie van deze foto (in deze uitvoering althans) is veel te laag om daar iets zinnigs van te verwachten. Tenzij je een betere foto hebt, kun je hooguit proberen wat met het contrast te spelen in de hoop dat er wat leesbaarders uit komt.
 
Mail de bron of ze een betere foto hebben of in kunne scannen, met jouw beweegredenen erbij. Is dat een goed verhaal maak je meer kans.
 
Ik begrijp het niet of lees ik dan ergens overheen? Om welk type vliegtuig gaat het? Waar staat die naam Bowerman voor? Welk bijschrift staat dan bij die foto? Wat is dan de gebruikelijke tekst die te vinden is op dit soort vliegtuigen en onderdelen?

Ik heb de volgende gegevens gekregen.
Engels/Brits
Vickers Wellington
RAF
Romp
Staartkoepel
Geschutskoepel 4 mitrailleurs
Munitiebak
Bowerman zou een Duitse nachtjagerpiloot zijn
 
Laatst bewerkt:
Senso, bedankt voor het meedenken. Deze gegevens zijn ons helaas niet nieuw.
 
Mss????
@Dijks123: Wellicht dan handig om te melden wat je daarvan al wel geweten had?

@Senso: wat was jouw bron?
Ik heb de volgende gegevens gekregen.......
 
Senso, bedankt voor het meedenken. Deze gegevens zijn ons helaas niet nieuw.
Kan het nog dommer? Zit je een beetje mensen voor de gek te houden!

@Dijks123: Wellicht dan handig om te melden wat je daarvan al wel geweten had?
Zeg dat wel.

Ik weet wel welke tekst daar staat, maar ik ga dat achterhouden.

Een heel onderzoek naar dit betreffende vliegtuig is gaande, echter bij deze foto staat een bijschrift welke - ons inziens - niet klopt met de gegevens van het betreffende vliegtuig.

De bron is een medewerker die lang werkzaam was bij de Koninklijke luchtmacht en veel weet van de geschiedenis betreffende de luchtmacht in de Tweede Wereldoorlog.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat jullie dit zo zien. Ik houd niemand voor de gek.
Mijn vraag is of iemand ons kan helpen dat betreffende stukje tekst te 'ontcijferen'.
Informatie naar het vliegtuig heb ik niet gevraagd omdat we dat al hebben. Echter, bij deze foto, welke is gevonden op internet, staan 6 bemanningsleden welke in een ander vliegtuig hebben gezeten en daarin zijn verongelukt.
Ik waardeer het dat jullie je inzetten en hoop alsnog achter de tekst te komen. Dan weten we of de foto werkelijk de bij de genoemde bemanning hoort.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan