• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam van Excel Sjabloon veranderd niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

63RR1T

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Berichten
14
Hallo,

Een (stomme?) vraag waar ik mee zit,
misschien eenvoudig voor jullie (hoop ik)

Ik gebruikte jarenlang Office 2010 op Win7,
Ik had in Excel een sjabloon met de naam factuur_.xltx
Wanneer ik dat sjabloon opende, dan veranderde de naam vanzelf naar factuur_1.xltx
Erg handig ...

Nu heb ik diezelfde Office 2010 op een nieuwe PC gezet met Win10
En wanneer ik diezelfde sjabloon open, dan wordt de naam niet meer gewijzigd met een cijfertje 1 erachteraan.
Ik kan natuurlijk wel een "1"tje invoegen manueel, maar ik mis het heel erg

Ik vind maar niet terug hoe of waar ik dat kan instellen.
Kan iemand mij raad geven aub ?
Dank
 
Wat bedoel je met 'openen'? Als het goed is, open je een sjabloon niet, maar maak je een nieuw document op basis van dat sjabloon. De naam hoort dan leeg te zijn, want een sjabloon is verder nog geen document, net zoals een nieuw document óók nog geen naam heeft. Een nieuw document heeft ook niet de extensie xltx, maar xlsx. Een sjabloon openen doe je ook alleen maar als je iets wilt wijzigen, of een nieuw sjabloon maken op basis van de andere sjabloon. En dan kun je beter <Opslaan Als> gebruiken.
 
Wat bedoel je met 'openen'? Als het goed is, open je een sjabloon niet, maar maak je een nieuw document op basis van dat sjabloon. De naam hoort dan leeg te zijn, want een sjabloon is verder nog geen document, net zoals een nieuw document óók nog geen naam heeft. Een nieuw document heeft ook niet de extensie xltx, maar xlsx. Een sjabloon openen doe je ook alleen maar als je iets wilt wijzigen, of een nieuw sjabloon maken op basis van de andere sjabloon. En dan kun je beter <Opslaan Als> gebruiken.

Die extentie is echt wel xltx, zie screenshot
En ik bedoel in Excel --> Bestand --> Nieuw --> Mijn Sjablonen --> dan krijg ik dit venstertje volgens screenshot

ScreenShot007.jpg

Wanneer ik dan de Sjabloon open krijg ik deze naam bovenaan het scherm
ScreenShot008.jpg

Wanneer ik de factuur bewerk, zoals ik al jaren doe, en dan wil opslaan krijg ik dit (op de nieuwe PC)
ScreenShot009.jpg

Dat is allemaal normaal, maar op de vorige PC kreeg ik Factuur_2017_1.xlsx
 
Zoals ik al zei: sjablonen hebben de naam xltx, en je bent dus een nieuwe sjabloon aan het maken. Je geeft geen antwoord op de vraag waarom je dat (blijkbaar al jaren...) doet, want je gebruikt de sjabloon dus verkeerd. Dat was mijn punt, niet dat de extensie niet klopt.
 
Sorry OctaFish, ik begrijp uw vraag dan blijkbaar verkeerd. :confused:
1- Mijn sjabloon heeft toch de extensie xltx ? (zie eerder screenshot)
2- Zoals je ziet, open ik die Sjabloon (xltx), vul mijn gegevens in, en sla dat dan telkens op als nieuw bestand in mijn eigen documentenmap onder de naam .xlsx

Blijft de vraag waarom op mijn nieuwe PC verschillend gebeurd t.o.v. mijn oude PC
Namelijk bij het opslaan naar eigen documentenmap onder de naam blablabla_1.xlsx
 
Als je in verkenner dubbel-klikt op het sjabloon, wat gebeurt er dan?
 
Als je in verkenner dubbel-klikt op het sjabloon, wat gebeurt er dan?
He, goeie tip ! :eek:
Dan opent de sjabloon wel zoals ik het gewoon ben.
Dus wanneer ik in "C:\Users\mijnnaam\AppData\Roaming\Microsoft\Sjablonen" klik ik op Factuur_2017_.xltx
dan opent Excel deze, en wanneer ik dit wil opslaan, dan komt daar de naam Factuur_2017_1.xlsx

Nu nog achterhalen waarom Excel niet datzelfde doet, wanneer ik vanuit Bestand/Nieuw/Mijn_Sjablonen datzelfde bestand open.
 
Dat zou wel moeten, bij mijn Excel 2016 werkt het in ieder geval wel zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan