• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen1984

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2018
Berichten
4
Beste lezer(s),

Ik loop vast op mijn eigen kennis en op informatie van internet.
Hopelijk helpen jullie mij verder.


Ik heb het volgende:
Ik ben bezig om een factuur te laten maken in Excel. Een factuur heeft te maken met hoge belasting (21%) en lage belasting (6%).
Wanneer ik alleen laag belasting factuur maak, moet het factuur BTW berekenen. Dit gaat goed.
Wanneer ik alleen hoog belasting factuur maak, wordt dit ook goed berekend.
Wanneer ik een combinatie van lage en hoge belasting heb, loop ik vast.

In kolom P houd ik per factuurregel (beschrijving) bij of het hoog of laag btw van toepassing is.
Onderaan de streep wordt het lage en hoge BTW bedrag berekend. Eén cel heeft de waarde BTW bedrag 21%, BTW bedrag 6%.
Wanneer ik dus of alleen hoog BTW of laag BTW heb, gaat het optelsommetje goed a.d.h.v. voorwaarden. Maar een combinatie is voor mij op dit moment te last.

Wie kan mij helpen?


LET OP: Wanneer ik alleen een factuur op maak met lage BTW, dan is het nettobedrag al incl. BTW en moet dit dus uit dit bedrag gehaald worden.
Wanneer ik een factuur maak met hoge belasting en lage belasting, dan moet het opgeteld worden bovenop het nettobedrag (is dan ex Btw.).




factuur1.jpgfactuur2.jpg
 
Jeroen,

welkom op Helpmij.nl!

Je stelt een Excel-vraag op het Excel-forum, maar plaats een plaatje als bijlage! Een Excel (voorbeeld)bestand ligt meer voor de hand, vind je ook niet?

LET OP dat er geen "gevoelige" informatie in je bijlage staat.
 
Eens met Haije, maar hierbij wel een formule waar je mogelijk zelf je oplossing uit kunt vogelen:
Code:
=SUMIF(O2:O7;"l";N2:N7)/1,06*0,06

Mocht dit niet lukken dan idd. graag even een Excelvoorbeeldbestand :)
 
Excuses voor het late bericht, maar heb bij deze het bestand toegevoegd.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen
 

Bijlagen

  • FACTUUR PROGAMMA.xls
    41,4 KB · Weergaven: 36
Op verschillende plaatsen formules aangepast.
Zoek de verschillen ;)
Werkt dit zoals je wilt ?
 

Bijlagen

  • FACTUUR PROGAMMA.xlsm
    38 KB · Weergaven: 41
Een ietsje pietsje andere oplossing (t.o.v Piet)
 

Bijlagen

  • FACTUUR PROGAMMA.xlsm
    35,7 KB · Weergaven: 38
Bedankt voor jullie snelle antwoorden, maar net niet wat ik zoek.

Het gaat hier om een factuur en afrekening.
Bij afrekening is altijd alles incl. BTW. Dat betekent dus dat de bedragen in de factuur (boven de streep) incl. BTW zijn. Het formulier moet alleen uitrekenen wat het bedrag is excl. BTW en wat het BTW 6% bedrag is.
Bij een factuur kan zowel hoog als laag tarief gebruikt worden, dan zijn alle bedragen excl. BTW op de factuur (boven de streep) en moet de BTW (21% en 6%) opgeteld worden bij totaal netto deze rekening.

In jullie situatie gaat het alleen fout bij een factuur met alleen lage BTW. De bedragen zijn dan incl. BTW en dus is het "totaal netto bedrag" het bedrag dat onderaan de streep moet komen te staan. Het enige wat het factuur moet doen is laten zien wat het bedrag is excl. BTW en BTW bedrag.

Snap je het nog?
 
Laatst bewerkt:
Dat doet mijn bestandje toch?

Plaats anders het bestandje met waarden die je wel wilt zien.
Laat dan duidelijk zien om welke cellen het gaat.
 
Laatst bewerkt:
Knipsel.PNG
Zo moet het er uit komen te zien wanneer er alleen laag tarief staat in de factuur.
Er moet dus alleen een excl. BTW berekend worden.

Bij hoog en laag tarief gaat het goed. Dank daarvoor.
 
Als dit nog niet is wat je wilt dan begrijp ik niet wat je wensen zijn en zul je met een duidelijker EXCEL voorbeeld moeten komen.
 

Bijlagen

  • FACTUUR PROGAMMA_3.xlsm
    46,7 KB · Weergaven: 33
Dat zie je verkeerd. Hier worden bruto/netto en incl./excl. btw op één hoop gegooid. Brutoloon min de inhoudingen is netto.
Netto wil zeggen, geen kortingen meer en in dit geval zou m.i.te betalen bedrag beter zijn, maar dat staat er al onder dus gewoon 'Bedrag inclusief btw' neerzetten . De term netto komt hier vreemd over en is nietszeggend en misleidend. Het gaat erom dat 100% duidelijk is of bedragen inclusief of exclusief btw zijn en het is vaak verplicht dat bedragen inclusief btw worden vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan