• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN voldoet niet / INDEX/VERGELIJKEN ingewikkeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xandecs

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Berichten
7
Mijn probleem is als volgt:

We hebben een groot aantal producten, welke elk bestaan uit meerdere artikelnummers. Artikelen worden samengevoegd, waardoor er voorraad mutaties ontstaan. Dit moet worden omgeboekt.
Dit wordt nu handmatig opgeschreven, maar een foutje is heel snel gemaakt. Ik wil dit tackelen door alle combinaties in Excel te zetten en de wijzigingen die zich voordoen, te documenteren.
Dan 1x per week ofzo, een lijst uit te kunnen printen met de voorraad mutaties, dus alles wat van aantal is gewijzigd door een handmatige verandering. Bestellingen worden natuurlijk automatisch afgeboekt en Inkopen worden ook automatisch bijgeboekt, dus het gaat puur om het handwerk.

Long story short: Het aantal, wat bij een artikelnummer hoort in een tabel, bij elkaar optellen. Zodat alles in één overzichtelijk blad komt.

Het zou geweldig zijn als iemand mij hiermee zou kunnen helpen. Van VBA heb ik 0 verstand, maar als dat de oplossing is mag het er natuurlijk in. :D

Groetjes,
Jeroen

xlsx.gif
Bekijk bijlage Voorraad Mutaties Voorbeeld.xlsx
(
xlsx.gif
Bekijk bijlage Voorraad Mutaties.xlsx)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het eens bekeken en je moet je behoorlijk in de sheets verdiepen om je vraag te begrijpen. Die tijd heb ik niet, en dat geldt voor velen. Allen hier zijn onbetaalde vrijwilligers...

Dus:
- versimpel je voorbeeld eens wat;
- scherp je omschrijving van de vraag wat aan;
- geef in je voorbeeld (handmatig) voor een paar regels aan wat je wilt bereiken als resultaat.

En bedenk: lappen tekst schrikken af.
 
sommen.als

Jeroen,

zie de bijlage.

Daarin is de SOMMEN.ALS formule toegepast in het laatste tabblad
 

Bijlagen

  • Voorraad Mutaties Voorbeeld HS.xlsx
    228,2 KB · Weergaven: 30
Haije,

Super bedankt voor je aanpassing. Ik heb hiermee kunnen bereiken wat ik wilde. :) Nu nog verder aanvullen. ;)
 
Nog één klein vraagje. Heb hem helemaal af en werkt zoals ik wil, alleen de formule in kolom 'Aantal' in het blad 'Data' is wel erg groot. Ik vroeg me af of die misschien kleiner kan, ook i.v.m. evt. toekomstige wijzigingen. ;)

xlsx.gif
Bekijk bijlage Voorraad Mutaties.xlsx
 
Jeroen,

vul eens een deel van tabblad Invullen in en post dan nog eens....
Als het bestand dan te groot is, sla het dan eens op als .xlsb, dat scheelt een stuk...

EDIT:
levert de formule in Data!B2 niet hetzelfde op als je die wijzigt in:
Code:
=SOMMEN.ALS(Tabel5[[#Alles];[Aantal]];Tabel5[[#Alles];[Artikelcode]];Tabel2[@Artikelcode])+SOMMEN.ALS(Tabel1[[#Alles];[Aantal]];Tabel1[[#Alles];[Artikelcode]];Tabel2[@Artikelcode])
 
Laatst bewerkt:
gebruik in

Data!B2:

PHP:
=SUMPRODUCT((Tabel1[Artikelcode]=A2)*Tabel1[Aantal])+SUMPRODUCT((Tabel5[Artikelcode]=A2)*Tabel5[Aantal])

gebruik in invullen!D5 en invullen!I5

PHP:
=INDEX(Tabel4[Omschrijving];MATCH([@Artikelcode];Tabel4[Art. Nr.];0))

Gebruik in invullen!B5 en invullen!G5 een validatielijst met de artikelnummers van produkten!A3:A4000
 
Hmm, daar lukt het niet mee, misschien enkel een haakje o.i.d., maar ik zie de fout niet.

En ik zou heel graag het Blad "Compleet (Printen)" in formules zien ipv een draaitabel, als dat kan. De data wordt nu niet direct 1-op-1 gecorrespondeerd. :)

Hier nogmaals het bestand, met wat data in het Invullen-Blad!

xlsx.gif
Bekijk bijlage Voorraad Mutaties Kopie.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan