Aldi Notebook vanaf 15/1 = dat wat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Overigens de enige reden dat ik ReadyBoost suggereer is omdat ik het zelf gebruik. Ik snap dat dat waarschijnlijk te ver gaat (Windows opnieuw installeren) en men moet maar een Windows DVD erbij krijgen ook nog, en dan kan er zelfs nog problemen zijn met een "rescue" partitie.

Maar in beginsel, even niet voor die gebruiker, maar voor ons, is ReadyBoost precies wat hier alle problemen oplost: Je houdt één harde schijf over van 1TB die dus nooit vol kan lopen. Hij is kwa opstarten van de laptop en van programma's net zo snel als de SSD bijna omdat er gewoon 128GB aan cache op staat (probeer dat maar vol te maken!). ReadyBoost maakt gebruik van een write-back cache dus ook voor schrijven is hij super snel.

Ik doe overigens datzelfde in Linux. Ik heb dus een SSD in mijn systeem die allebei cachet. Het is alleen in Windows (helaas) honderd-duizend keer makkelijker om het voor elkaar te krijgen. Maar dit is vrij populair in Linux (voor de mensen die het kunnen), om data schijven te 'cachen'. Zo gebruikt Synology het tegenwoordig als cache voor de RAID systemen die ze hebben. Dus achterhaald is het helemaal niet al had Windows het misschien ontworpen voor USB sticks: Sinds Windows 7 kun je tot 256GB grote caches hebben.

Maar negeer maar gewoon wat ik schrijf, Lange Pier geeft no-nonsense advies.
 
Laatst bewerkt:
Zelf een kast samenstellen:
i5 7400 ca 170 euro
Moederbord 50-100 euro
RAM DDR4 8GB ca 8 tientjes
SSD 256 GB ca 80 euro (pas besproken)
DVD-RW 15-20 euro
Voeding 500W (meer dan zat) ca 50 euro
Basis kast met USB3 front connectoren: 30-40 euro
Windows 10: zoek even en je komt aan nette goedkope adressen, prijs varieert nogal.

Totaal maximale prijs= 170+100+80+20+50+40 = 460 euro ex Win10.
Totaal minimale prijs= 170+50+80+15+50+30 = 395 euro ex Win10.

Vrijwel dit zelfde systeem kost dus € 649,00 bij de winkel...
Bij Informatique staat niet explicite bij of het een Win10 Home of Pro is, maar het zal me niet verbzaeb dat het een Home versie is...
https://tweakers.net/pricewatch/453551/microsoft-windows-10-home-nl-64bit-oem-dsp-oei.html
Ca 84 euro
Totaal maximale prijs= 460+84 euro =544 euro verschil ca 120 euro
Totaal minimale prijs= 395+84 euro = 479 euro verschil ca 170 euro
PS: je moet via de pricewatch nog wel uitzoeken dat je het aantal leverancier beperkt tot 1 of 2, mss komt er iets bij, maar niet echt veel.

Er zat die winkel-desktop geen 1 of 2 TB HD, die zou ik er wel bij kopen, 2 TB ca 6 tientjes.

Kwestie: wil je het of liever niet, aan jou....
 
@Xen111
Dank voor de diverse reacties! Ben leek, Aldi systeem lijkt mij prima voor mij! Wat extra 128 SSD GB erbij plaatsen, of 8 GB i.p.v. van 4 GB erin schroeven top! Als dat vrij simpel is, en het systeem dan nog beter loopt zal ik mij daar is in verdiepen. .
Readyboost voor een leek is niet haalbaar. Je hebt het zelf wel prima voor elkaar.
Die laatste zin ga ik niet op in...:eek:
 
Kerel, je kan wel elke keer dat "ben leek" vet maken, maar je loopt dus zelf iemand opdracht te geven een systeem uit componenten samen te stellen.

Kijk nou eens naar jezelf man. En hier laat ik het verder bij.
 
Zelfs al neem je de assemblagekosten mee blijft er nog ca de helft van het bedrag over. Je had er ook voor kunnen kiezen om dat te noemen.
En ik geef geen opdrachten...graag mijn woorden niet verdraaien.
Kwestie: wil je het of liever niet, aan jou....
En ReadyBoost dat het je een winst van max 5 seconden oplevert, is uiteraard super weinig, mss voor puristen niet...
Ik werk zelf vanuit hybernate met SSD. Het opstarten vanWindows duurt ca 11-12 seconden.... ik geloof nooit dat er dan nog 5 seconden extra af gaat door ReadyBoost in te schakelen. Dat is dus met desktop geladen. Kaal start ie, dus met desktop maar zonder andere actieve programmas als browser etc, in ca 8 seonden op, daar gaat zeker nooit 5 seconden vanaf.

Kortom..Kerel, ..... er zijn meer wegen die naar Rome leiden....:cool:
 
Laatst bewerkt:
Zou je dit onderwerp in het andere topic willen laten? Je snapt überhaupt niet eens wat ReadyBoost is als je denkt dat het een SSD kan versnellen.

Ik ben ook niet geïnteresseerd in wie het beste advies kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Aan deze antwoorden heeft de ts niets. Graag de volgende keer antwoorden geven die de ts helpen. Ben je het niet met elkaar eens bespreek dat dan buiten het forum om.
Ik zet er bij deze een slot op om deze discussie te stoppen.

Uiteraard kan de ts een nieuw topic starten waar er wel duidelijke antwoorden gegeven worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan