Aldi Notebook vanaf 15/1 = dat wat

Status
Niet open voor verdere reacties.

robert N

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2002
Berichten
102
Mijn huidige vast pc is 8/9 jaar oud! En min of meer aan vervanging toe. Kwam in het Aldi foldertje (zie bijlage voor specificatie) een notebook tegen. 400€. Is dat wat voor mij...

Surf over het www, gebruik windows office voor wat tekst bewerking en kijk wat (vakantie) foto's, mailen & gratis praten via skype etc ! Kortom, geen zware spellen & programma's die ik gebruik. Zou dit notebookje wat voor mij zijn...
 

Bijlagen

  • 001.jpg
    001.jpg
    457,3 KB · Weergaven: 121
Als het ding voor die prijs weg mag, meteen doen, ook al is het een processor van de vorige generatie.
Voor jouw gebruik is hij zeker snel zat, en voor deze prijs...vorig jaar november kostte deze laptop nog € 599... ( bron )
 
Kijk even of je hem makkelijk naar 8 GB kunt upgraden.
En de 128 GB SSD mag je wel heel schoon houden anders krijg je daar problemen mee, is aan de krappe kant.
Verder ziet het er best aardig goed uit, alleen over de bouwkwalitiet kan ik niks zin niks zeggen.
Daar moet je goede reviews gaan lezen.

tav het RAM op de link van Scrapheap:
n de Medion Akoya E6436 (MD 61100) is plaats voor een tweede RAM kaart. Ik heb er een 8 GB DDR4 Kingston KCP424SS8/8 (ca € 100,-) ingezet.
Stekker eruit, batterij eruit, schroefjes eruit bij het klepje aan de achterkant (let op 2 schroefjes zitten in het midden van het klepje onder 2 rubber dopjes) en plaatsen maar.
Dus totaal 12 GB, 4 GB bjplaatsen was ook genoeg geweest, kost wrs c 6 tientjes.

"Moet/wil"je ooit nog een 256GB SSD ipv 128 GB kost je dat ca 80 euro....

Wel mooi dat er een 1 TB HD in zit. Maar toch een 128GB zit zo vol.... voor de "slijtage" (wear) van de SSD is dat slecht.

Het is niet voor niets dan ie maar 400 euro kost.... die 1 TB HD kost geen drol.....en een 128GB SSD is ook cheap.

Wel mooi 3 jaar garantie zo te zien. Netjes toch.

Als je tevreden bent over de degelijkheid en accepteert de beperkingen... prima.
Vergelijk hier maar eens:
https://tweakers.net/categorie/496/...NqjnK9H_OaoYzooCU1zpP3sqA7uiXlU3RWs-FbvCIMf4A
In de HP zit vrijwel hetzelfde alleen de cPU is geloof ik sneller.
 
Jonge wat maak je het toch ingewikkeld route99.

@RobertN:

128GB SSD voor het systeem is meer dan genoeg.

Route zegt dat je 8GB RAM nodig hebt, dat is wel zo.

Dus dan moet je een stick van 4GB plaatsen zoals die zegt.

Tip: Je hebt een 1TB schijf, je kunt daar in Windows mappen op aanmaken en dan toevoegen aan "Mijn documenten" en "Mijn afbeeldingen" enzo.

Zodat je ook makkelijk op die 1TB schijf kunt opslaan.

Mocht je af en toe wat films enzo downloaden dan is het wel aan te raden om dit op de 1TB schijf te doen.

Voor de rest is 128GB ruim genoeg voor Windows.

Overigens kan je ook Windows opnieuw installeren op de 1TB harde schijf en dan de 128GB SSD gebruiken als 'versneller' van de 1TB harde schijf, dat noemen ze dan ReadyBoost en dan gebruik je de 128GB alleen als "cache".
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt de TS niet blij van, een aantal ingewikkelde zaken.
  • Eigenlijk geef je dus ook toe dat de 128 GB schijf te klein is...
  • En de oplossing SSD moet je gebruiken voor wat ie doet: een snelle Windows erop zetten
  • Achterhaald advies: Readyboost is uit de tijd dat je nog geen SSD had, lees dit maar eens door https://nl.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost
 
Laatst bewerkt:
???
Laten we dit nu geen discussie noemen, als je mijn goed bedoelde advies meteen de grond in boort.
Gek dat het tot irritatie leidt?
Laat de TS nu zelf maar weergeven met welk advies hij hopelijk geholpen is. Ik ga daar geen wedstrijd van maken.
 
Mijn huidige vast pc is 8/9 jaar oud! En min of meer aan vervanging toe. Kwam in het Aldi foldertje (zie bijlage voor specificatie) een notebook tegen. 400€. Is dat wat voor mij...

Surf over het www, gebruik windows office voor wat tekst bewerking en kijk wat (vakantie) foto's, mailen & gratis praten via skype etc ! Kortom, geen zware spellen & programma's die ik gebruik. Zou dit notebookje wat voor mij zijn...

Prima notebook voor het werk wat je ermee wilt doen, als hij is uitverkocht dan is er nog een desktop voor 99 euro meer, wel met 8GB, 4GB is wel voldoende maar toch en een wat grotere harde schijf naast de SSD, die groot genoeg is overigens.
https://www.medion.com/nl/shop/
 
Laatst bewerkt:
Ach, tis maar een mening, Windows gebruikt zo'n 20 tot 40gig., progs op de harde schijf en alles werkt prima.
 
Maar een mening... Gelukkig geldt dat voor iedereen...:eek:
Alleen je moet het wel door hebben zelf...

Als de TS, robert N, met dat laatste voorstel een image wil maken ... moet hij nu 2 schijven imagen....
Voor veel mensen die hier vragen stellen is het maken van een image al een brug te ver, laat staan twee...met zo'n indeling.
Jr kunt best nogal wel wat verzinnen met een image van de 128 GB SSD en de prog files zippen en apart backuppen... maar das voor onervaren mensen veel te lastig.
Ok, je kunt ook alles weer opnieuw installeren....of je maakt helemaal geen images of backups, schijnt ook voor te komen als ik het forum zo een beetje naga. Ook dat is een mening of een keuze, maar verstandig... Men moet het zelf weten.

Als je een 256GB SSD hebt ben je van al die problemen af en je maakt een image en die zet je op de 1 TB HD, klaar.
Het ontslaat je niet van normale backups maken van data. Maar das een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
@route99 en Xen111, de topic starter is er niet bij gebaat als men elkaar in de haren vliegt door opmerkingen naar elkander te plaatsen.
Ook wij als moderator zijn hier niet van gediend.
Op de achtergrond gaan wij dit meer in de gaten houden.

Dus laten we elkaar in eigen waarde laten.
 
Ik heb een opmerking weggehaald, als de overigen hun opjuttende teksten en hoe je iemand imho niet hoort aan te spreken ook nu eens aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de diverse reacties! Ben leek, Aldi systeem lijkt mij prima voor mij! Wat extra 128 SSD GB erbij plaatsen, of 8 GB i.p.v. van 4 GB erin schroeven top! Als dat vrij simpel is, en het systeem dan nog beter loopt zal ik mij daar is in verdiepen.

Wil 4/5 jaar minimaal met deze computer doen! Zoals gezegd, gebruik geen zware programma's etc. Huis tuin en keuken gebruik zullen we maar zeggen! Zal as. maandag morgen is gaan kijken of hij bij mijn lokale Aldi filiaal te koop is! Leuke prijs, gaat hij 5 jaar mee, heeft hij 8 tientjes per jaar gekost..!!! Is hij niet verkrijgbaar zal ik is rustig verder kijken naar een andere pc dit jaar!

Ter aanvulling

Ben o.a. op site wezen kijken van informatique (= niet al te ver van mijn huis). en kwam onderstaand systeem tegen voor 650 € leek mij ook wel wat.
http://www.informatique.nl/201468/informatique-inhome-i5-ssd-windows-10.html

Alternate in Ridderkerk had rond die prijs ook wel het één en ander systeem zelf in elkaar geknutseld wat ik op hun site zo zag staan.
 
Laatst bewerkt:
Vraag of een handig iemand even meekijkt wat er in zit zodat het juiste besteld wordt en je gaat een puik systeem krijgen waar je makkelijk die 4/5 jaar maar ik verwacht langer, plezier van gaat krijgen.:cool:
Ik vond hier nog wat tips van mensen die hetzelfde willen.
http://community.medion.com/t5/Notebook-Netbook/Andere-SSD-in-Medion-Akoya-E6436-MD-61100/m-p/50275

Vraag eens aan deze verkoper waarom hij de laptop nu al verkoopt? Is er iets wat wij nog niet weten?
https://tweakers.net/aanbod/1553629...6-inch-core-i5-7200-128ssd-1000hdd-win10.html
Wel een Tweakers account aanmaken als je het nog niet hebt.
Aha.... das van een winkel.....dezelfde naam John de Groot staat erbij...
https://www.marktplaats.nl/a/comput...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Heb daar wel eens een videokaart tegen een scherpe prijs gekocht, ging soepel.
 
Laatst bewerkt:
Het spijt me, dit is niets persoonlijks, maar als ik de topicstarter moet inschatten, dan raak ik in de war (ik raak zelf in de war ervan) van wat deze heer aan opmerkingen plaatst.

Hij boort feitelijk de laptop de grond in door die 1TB af te schilderen als "kost geen drol" en de 128GB als "cheap" en "te klein" terwijl zoals Pier zegt, Windows maar 20-40GB gebruikt en deze gebruiker installeert geen spellen. Dan spreekt deze heer over slijtage van de SSD alsof dat een realistisch iets is en dat is niet zo, en daar worden mensen dus alleen maar bang van.

Nu spreekt hij over het imagen van 2 harde schijven, terwijl je van een data schijf geen image hoeft te maken (alleen een backup) dus als deze gebruiker dit al zou willen doen, is dit weer totaal irrelevant voor deze gebruiker in feite. En dit jaagt alleen maar schrik aan.

Deze heer beoordeelt deze laptop ver voorbij wat deze gebruiker ermee wil doen en jaagt alleen maar schrik aan door te zeggen "dit is niet goed" en "dat is niet goed".

In het andere topic was het mijn bedoeling om slechts een aanvulling te plaatsten op wat deze heer schreef, maar hij gaat tegen mij in, niet begrijpende wat ik schreef, waardoor ik hem niet begrijp, en er juist geharrewar ontstaat terwijl het helemaal niet mijn bedoeling was om het ergens mee oneens te zijn.

Maar alleen om te verduidelijken, omdat ik denk dat het gewoon vaak onbegrijpelijk is wat deze heer schrijft voor iemand die weinig verstand heeft van computers, dat is niet persoonlijk, ik bedoelde dat gewoon ter verduidelijking voor de topicstarter.

Ik wil best persoonlijke verwijzingen vermijden, maar ik garandeer u dat dat in dit topic nog steeds tot geharrewar had geleid, omdat Route99 zich ook aangevallen voelt als ik het puur bij de inhoud hou, en dat ziet u in het andere topic.


Ik kan alleen zeggen dat deze laptop waarschijnlijk een prima product is, een grotere SSD plaatsen niets maar dan ook niets gaat helpen voor dit beoogde gebruik. Ik kan dat zeggen omdat ik zelf typisch Windows 10 systemen heb gedraaid met niet eens 80GB.
 
Laatst bewerkt:
Dus deze mensen schrijven ook allemaal onzin? Over de inhoud gesproken.....
http://community.medion.com/t5/Notebook-Netbook/Andere-SSD-in-Medion-Akoya-E6436-MD-61100/m-p/50275

Als je zo'n laptop zo goedkoop kunt kopen loont het om hem meteen zo aan te passen dat je er jaren geen omkijken naar hebt

Ik heb even een deel van de info uit de upgrade gehaald van de link naar het Medion community van hierboven.

4GB extra RAM: https://tweakers.net/pricewatch/773645/samsung-m471a5244cb0-crc.html
Kosten 42 euro

Zij gebruiken een 525 GB SSD, dat is hier niet nodig, te duur.
Er zit dus in volgens die link:
SSD-formaat M.2 80mm
Uit te kiezen:
https://tweakers.net/categorie/674/...cd21ObQ0t5Vbyx8m9GnUHpipglPlGTxdhL1B6rzpca60f
Vanaf € 76,25 en wil je een merk dat veel gekocht wordt, Crucial, dan ben je ca 10 euro duurder uit.
Technisch zijn er wel wat verschillen maar niet schokkend, alle 3 j garantie.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/619447;619461;525473/
Edit: 5j garantie kun je niet meer via de selectie aanvinken, moet je nagaan per SSD.

Hopelijk maakt deze gestructureerde aanpak de keuzes met echte te checken links en voorbeelden wat makkelijker dan alleen tekst.
Als je nog vragen hebt, ik al ze proberen ze te beantwoorden, maar als er betere en ook onderbouwde tips komen voor betere keuzes neem ze vooral mee in jouw overwegingen, of samen met iemand in jouw buurt die er meer verstand van heft.

Als we alles optellen komt er ca 120 euro bij voor de goedkoopste SSD en ca een 10-tje duurder als het een duurdere Crucial wordt.

Als alles geïnstalleerd is maakt je meteen een image met de tools die Windows 10 heeft en die zet je keurig op de 1 TB schijf.
Maak ook een herstel USB stick zodat je hem in geval van nood terug kunt zetten.
Maak na verloop van tijd nieuwe images zodat je later niet alles wat er na geïnstalleerd is weer opnieuw hoeft te installeren.
En alle data/muziek/films etc... zet ze op de 1 TB-schijf in een speciale map, die je aan de snelle toegang kunt koppelen in het menu van de verkenner.
 
Laatst bewerkt:
Dus deze mensen schrijven ook allemaal onzin?

Ik weet niet wat die mensen schrijven. Ik ga hier geen dagtaak van maken.

En alle data/muziek/films etc... zet ze op de 1 TB-schijf in een speciale map, die je aan de snelle toegang kunt koppelen in het menu van de verkenner.

Dat is feitelijk hetzelfde als wat ik suggereerde maar toen was het volgens jou een erkenning dat de (inmiddels 256GB SSD) te klein was...
 
Prima keuze maar pas dan de stijl van repliek geven hierop aan omdat je met minder gegevens werkt die al bekend zijn !!! , dus ook minder munitie hebt. Immers dit stuk was exact datgene wat ik voorstelde, meer RAM en grotere SSD (zo groot hoefde dan ook weer niet hier) .. Is verder jouw keuze, prima. Daar ga ik verder niet op in.

Het is heel normaal om data op een data schijf te zetten.
Maar aangezien veel mensen helemaal niet weten dat je überhaupt de Mijn documenten map of andere mappen zo kunt verplaatsen, is de kans heel groot dat dit meestal niet gebeurt en dan is dus bij voorbaat een 128 GB SSD te klein, dat was mijn punt.
Ook mijn suggestie voor een 256 GB schijf maakt nog steeds plaatsing van data op die 1 TB schijf wenselijk/ liever "noodzakelijk" !.

Zaken die wij als heel normaal beschouwen, is voor 90+% van de gebruikers totale abracadabra op dit gebied dus kun je beter a priori zo'n systeem beter iets ruimer inrichten.
Hoeveel mensen weten nu dit: Dat in de verborgen appdata map als heel snel heel veel gigabytes aan ruimte opgesnoept wordt.. en ga zo maar door.

Dan heb je zo heel veel meer dan die 40 GB aan ruimte verbruikt. Die 18 GB SSD kan wel eens voller raken dan wenselijk is vor de zgn wear.

Ook voor het maken van images is het prettig dat je de data op een andere schijf hebt staan, dan image je alleen de Windows schijf en gecomprimeerd is zo'n image dan niet zo groot en kan makkelijk in meerdere versies op de data schijf erbij gezet worden.

Het backuppen van data, oa (familie) fotos, documenten, mail, etc, is een totaal apart verhaal, dat moest altijd al apart geback-upt worden...daar wil je een systeem voor hebben die totaal onafhankelijk is van welke versie windows je ook hebt van Win XP naar Win 7 en dan naar Win 10 (als je de tussenliggende versies overgeslagen hebt..). Toch?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de diverse reacties! Ben leek, Aldi systeem lijkt mij prima voor mij! Wat extra 128 SSD GB erbij plaatsen, of 8 GB i.p.v. van 4 GB erin schroeven top! Als dat vrij simpel is, en het systeem dan nog beter loopt zal ik mij daar is in verdiepen.

Wil 4/5 jaar minimaal met deze computer doen! Zoals gezegd, gebruik geen zware programma's etc. Huis tuin en keuken gebruik zullen we maar zeggen! Zal as. maandag morgen is gaan kijken of hij bij mijn lokale Aldi filiaal te koop is! Leuke prijs, gaat hij 5 jaar mee, heeft hij 8 tientjes per jaar gekost..!!! Is hij niet verkrijgbaar zal ik is rustig verder kijken naar een andere pc dit jaar!

Ter aanvulling

Ben o.a. op site wezen kijken van informatique (= niet al te ver van mijn huis). en kwam onderstaand systeem tegen voor 650 € leek mij ook wel wat.
http://www.informatique.nl/201468/informatique-inhome-i5-ssd-windows-10.html

Alternate in Ridderkerk had rond die prijs ook wel het één en ander systeem zelf in elkaar geknutseld wat ik op hun site zo zag staan.

Schaf of dat notebook aan wat voor jouw toepassingen prima zal voldoen of geef een budget op wat je eraan uit wilt geven.
Die nieuwe actie van de Medion over de desktop is ook nog een optie.
SSD, harde schijf, processor en ram is daarvoor gewoon voldoende.
Zou dat wedstrijdje verpissen van sommige naast je neer leggen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan