Herstellen mac met bijgeleverde cdroms (late 2009)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lewi

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
33
En een goedemiddag :)

Mijn oude mac overleed twee jaar geleden aan een gecrashte HD! Diep verdriet hier :( Toen kreeg ik hulp van een kennis, die voorstelde om er een SSD in te zetten en hij heeft dat ding erin gezet, tegelijkertijd El Capitan van een van zijn macs op die van mij geinstalleerd. Dit heeft, kom ik nu achter, tot gevolg dat mijn oudje om een wachtwoord vraagt. De kennis heeft er een gebruikersnaam op gezet en is vergeten mij een wachtwoord te geven. Op gegeven moment toen mijn oudje zelfs een toetsenbord probleem gaf, besloten we om er geen wachtwoord op te zetten en dus uitgeschakeld.

Nu zit ik even zonder mijn plaatsvervangende pc (ASUS) en dacht ik van de Mac gebruik te gaan maken, maar kom erachter dat ik helemaal niets kan instellen of veranderen op dat oudje. De kennis een smsje gestuurd, hij heeft tot nu toe niet geantwoord.

Mijn Apple ID erop zetten met mijn eigen wachtwoord, werkt niet om een hangslot te openen zodat ik beveiliging kan aanzetten :( Ik hoop dat ik duidelijk ben. Ik kan er dus helemaal niets mee helaas.

Ik heb nog wel de originele cdroms en de vraag is dus......zou ik met die cdroms kunnen downgraden? Dus opstarten via die installatie-cdrom? Het is maar een gedachte, ik weet hier verder niets mee te doen....

de groetjes van Lewi :)
 
Als ik het verhaal goed begrijp (vind persoonlijk wel een vreemd verhaal) is die iMac nu 'eigendom' van uw kennis, macOS El Capitan in op/met zijn naam gedownload, met zijn Apple ID en hij weet het wachtwoord.
Het was geen slimme actie geweest.

De kennis heeft er een gebruikersnaam op gezet en is vergeten mij een wachtwoord te geven. Op gegeven moment toen mijn oudje zelfs een toetsenbord probleem gaf, besloten we om er geen wachtwoord op te zetten en dus uitgeschakeld.
Waarom toen niet meteen het wachtwoord gevraagd?
In die twee jaar tijd had die kennis toch al lang het wachtwoord kunnen doorgeven, als zijn intentie goed was geweest?

Mijn Apple ID erop zetten met mijn eigen wachtwoord, werkt niet om een hangslot te openen zodat ik beveiliging kan aanzetten
Naar mijn weten klopt dat, want macOS El Capitan is geregistreerd op/met de Apple ID van uw kennis.
U kunt bij deze link na gaan of de iMac uw eigendom is.


Ik heb nog wel de originele cdroms en de vraag is dus......zou ik met die cdroms kunnen downgraden? Dus opstarten via die installatie-cdrom?
Welk macOS X is dat? Downgraden lijkt me niet mogelijk.
De iMac met de vorige macOS X (waar u nog de originele cdroms in bezit heeft) is geregistreerd met uw eigen Apple ID, de huidige besturingssysteem El Capitan is geregistreed met Apple ID van uw kennis.

Best is de iMac opnieuw installeren middels de originele cdroms, met uw eigen Apple ID en wachtwoord.

De kennis een smsje gestuurd, hij heeft tot nu toe niet geantwoord.
Toch op zijn reactie wachten?, en het wachtwoord vragen.
 
Volgens mij, beste iEscape, waren de bedoelingen van de kennis goed hoor. Hij heeft ElCapitan niet gedownload naar mijn weten, slechts een copie van 1 van zijn macs via Timemachine op mijn oude mac gezet, hij had er een heel eenvoudige naam aan gegeven en een nog eenvoudiger wachtwoord. Ik kreeg echter problemen met toetsenbord en het invullen van een wachtwoord lukte domweg niet, het wachtwoord weghalen wel...kan het me niet zo goed herinneren helaas.

Zodra mijn eigen ASUS weer terug is van de pc-dokter, zal ik eens gaan kijken op de door u gegeven link om e.e.a. te checken, bedankt daarvoor!

De meegeleverde cdrommekes van Apple daar staat versie 10.6.2 op (late 2009)

Volgens u zou ik deze cdroms kunnen gebruiken om de mac opnieuw te installeren, ondanks dat het een hele oude versie is? Dat is dan toch downgraden? Of verwar ik nu zaken?

Ik ga uiteraard niet gelijk aan de slag met die mac....ik wacht nog een poosje op een antwoord van de kennis. Is ECHT geen verborgen agenda bij deze man hoor, het is gewoon iemand die ik via een vriendin leerde kennen en met macs werkt (hij heeft er 4 draaien), wellicht is mijn geheugen wat stoffig (kan zomaar als je 65 hebt aangetikt ;) ) volgens mij had hij er een hele eenvoudige ingezet en toch weet ik het niet meer.

Dus....indien ik niets van hem verneem (hij zou op vakantie kunnen zijn b.v.) en ik heb geen geduld meer, dan zegt u dat ik met mijn originele cdroms de mac kan herinstalleren? Terug naar versie 10.6.2? Indien dit zou kunnen, dan opstarten met de crdom in de drive neem ik aan?

Groet
Lewi
 
Hij heeft ElCapitan niet gedownload naar mijn weten, slechts een copie van 1 van zijn macs via Timemachine op mijn oude mac gezet, hij had er een heel eenvoudige naam aan gegeven en een nog eenvoudiger wachtwoord.
Ja, dat bedoel ik ook. De El Capitan (van zijn Time Machine) is van zijn Mac, en dat was gedownload met zijn Apple ID.
Noteer dan de eenvoudige naam en het eenvoudiger wachtwoord.

mac OS 10.6.2 is Snow Leopard.
Volgens u zou ik deze cdroms kunnen gebruiken om de mac opnieuw te installeren, ondanks dat het een hele oude versie is? Dat is dan toch downgraden? Of verwar ik nu zaken?
Als El Capitan geregistreerd is met de Apple ID van uw kennis en de Snow Leopard origineel geregistreerd is met uw Apple ID, wordt downgraden lastig.

Volgens deze link kunt u de iMac middels de originele cdroms opnieuw installeren en vervolgens naar macOS El Capitan upgraden.

Zodra mijn eigen ASUS weer terug is van de pc-dokter, zal ik eens gaan kijken op de door u gegeven link om e.e.a. te checken, bedankt daarvoor!
Dat is goed, ik ben wel benieuwd . . .
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor uw hulp en adviezen, gewaardeerd! Indien de kennis in het niets is verdwenen zeg maar, heb ik niets aan die mac en zal ik via deze andere link gaan proberen om hem opnieuw te installeren met mijn eigen Snow Leopard. ID en wachtwoord....

m.vr.gr. van Lewi :)
 
Laat maar weten.

Voordat u mac OS 10.6.2 is Snow Leopard opnieuw installeer, zorg dan dat alle documenten, foto's, audio's/video's en andere belangrijke zaken veilig hebt gesteld, middels kopiëren naar een externe harde schijf.

Graag gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag

Helaas iEscape heb jij gelijk gekregen wat betreft die kennis! Via,via hem weer gevonden en hem een sms gestuurd en gevraagd of het wachtwoord dat hij mij gaf, het juiste is en hij blokkeerde mij gelijk! DAT riep enorm veel vragen op bij mij. Ik dus via die vriendin van mij geprobeerd uit te vinden waarom hij mij blokkeerde. Twee dagen later kreeg ik van hem een korte sms waarin hij volhield dat hij het juiste wachtwoord heeft gegeven en ik weer terug geschreven dat het domweg niet werkt! Vervolgens 5 dagen stilte....en ik kreeg er enorm de P in. Vervolgens heb ik heel veel zitten lezen op google....allerlei kunstgrepen geprobeerd cmd plus r...cmd plus s...niets werkte! Daarna had ik zoiets als ...tja, dit schiet niet op en dus ga ik dan maar proberen om met mijn originele Snow Leopard cdrom te proberen om dat besturingsprogramma erop te zetten en uiteraard lukte dat niet! Ik ging terug in het installatieproces en kwam weer bij de taalkeuze uit en toevallig ging mijn blik naar boven, de balk gaf diverse mogelijkheden aan en daar stond tussen.....inlogwachtwoord wijzigen! Binnen 5 minuten had ik mijn mac werkend, beveiligd etc etc!!! CDrom eruit gehaald en vreselijk blij van geworden....fluitje van een cent. Ik dacht dit even te melden hier. Nu zit ik nog met een alu keyboard waar toendertijd een scheut softdrink overheen was gevallen en lees wilde verhalen op het web over mensen die hun keyboard in de afwasmachine hebben gezet en mij lijkt dat een broodje aap verhaal, weet jij daar iets van.
In ieder geval werkt mijn oudje weer zoals het hoort....nu nog mijn toetsenbord .....
groetjes van Lewi
 
Het spijt me zeer, dat mijn vreemde gevoel over die kennis blijkt waar te zijn. Ik begrijp zulke mensen niet :evil:

In iedergeval goed om te horen dat het uiteindelijk gelukt is de iMac aan de praat te krijgen :thumb:
Nu nog van macOS Snow Leopard zelf upgraden naar macOS El Capitan - zie bericht #4.

Een scheutsoftdrink van toentertijd had zeker kleef -spul sporen achtergelaten, en over een alu keyboard in de wasmachine zetten weet ik niets van en heb ook geen ervaring ermee.

Kijk even hier of er een vervanger alu keyboard te vinden is.

Of hier.

Koop je een alu keyboard, maak dan een afspraak als het niet werk geld terug of omruilen met een werkende.

Dank voor de feedback, het is altijd leuk om te horen hoe het is gegaan :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan