Consistente kleurcodering voor categorieën bij meerdere Treemap grafieken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zephyr12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2018
Berichten
1
Beste forumleden,

Ik heb een probleem met de Treemap grafiek van Excel 2016. Het lukt mij niet om mijn categorieën dezelfde kleur te geven zonder deze steeds handmatig aan te passen (wat zeer onhandig is aangezien het om 20+ grafieken gaat). Ik heb op het internet naar verschillende oplossingen gezocht, zoals het toepassen van 'conditional formatting', maar deze functie is (nog) niet beschikbaar voor de Treemap grafiek. Ook heb ik missende categorieën proberen toe te voegen met de waarde nul, maar deze komen dan nog steeds voor in de legenda (en zijn niet handmatig te verwijderen).

Dus ben ik tot de conclusie gekomen dat VBA waarschijnlijk nodig is om tot een oplossing te komen, maar door mijn zeer beperkte ervaring hierin weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik zou bij voorkeur willen dat de achtergrondkleur van de cell van de categorienaam wordt overgenomen in de grafiek.

Een voorbeeld hiervan denk ik hier te hebben gevonden, maar hoe ik deze moet aanpassen voor mijn treemap weet ik niet (zie: https://www.get-digital-help.com/2013/09/14/format-fill-color-on-a-column-chart-based-on-cell-color/).

Alvast bedankt, en als jullie meer informatie van mij nodig hebben hoor ik dit graag!
 

Bijlagen

  • CategorieKleuren.xlsx
    16,2 KB · Weergaven: 26
Wat wil je er mee presenteren? Het opvragen van de opjecten lukt nog wel maar het aanpassen of zelfs opvragen van van sommige eigenschappen resulteert bij mij in een Excel stopped working.

Voor het opvragen
Code:
Sub VenA()
  For Each co In Blad1.ChartObjects
    If co.Chart.ChartType = xlTreemap Then
      For Each fc In co.Chart.FullSeriesCollection
        For Each P In fc.Points
          c00 = c00 & co.Name & " " & co.Chart.ChartTitle.Caption & " " & P.DataLabel.Text & vbLf
        Next P
      Next fc
    End If
  Next co
  MsgBox c00
End Sub
 
Ga naar --> Pagina indeling --> links staat thema's, klik daar op kleuren --> scrol helemaal naar onderen, naar kleuren aanpassen --> wijzig de kleur van je accenten naar de kleur die je graag wilt, kan allemaal dezelfde kleur zijn
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan