.htaccess...hoe maak je die

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tuffie

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2004
Berichten
66
Hallo...
Ik heb al diverse sites gemaakt ( en zonder problemen met een beveiligd subdomein). Deze staan bij verschillende webhosting bedrijven. (het lag er maar net aan met wie men in zee ging) Nu moet ik een website maken voor iemand die de hosting bij Strato heeft. Ik vind het een drama, maar misschien ligt het wel aan mijn kennis en verwacht ik teveel support. Ik heb een domeinnaam...zeg maar mijndomein.nl en een subdomein...info.mijndomein.nl. Ik moet zelf een .htaccess (en .htpasswd) maken want ik kan dat nergens vinden via FTP op de site vinden. Ik heb al verschillende files gemaakt maar elke keer als ik het upload zegt de server dat er een interne fout zit. Ik krijg geen hulp van Strato. Die sturen mij een linkje naar een engelstalige site over het aanmaken van een .htaccess file (een site van de concurrent!) Het gaat er mij om...wat zet ik IN de file. ik heb als absolute path /home/strato/www/mi/www.mijndomein.nl/htdocs/ maar ik heb ook /home/strato/www/mi/www.jedomein.nl/htdocs/info geprobeerd. Dit heb ik dan o.a. (en vele andere variaties) gemaakt:

AuthUserFile /home/strato/www/mi/www.mijndomein.nl/htdocs/info/.htpasswd
AuthName Beveiligde omgeving
AuthType Basic
Require valid-user

Ik ben nu al 14 dagen aan het worstelen met dit probleem. Nog even en ik gooi de handdoek in de ring.

Oja ik heb teksteditor gebruikt en Notepad++

Please....kan iemand mij helpen? (men wil de site de 20ste in de lucht hebben :eek:)
 
Gewoon een htaccess.txt aanmaken met de nodige inhoud, uploaden en hernoemen op de FTP-server naar .htaccess. Denk aan de dubbele 'c' en de 's'.

Voor Tardis zijn manier heb je SSH toegang nodig, een dat heeft niet elke shared-hosting server. Via FTP werkt ook evengoed.

Verder heeft menig hosting wel een .htaccess generator. Zo niet dan vind je die ook op internet op verschillende sites.

Krijg je een Server Error 500. Kijk dan of je misschien een spelfout in je inhoud van je bestand hebt gemaakt, een anders in de error_log. Als je die niet kan vinden zou je hosting je erbij moeten helpen.

Je volledige pad kan je achterhslen via een PHP-bestand met:

PHP:
<?php
echo $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'];
?>
 
Laatst bewerkt:
offtopic:
Gebruik example.nl als je geen domein wilt noemen.

ontopic
Zet ergens bovenaan in bestand /htdocs/.htaccess
Code:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^info.example.nl
RewriteRule ^(.*)$ http://example.nl/info/$1 [L,NC,QSA]

Maak een submap /htdocs/info/

Zet in map /htdocs/info/ de onderstaande .htaccess en .htpasswd
Gebruik de password generator van bijvoorbeeld TransIP en lees de info van Strato over het absolute pad naar AuthUserFile !!
Code:
.htaccess bestand

AuthName "Beveiligd gedeelte"
AuthUserFile /home/strato/www/[B]ex[/B]/www.[B]ex[/B]ample.nl/htdocs/info/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthType Basic
require valid-user

.htpasswd bestand (wachtwoord in voorbeeld: 123456789)

beheerder:$2a$13$/mX8eOAUWuO/J5PJG7g.b.tcJvpmeBT6NZVfO0HpO.7Iv.FAtGW8C
Suc6. Have fun.
 
offtopic:
Gebruik example.nl als je geen domein wilt noemen.

ontopic
Zet ergens bovenaan in bestand /htdocs/.htaccess
Code:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^info.example.nl
RewriteRule ^(.*)$ http://example.nl/info/$1 [L,NC,QSA]

Maak een submap /htdocs/info/

Zet in map /htdocs/info/ de onderstaande .htaccess en .htpasswd
Gebruik de password generator van bijvoorbeeld TransIP en lees de info van Strato over het absolute pad naar AuthUserFile !!
Code:
.htaccess bestand

AuthName "Beveiligd gedeelte"
AuthUserFile /home/strato/www/[B]ex[/B]/www.[B]ex[/B]ample.nl/htdocs/info/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthType Basic
require valid-user

.htpasswd bestand (wachtwoord in voorbeeld: 123456789)

beheerder:$2a$13$/mX8eOAUWuO/J5PJG7g.b.tcJvpmeBT6NZVfO0HpO.7Iv.FAtGW8C
Suc6. Have fun.

Hallo Bron, dank voor je reactie.

Ik heb inderdaad de site van Strato erbij gehad en kwam tot hetzelfde bestand, dit heb ik ge-upload samen met een .htpasswd bestand.

AuthName "Beveiligd gedeelte"
AuthUserFile /home/strato/www/ex/www.example.nl/htdocs/info/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthType Basic
require valid-user


Ik heb het in de map gezet waar het subdomein info instaat.
Ik zie namelijk in mijn FTP geen andere mappen dan de Wordpress-secure mappen. (Wordpress installatie vanaf de Strato-site) Ik krijg geen public_html te zien en evenmin een map htdocs.
Ik heb het in nu in de map gezet waar het subdomein info instaat. (Wordpress_Secure_03)

Wat bedoel je met beheerder? Moet ik daarvoor nog wat aanmaken?
En eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik met onderstaande moet. (Ik had het ook al in het .htaccess bestand gezet maar daarmee gebeurde ook niets)
ontopic
Zet ergens bovenaan in bestand /htdocs/.htaccess
Code:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^info.example.nl
RewriteRule ^(.*)$ http://example.nl/info/$1 [L,NC,QSA]
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-01-16 om 22.30.10.png
    Schermafbeelding 2018-01-16 om 22.30.10.png
    157,8 KB · Weergaven: 81
RE: Ik krijg geen public_html te zien en evenmin een map htdocs.
Klik op de map "/" (dit is htdocs) en maak hierin een map "info" aan. Zie verder post 5.

RE: Wat bedoel je met beheerder?
Een verzonnen naam waarmee je in het beveiligde gedeelte komt. Je mag het vervangen in Tuffie of iets anders. Het wachtwoord kan je ook zelf aanpassen met een htpasswd generator.

RE: Zet ergens bovenaan in bestand /htdocs/.htaccess
Bij jou in map "/". Als het bestand .htaccess er niet is dan aanmaken.

Dus in map "/" komt een map "info" en een bestand .htaccess
En in map "info" komen de andere bestanden .htaccess en .htpasswd
 
Laatst bewerkt:
@php4u. Als aanvulling zeer handig, ik ga deze voortaan gebruiken om een expressie "uit te lezen".
Je kan met deze tool echter geen strings testen of die voldoen aan een expressie. Het is ook geen tool waarmee je expressies kan opbouwen.

Aanvulling: een behoorlijk complete online tool is https://regexr.com/3jkgu

De afbeelding van kenikavanbis is een slim uitgangspunt.
@tuffie, het is voor ons handig als je 2 url's geeft. De url van een huidige pagina (niet de home pagina) en hoe deze url eruit moet zien op het nieuwe domein.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan