Nieuwe programma's niet op SSD installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

cvthiel

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
48
Goede morgen, ik heb een nieuwe computer aangeschaft met win 10 en een SSD-kaart van 128 GB. Daarnaast zit er een harde schijf in van 2T. Nu zou ik graag om de SSD niet meteen vol te laten lopen de te installeren programma op de D: partitie plaatsen. Welke mogelijkheid heb ik daartoe om dat veilig te doen?

met vriendelijke groet Cor
 
Dat bepaal je zelf bij de installatie van de software en heeft weinig met veilig of niet van doen.
 
Gefeliciteerd met jouw nieuwe pc. Jammer van die 128 GB SSD, want als je de laatste tijd de topics had gevolgd dan is dit aan de kleine kant. Het kan, want mijn W7 met 150 programma's gebruikt ong. 90-100 GB. Data staat bij mij op een externe.

Mijn advies is altijd, de SSD voor het besturingssysteem en de programma's. Werkt als een tierelier en je kunt/moet de SSD optimaal gebruiken en hoeft nergens bang voor te zijn. Data kun je op de HDD plaatsen, maar denk wel aan de grootte van back-ups. Mogelijk video's op een aparte schijfletter.
 
Laatst bewerkt:
Bij de meeste programma's kan je dat inderdaad gewoon kiezen en wordt er een standaard pad aangeboden die je kan wijzigen.
Soms wordt er geen pad aangeboden maar moet je eerst op iets als "Aangepaste installatie" klikken waarna die mogelijkheid wel weer wordt geboden.
 
Ik ergens gelezen om een aanpassing te maken in het register. Is dit nog van toepassing of is dit sterk af te raden?
 
Nee, niet doen. Nergens voor nodig en de kans op problemen is dan wel erg groot.
En waarom zou je als een programma zelf vraagt waar deze moet worden geplaatst?
 
Heel hartelijk bedankt voor jullie reactie en ik zal me aan het advies houden.
mvg. Cor
 
Het is wat meer opletten en lezen bij installatie. Maar goed lezen voordat je ergens op klikt is sowieso een must om eventuele mee te installeren software die je niet wilt te voorkomen.
Het andere voordeel is uiteraard waar het je om gaat, zo min mogelijk op de SSD installeren.
 
Mijn advies is altijd, de SSD voor het besturingssysteem en de programma's. Werkt als een tierelier en je kunt/moet de SSD optimaal gebruiken en hoeft nergens bang voor te zijn. Data kun je op de HDD plaatsen, maar denk wel aan de grootte van back-ups. Mogelijk video's op een aparte schijfletter.

Helemaal mee eens, maar wel een kanttekening: games en andere ruimte vretende programma's op de HDD, want anders is die 128GB SSD snel vol.
En natuurlijk alle gegevens (mijn documenten, video's, muziek, etc, maar ook de e-mail) op een andere partitie/SSD dan waar windows staat, dus in dit geval ook op de HDD.
 
Games heb ik geen verstand van en ik heb wel gelezen op een andere HDD. Ik heb Mijn documenten en Mijn afbeeldingen op een aparte HDD en Mijn video's, muziek, films ook op een aparte HDD (schijfletters). Dit laatste i.v.m de grootte en back-ups. Overigens van de eerste maak ik back-ups maar video's (te veel GB's) e.d. synchroniseer ik altijd. Gaat 100x sneller dan een totale back-up. Maak doel gelijk aan bron.

Ik ergens gelezen om een aanpassing te maken in het register. Is dit nog van toepassing of is dit sterk af te raden?
Kijk en daar begint het gedonder mee. Ik beschouw het besturingssysteem en programma's als één geheel. Die programma's zijn allemaal verweven met het register, firewall en beveiligingsprogramma die op de SSD staan. Als er wat fout gaat heb je het voordeel dat je alleen de systeemkopie hoeft te herstellen en verder geen programma's opnieuw hoeft te installeren. Programma's zitten namelijk ook in de systeemkopie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan