• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planrooster

Status
Niet open voor verdere reacties.

NicoH1967

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2016
Berichten
48
Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen en of het mogelijk is in excel....
Ik heb een rooster gemaakt die in regel aangeeft welke werknemer er op welke werkdag wordt ingezet.
Ik heb slecht een klein deel gemaakt, het gaat om meer dan 100 medewerkers en meer dan 15 locaties.
Als voorbeeld heb ik drie locaties gemaakt.

Nu wil ik op blad 2 een overzicht hebben wie daar die dag werkt of een dag oproepen als je de datum ingeeft van de dag die je wilt opvragen.
Er worden door het hele rooster diverse medewerker weleens op een andere locatie geplaatst. Ook is het handig om de lijst met zieken roostervrij enz.makkelijk
in een overzicht van de dag te hebben.

Wie kan mij helpen of eventueel een beetje op weg helpen. Ik was al bezig met horizontaal zoeken, maar wil de namen onder elkaar hebben, ik denk dat dit alleen met een
macro kan...omdat hij zelf elke keer een regel moet opvullen. Het liefst moet het ook een beetje bruikbaar uit te printen zijn.

Zoals ik het nu opschrijf zijn het nogal wat vragen, maar niet geschoten...:d

Alvast bedankt voor jullie eventuele inzet.:thumb: ik voeg het bestand bijBekijk bijlage Planrooster.xls
 
Zie bijlage voor een voorstel. Je hebt niet de gemakkelijkste opzet van het rooster gekozen, wat dus vrij ingewikkelde formules vereist voor de gevraagde afgeleide tabellen. Deze zul je ook nog eens handmatig moeten aanpassen per kolom en voor het juiste bereik. Ook zul je ze zelf nog aan moeten vullen met de rest van locaties/codes. Bekijk het maar eens.

Let op: de gebruikte formules zijn matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.
 

Bijlagen

  • Planrooster (AC).xls
    66 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Ik heb hier ook even mee zitten stoeien, maar op de briljante formules van AlexCEL was ik nooit gekomen. Wel 2 opmerkingen:
1. Ik doe de aanname dat ieder jaar een nieuw overzicht wordt gemaakt, gegeven de titel. In de formules worden nu +/- 5000 regels doorzocht. Dit zou dan teruggebracht kunnen worden tot 366. Dat scheelt aanzienlijk in de performance
2. Ik zie ook dat er in diverse cellen (bv. C19:C20) getallen zijn ingevuld. Wat moet hiermee gebeuren? Deze worden nu i.i.g. buiten beschouwing gelaten
 
@Peter:
1) kan inderdaad wel kleiner denk ik, daarom mijn opmerking dat TS het bereik moet aanpassen aan zijn eigen sheet ;)
2) die tussenliggende getallen worden inderdaad buiten beschouwing gelaten zonder verdere toelichting wat deze betekenen.
 
Laatst bewerkt:
Top alvast bedankt het werkt in de basis al zoals ik het bedoeld had. De getallen staan voor uren vrij/vakantie die iemand op die dag neemt.
Die zouden bijvoorbeeld onder een deel kunnen vallen met collega's die vrij zijn als dit mogelijk is. Als er een los getal wordt gevonden zou hij die persoon
onder het kopje vrije dag kunnen scharen. Als er een verwijzing is met een leesteken of letter met getal moet hij dit dan niet zien als vrije dag..

Maar zoals gezegd, ik sta hier weer van te kijken... matrixfuncties, zo zie je maar je leert altijd weer wat bij...:thumb:

Het uitbreiden en meer collega's gaat prima, evenals de functie aanpassen :d
 
Als vakantiedagen met een getal worden aangeduid, dan in bijlage een mogelijke oplossing. Bereiken heb ik ook wat kleiner gemaakt.
 

Bijlagen

  • Planrooster v2 (AC).xls
    70 KB · Weergaven: 53
Werkt prima, alleen als ik een kolom medewerker toevoeg tussen de bestaande kolommen in. Dan moet ik de functie regel nalopen en veranderen omdat er toch wat verspringt.
Ik weet niet of daar nog een oplossing voor is :d Voor de rest top, vakantie-uren werken ook en ik kan het makkelijk uitbreiden. Kortom www.helpmij.nl TOPSITE...:thumb: bedankt !!
 
Invoegen van medewerkers in de planning zou m.i. zonder aanpassing aan de formules op tweede tabblad mogelijk moeten zijn.

Dus wat doe je precies dat de functie "verspringt"?
 
Ik voeg een lege kolom toe russen de bestaande medewerkers. Dan loopt de functie uit het bereik en moet ik dit handmatig aanpassen.
Als je een lege kolom op een willekeurige positie toevoegt, is het overzicht leeg. Kolom weer weggehaald en het overzicht is er weer.

Ondanks dat het absoluut teken ervoor staat verspringt het bereik.
 
Ik zie het. Het stukje KOLOM(...) verschuift niet mee inderdaad, bijzonder. Mogelijke oplossing (in dit geval locatie Haarlem):
Code:
A5: =ALS.FOUT(INDEX(ROOSTER!$A$2:$AI$2;;KLEINSTE(ALS(ROOSTER!$A$5:$A$500=Dagplanning!$A$2;1;9^9)*ALS(ROOSTER!$B$5:$AI$500="HL";1;9^9)*KOLOM(INDIRECT("$B$2:"&ADRES(2;VERGELIJKEN(ZOEKEN(2;1/(ROOSTER!$2:$2<>"");ROOSTER!$2:$2);ROOSTER!$2:$2;0))));RIJ()-RIJ($A$4)));"")
Denk er weer om dat het een matrixfunctie betreft, dus afsluiten met C-S-E.
 

Bijlagen

  • Planrooster v2.1 (AC).xls
    78,5 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan