• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horiz.zoeken/ vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burnitall

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
19
Ik ben niet zo een held in excel dus.....De stoute schoenen aan getrokken...
Ik heb een excel bestand en in sheet "Data" staan alle gegevens die ik nodig heb.
In de sheet "oproepen" wil ik die data per jaar kunnen oproepen door alleen het jaartal in te typen.
Ik heb een voorbeeldbestand bij gevoegd.

Is er iemand die hierna kan kijken en mij de juiste formule o.i.d. kan geven.

Alvast bedankt.

Louis
 

Bijlagen

  • Dataopzoeken.xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 57
Zet deze in C3:
PHP:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN($B3;Data!$A$1:$N$17;KOLOM()-1;0);"")
 
Oke thank..
Ik begrijp de formule, maar A: Ik heb een engelse excel en B: als ik "äls" verander in "IF" en "vert.zoeken" in "Vlookup" krijg ik een fout melding.
Zou je deze formule in de zelfde sheet kunnen zetten en uploaden.. Misschien het handigst en voorkomt zoveel heen en weer geschrijf..

Louis
 
Omdat je het zo beleefd vraagt. :)
 

Bijlagen

  • Dataopzoeken.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 42
Thanks...

Mijn dank is groot..Blue monday is in eens ee stukje minder blue..
 
Oke.. Heb het even bekeken en uit geprobeerd.
Alleen als ik bv 2017 verander in 2005 dan is hij de weg kwijt en krijg ik #NAME in plaats van de in de data sheet ingevulde waardes. Maar als ik dan het geheel weer terug draai naar 2017 blijft deze melding staan..:(:(:(:(:(
 
Dat kan niet, dan voeg je die 2005 dan toch op een foute manier in.

Ik kan hier alle datums(jaren) gewoon aflopen zonder problemen.
 
De IFNA() functie is vanaf XL-2013 beschikbaar als je in een cel met zo'n formule =_xlfn.IFNA ziet staan dan heb je een oudere versie. Bij het openen van het het bestand lijkt het goed te gaan. Op het moment dat je wat wijzigt dan wordt het blad herberekend en kan dus niet met de functie overweg. De hele controle is ook niet nodig als je gebruik maakt van gegevensvalidatie.
 
Heb hem bij mij thuis bekeken. Daar werkt hij met excel 2016 prima.
Nogmaals bedankt..
 
Heb de jaartallen in een naambereik geplaatst en deze gebruikt voor de invulling.

Nu kan je geen verkeerde ingaven doen.
 

Bijlagen

  • Dataopzoeken (cobbe).xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 38
Om het versie-onafhankelijk te maken zou ik in het laatste bestandje van @Cobbe, waarin gegevensvalidatie gebruikt is, deze formule gebruiken
Code:
=IF($B3="";"";VLOOKUP($B3;Data!$A$1:$N$17;COLUMN()-1;0))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan