Netgear Ready Nas duo V2 oude harddisc uitlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rosie

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2006
Berichten
259
Ik ben in bezit van een netgear ready duo nas die niet meer te benaderen was in mijn netwerk. Het was wel zo dat beide schijven klikken bij het opstarten!!!!!. Ik heb inmiddels 2 nieuwe WD 2tb red aangeschaft en de nas werkt weer 100%. Maar ik wil de data van de oude hd terug zetten. In de creadle usb aan de desktop kan ik ze niet benaderen en de schijven maken ong 20 keer een klikkend geluid. .Omdat de nas onder linux werkt kan je met w7 de schijven niet uitlezen! Ik heb discinternals linux reader geinstalleerd, nog niets.Ik ga bijna denken dat ze allebij tegelijkertijd overleden zijn? Kan bijna niet. Weet iemand nog een simpele oplossing of idee wat me verder kan helpen??
 
In een PC erbij hangen, worden ze nog niet gezien in de bios dan kun je zelf er niets meer mee.
 
Dat is niet helemaal waar, want de NAS gebruikt een Linux versie als besturingssysteem. Welke firmware weten we daarmee nog niet maar voor het bestandssysteem zal dat geen verschil maken. Je hebt een hulpprogramma nodig en die zal de bestanden op de Windows computer kunnen zetten.

Ik geeft twee programma's die een Linux schijf kunnen uitlezen. Hang de schijf dan in de computer aan stroom en datakabel, als extra. Doe dit met de computer van de spanning af en leg hem zo neer dat die niet beweegt aan de stekkertjes en geen kortsluiting maakt.

https://www.diskinternals.com/linux-reader

https://www.reclaime.com/library/access-nas-data.aspx

Het is natuurlijk de vraag of de schijven het nog doen. Ik heb goede hoop dat ze zullen werken maar wanneer ze dat nog niet doen en vreemde geluiden maken (ander topic gelezen hebbend), kijk dan op YouTube of je daar een gelijk probleem kunt zien bij de zoekopdracht "harddisk clicking." Ik heb wel eens gehad dat printplaten geen contact meer maakten met de behuizing van de harde schijf. De printplaatjes liggen bovenop dunne contactpunten en deze trillen op het raakpunt kapot of er is daar corrosie. Ik wil maar zeggen dat het iets eenvoudigs kan zijn.
 
Wat het os met de bios heeft te maken ontgaat mij, dus gewoon een manier om te zien of de schijf wordt gezien.....
En klikken betekent dat de leeskop steeds naar de parkeerstand gaat omdat er geen bootsector word gevonden.
 
Oh ja, dat zegt iets over schijfherkenning. Dan zou de harde schijf niet meer gezien worden.
 
Openmaken is sowieso kliko.
En over de bios lees ik niets, als ze daar niet te zien zijn wordt er sowieso niets in een os gezien.
 
Ik heb ook 1 hd uit elkaar gehaald om te kijken voor beschadigingen.

Dan zeker ook het printplaatje er vanaf halen en kijken of deze corrosie heeft bij de contacten. Hierover lees ik niets maar dat komt veel voor. Dat ze langzaam gaan draaien kan duiden op een matig presterende voedingstekker van de adapter.

Onder de schijfkop bevestiging zitten nog twee lithium magneten die je er uit kan halen. Deze zijn wel gevaarlijk sterk, je kan je eraan verwonden wanneer ze op elkaar klappen.

Tegenwoordig heb je gelukkig backup via de cloud. Denk er aan om ook daar bestanden te gaan bewaren. Groet. Alfred 2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan