access datumkiezer weergeven bij focus

Status
Niet open voor verdere reacties.

impulsief

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2017
Berichten
46
Hallo Allemaal

Ik heb een formulier voor gasten, dus geen geïnstrueerde medewerkers, dat ik toegankelijker wil maken, bij focus op het veld besteldatum komt er een klein icoontje naast het veld (zie foto 1) zoals jullie weten komt er een pop-up met een datumkiezer naar boven op het moment dat je op het icoontje klikt (zie foto 2) nu zou ik graag in het eigenschapen venster bij focus (zie foto 3) een macro of expressie regel zetten die er voor zorgt dat bij focus meteen de pop-up met de datumkiezer opent, zonder dat je het icoontje aan hoeft te klikken.

iemand een macro of regel die ik daar voor kan gebruiken?

groet,

peter
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    8,4 KB · Weergaven: 69
  • 2.jpg
    2.jpg
    26,6 KB · Weergaven: 81
  • 3.jpg
    3.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 89
Dat kan.
Code:
Private Sub txtBezorgdatum_GotFocus()
    If Not Me.AllowEdits = False Then Application.RunCommand (acCmdShowDatePicker)
End Sub
Dat heeft wél een nadeel: het commando werkt niet op een subformulier. Maar op een subformulier werkt geen enkele oplossing, dus die vraag hoef je ook niet meer te stellen :).
 
Bedankt OctaFish, ben er lang mee aan het stoeien geweest (vooral omdat het op 3 tabbladen moest komen, 3 talig) maar het werkt, en ik heb weer een hoop bijgeleerd :thumb:
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    78 KB · Weergaven: 60
Komt nog een leermomentje dan :). Als je de datepicker vaak nodig hebt, maak er dan een functie van die je bij de Eigenschappen aanroept. De functie wordt dan dit:
Code:
Function DatePicker()
    Application.RunCommand acCmdShowDatePicker
End Function

En bij de Eigenschappen van een datumveld zet je bij de eigenschap <Bij Focus> dit:
PHP:
=DatePicker()

Voordeel is, dat je niet elke keer bij elk datumveld een procedure hoeft te maken; je kunt de functie gewoon uit de knop <Functie Opbouwen> halen, of typen. Je hebt dus veel minder codeblokken in je formulieren.
 
Ik weet niet of een onfocus event triggeren wel zo'n goed idee is; als je bv door een bestaande ingevulde record op een formulier gaat navigeren met de tab toets zal die kalender (ongewild) naar voor komen terwijl de datum al ingevuld is? Als er trouwens een masker is toegepast op het datumveld dan werkt het ook niet? Wij houden het liever op een dubbelklik gebeurtenis op het datumveld waarbij een (eigen) kalender naar voor komt. Er zijn daar tig voorbeelden van te vinden op internet en in veel gevallen kan de gebruiker de kalender dan ook nog aanpassen naar eigen goeddunken.
 
Er zijn meerdere wegen die naar Rotterdam leiden :). Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan invoermaskers voor datums. Je dwingt een gebruiker doorgaans om een datum op een onnatuurlijke manier in te voeren, met vaak ook nog eens meer typewerk. Zo kan ik zonder masker “14-01-2018” invoeren met vier tekens: “14-1” waar jij er acht voor nodig hebt: “04012018”. Ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef!

Wat betreft de OnFocus: dat was maar een voorbeeldje. OnClick mag natuurlijk ook. Dubbelklik vind ik dan dus ook weer minder klantvriendelijk.
 
Tja, ons dames van de bureau klikken op alles wat ze zien en ik maak maar hetgeen ze vragen :)
 
Mijn ruggegraat is wellicht net wat strakker dan :D.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan