• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal tekstwaarden tellen in een kolom, na toepassen filter in andere kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Handjehelpen

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2017
Berichten
7
Hallo

Ik zoek een formule om te tellen hoe vaak een bepaalde tekst voorkomt in kolom A, afhankelijk van het filter dat je toegepast op content in kolom B

Met een AANTAL.ALS formule wordt geteld hoe vaak een tekst in kolom A voorkomt, maar dan worden alle waarden geteld, ongeacht het filter in kolom B, dus ook de waarden uit de door het filter verborgen rijen, zoals in het voorbeeld (bijlage):
=AANTAL.ALS(A2:A10;"text1")

De formule =SUBTOTAAL(103;A2:A10) past zich wel aan, aan het filter in kolom B, maar telt dan alleen het aantal cellen in kolom A met wel/niet content (in het voorbeeld dus 9) zonder te differentiëren naar inhoud van de content (dus in het voorbeeld tekst 1,tekst 2, etc.)

Ik zoek dus een soort combinatie van deze twee formules, zodat er in de rode vakken in het voorbeeld (bijlage) steeds een andere waarde verschijnt, wanneer er in kolom B op een andere waarde wordt gefilterd. Ik dacht dus zoiets:
=SUBTOTAAL((AANTAL.ALS;A2:A10;"tekst 1");A2:A10)

Maar ja, wat snap ik er nou van....dat werkt dus niet :(

Wie weet een oplossing?
 

Bijlagen

  • voorbeeld aantal tellen.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 192
Probeer deze eens:
Code:
A13: =SOMPRODUCT(($A$2:$A$10="tekst 1")*(SUBTOTAAL(3;VERSCHUIVING($A$2;RIJ($A$2:$A$10)-MIN(RIJ($2:$10));0;1))))
Of ietsje korter:
Code:
A13: =SOMPRODUCT(($A$2:$A$10="tekst 1")*(SUBTOTAAL(3;VERSCHUIVING($A$2;RIJ($2:$10)-2;))))
 
Laatst bewerkt:
WOW Superbedankt voor de snelle reactie AlexCEL! Het lijkt ook te werken als ik exact je instructie opvolg, briljant!.... maar ... als ik het vervolgens probeer toe te passen in cel A14, etc. , of als ik "tekst 1" vervang door "tekst 2" , dan gaat het al mis en worden niet meer de juiste waarden geteld, ik snap nu natuurlijk ook niets van wat ik aan het doen ben....
 
Excuus, voor vorige bericht, heb nog even goed gekeken en zag dat ik in het voorbeeld een onzichtbare spatie had staan, waardoor niet goed werd geteld, Het lijkt toch goed te werken. Nu nog even uitproberen in mijn echte lijst, heb ik nu geen tijd voor maar laat nog weten als dat ook is gelukt.

Voor nu alvast onwijs bedankt!!!!
 
Dag AlexCEL, ook de korte formule werkt super en ik heb het inmiddels allemaal in mijn echte lijst kunnen toepassen. Enorm bedankt!!!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan