• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alt-enter invoegen na 50 tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarketingNerd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2018
Berichten
4
Hallo Exceldeskundigen,


In de bijlage staan cellen die beginnen met een opsommingsteken. Deze moeten worden ingeladen in software, die ook van alles print. Dat printen gebeurt aan de hand van een opmaak, die dicteert dat een regel niet 'breder' mag zijn dan 50 tekens. Meer dan 50 tekens breed en dan 'valt de tekst weg'. Er kunnen wel meerdere regels onder elkaar staan.

Deze regels die niet breder dan 50 tekens mogen zijn komen uit een PIM systeem met duizenden producten en tienduizenden regels, in 5 talen. Met de hand afkorten is daarom geen optie.

Ik bedacht me dat er misschien een formule te maken is die kijkt naar de tekst in een cel, dan naar de spatie zoekt die voorafgaat aan het 50ste teken en die spatie vervangt met een 'alt-enter' zodat de tekst in dezelfde cel op een volgende regel verder loopt?

Kan iemand mij uit de brand helpen met een formule die iets dergelijks doet?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • VoorbeeldMap1.xlsx
    7,9 KB · Weergaven: 52
Uit het PIM systeem komen geen Excel-bestanden vermoed ik.
Plaats een voorbeeldbestand zoals dat door PIM wordt geproduceerd.

Nb. Ik krijg wel erge jaren 70 associaties: max. 50 tekens per regel.
Wordt de zaak op zebrapapier met een matrixprinter opgeleverd ?
 
Hallo snb,

Bedankt voor je reactie. Het bestand wat ik eerder heb bijgesloten had ik inderdaad al bewerkt - bij dezen een bestand zoals ik het aangeleverd krijg van m'n leverancier (met wat nep productinformatie).

Dit Excel-bestand moet ik dus vullen met mijn productgegevens en daarna weer terugsturen. Dat kan alleen in Excel en komt allemaal nogal nauw: na het vullen van de content moeten er ook weer allerlei werkbladen worden beveiligd en kolommen worden verborgen, anders kunnen ze het niet importeren.

Is dit iets waarmee je wel uit de voeten kan?

In het eerste bestand heb ik het lijstje van punten al gescheiden en in individuele cellen gezet, het leek me namelijk makkelijker om een formule los te laten op een cel die 1 tekstregel bevat.
 

Bijlagen

  • VoorbeeldMap2.xlsx
    8,3 KB · Weergaven: 46
Ik heb geen verstand van VBA, dus ik heb geprobeerd om dit met formules op te lossen.
Het was een leuke uitdaging, om zo nog extra van excel te leren. Dus als mensen aanvullingen of opmerkingen hebben over het model hoor ik dat ook graag!

Ik heb de hulpkolommen gegroepeerd, zodat de stappen zichtbaar blijven die genomen zijn. Het is dus niet verwerkt in 1 formule.
Daarnaast werkt dit tot 149 tekens, mocht het voorkomen dat er meerdere tekens per cel zijn in de output zou je dit met extra stappen kunnen verwerken.

Ik hoor graag de feedback!

Bekijk bijlage Alt-enter invoegen na 50 tekens (KL).xlsx

Edit: In de kolom moet wel tekstterugloop aan staan, anders is de zachte return niet zichtbaar
 
Laatst bewerkt:
In bijgaand bestand (kolom J) ook nog een VBA-variant (UDF)
 

Bijlagen

  • Alt-enter invoegen na 50 tekens (KL).xlsm
    18,1 KB · Weergaven: 53
Beide heren heel erg bedankt voor de hulp! Dit levert een resultaat op waar ik zeker wat mee kan!
 
Vraag je leverancier een plat bestand in plaats van een Excelbestand.
 
Hallo snb,

Dat heb ik ze net gevraagd over de telex maar dat kon niet dus hebben we het nu opgelost op de ouderwetse manier. De matrixprinters staan nu voor te gloeien en kunnen over een half uur lekker zagen.
 
Waarom niet gewoon de kolombreedte aanpassen?
(ca 300 pixels)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan