• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Centrale excel werkmap of andere oplossing

Status
Niet open voor verdere reacties.

nasdreas2

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2017
Berichten
6
Hallo allemaal,

Ik loop tegen een vraagstuk aan en ben benieuwd naar jullie gedachten en ervaring.
Ik heb een excel calculatiemodel gemaakt die door meerdere gebruikers wordt gebruikt (30 man en kan groeien). Het model maakt berekeningen op basis van verschillende keuzes en inputwaarden.
Dit werkt allemaal prima. Het model is dus decentraal. Dit betekent dat bij wijziging van inputwaarden een nieuwe versie verstuurd moet worden.

inputwaarden kunnen losse velden zijn of tabellen. Om in de toekomst minder updates rond te sturen is het van belang dat de inputwaarden uit een centrale plek gehaald worden. Wijzigingen hoeven dan alleen doorgevoerd te worden in de centrale plek. Nu heb ik de volgende drie mogelijkheden bedacht. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Randvoorwaarden:
- Excel/ access 2010;
- Niet alle gebruikers hebben een access licentie;
- De centrale plek moet zowel tabellen kunnen bevatten als losse velden;
- Het moet een veilige en stabiele optie zijn.

Mogelijkheden:
1: een centrale excel werkmap. Zowel tabellen als losse velden kunnen daarin verwerkt worden. Koppeling tussen tabellen uit de centrale werkmap en de decentrale calculatie modellen door middel van power query. Koppeling m.b.t. losse velden --> = formula en dan verwijzen;
2: hetzelfde als hierboven met het verschil dat de koppeling tussen de tabellen via een = formule verloop (direct verwijzen) en dus niet via power query;
3: Een access database voor de tabellen. Een excel werkmap voor de losse velden.

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt me dat een oplossing met een paar queries naar een Access database (of nog beter naar een SQL server database als je nog meer gebruikers verwacht) de betere is. PowerQuery is leuk en flexibel maar niet erg snel. Directe koppelingen zijn een nachtmerrie om te onderhouden. De gebruikers hebben geen MSAccess installatie nodig hiervoor.
 
Mijn gevoel zegt me dat een oplossing met een paar queries naar een Access database (of nog beter naar een SQL server database als je nog meer gebruikers verwacht) de betere is. PowerQuery is leuk en flexibel maar niet erg snel. Directe koppelingen zijn een nachtmerrie om te onderhouden. De gebruikers hebben geen MSAccess installatie nodig hiervoor.

Bedankt voor je bericht! Raad jij aan om dan de gegevens uit Access te halen via "Externe gegevens ophalen" en dus niet via power query? Power query was inderdaad relatief traag als ik gegevens wil ophalen uit een ander Excel bestand.

Directe koppelingen streep ik nu definitief af van de lijst.
 
Ik zou powerquery alleen gebruiken als er nog verdere transformaties nodig zijn nadat de gegevens uit Access zijn gehaald. Maar aangezien je zelf de zeggenschap hebt over de database zou ik niet verwachten dat er nog iets met de gegevens moet worden gedaan, anders dan eventueel iets filteren, dus gewoon via Externe gegevens ophalen.
 
Heb het getest. Werkt allemaal perfect. Inderdaad, Externe gegevens ophalen werkt snel. Het lukt nu om een tabel uit Access te halen. Zit ik nog met 1 probleempje.
Er zijn meerdere tabbladen. Deze tabbladen bevatten ook 'losse velden'. Bijvoorbeeld op tabblad A, A1: Appels, A3: Peren, G8: 15%, H20: 25000,-.
Dit zijn losse waarden benodigd voor het maken van een berekening. Als ik die uit een centraal bestand wil halen, wat zijn dan de mogelijkheden anders dan gebruik te maken van directe koppelingen naar een centrale Excel werkmap? Met andere woorden, we hebben nu niet te maken met tabellen maar met specifieke cellen met informatie.

Heel erg benieuwd. En bedankt voor de hulp tot zover.
 
Ik zou een parameter tabel maken voor dit doel met per record een waarde en een unieke naam. Dan kan je in je werkmappen die parametertabel binnenhalen en ernaar verwijzen middels -bijvoorbeeld- VLOOKUP.
 
Ik zou een parameter tabel maken voor dit doel met per record een waarde en een unieke naam. Dan kan je in je werkmappen die parametertabel binnenhalen en ernaar verwijzen middels -bijvoorbeeld- VLOOKUP.

Goed idee! Ga ik doen.
Vraag is opgelost.

@Vena: Ik begrijp dat een voorbeeldbestand in veel gevallen handig is. Maar in dit geval en m.b.t. de andere vraag heb ik voldoende aan algemene inzichten van experts. Het komt dan als een 'losse flodder vraag' over maar is het niet. Je hebt gelijk dat een vraag inderdaad op opgelost gezet moet worden of een andere vorm van feedback.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan