Laptop Acer Extensa 5220 erg traag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

iljavanderlaan

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
41
Hoi allemaal,

Ik heb een laptop van iemand gekregen, namelijk een Acer Extensa 5220.
Deze laptop had oorspronkelijk een M530 Celeron processor, maar na wat speurwerk op het internet bleek dat je deze kunt upgraden naar een T9300 van Intel.

De reden waarom ik hier naar ben gaan zoeken is omdat de laptop enorm langzaam opstart en in Windows regelmatig bevriest voor een lange tijd.

Het vreemde is dat ik alles heb getest en er niets naar voren komt. Met MemTest86 het Ram geheugen gecontroleerd. Bleek in orde. Toch ook nog even andere RAM kaartjes geprobeerd en gecheckt. Waren ook in orde, maar geen verbetering. Toen de harde schijf gecontroleerd. Ook niets gevonden. Toch even een andere harde schijf geplaatst en wederom gecontroleerd. Maar ook daarmee geen verbetering.

Ik weet niet zo goed waar ik nu nog naar moet zoeken. De laptop draait nu met de T9300 perfect en snel...MAAR, het opstarten en afsluiten gaat nog steeds enorm traag. Zo'n 5 misschien wel 10 minuten. En het vreemde is, als ik in Windows bezig blijf is er niks aan de hand. Maar laat ik de laptop even een paar minuutjes met rust, dan is alles bevroren en duurt het weer een flink aantal minuten voordat ik wat kan doen.

Heeft iemand misschien een idee waar ik nog naar kan kijken?

Ik houd m'n vingers gekruist :D
 
Laatst bewerkt:
Wellicht wordt een apparaat uitgeschakeld door een energie-instelling.

Kijk alle apparaten na waarbij een energiebeheer instelling is aangevinkt.
Combineer [windowstoets & r] → typ: devmgmt.msc
Rechtsklik het respectievelijke apparaat → tabblad Energiebeheer en vink de instellingen uit.

Een overzicht van welke apparaten een dergelijke instelling hebben, kun je als volgt verkrijgen:
Open een opdrachtregel met administratorrechten.
(gebruik i.p.v. typen kopiëren en plakken voor het gemak en de zekerheid)
Typ: powercfg -devicequery wake_armed > "%UserProfile%\Desktop\devices.log" & start notepad "%UserProfile%\Desktop\devices.log"

Post het log in je volgende reactie.

Voorbeeld van een dergelijke instelling:
figuur2_powermanagement.jpg


_________________
 
Super! Dank u wel. Ga ik vanavond even naar kijken. Ik houd u op de hoogte van de vorderingen :thumb:

Update:

Bekijk bijlage devices.txt

Staat niet veel bijzonders in. De modem heb ik zekerheidshalve uitgeschakeld. Maar dat maakt nog geen verschil.

Wel constateerde ik het volgende:

Devices.png

Moet hiervoor geen Driver geïnstalleerd zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik vond trouwens nog een aantal Devices zonder stuurprogramma's:

Devices2.png

Devices3.png

Devices4.png

Devices5.png

Devices6.png

Devices7.png

Zou hier het probleem in kunnen zitten?
 
Volgens mij ben ik een eerder berichtje kwijt :confused:

Volgens mij zag ik vanmiddag nog een tip met uitleg van iemand. Die is nu weg.

Met betrekking tot de Acer website, daar heb ik inderdaad ook gezocht, maar daar kon ik niks vinden. Misschien dat die Acer Updater software nog iets kan betekenen. Die heb ik nog niet geprobeerd. Ik had op die website de laatste BIOS gedownload. Die moest ik geïnstalleerd hebben voor ik de nieuwe processor kon plaatsen.

Morgen ga ik weer verder puzzelen. Hopelijk komen er nog meer ideeën.

Thanks alvast!
 
Ben weer druk in de weer geweest.
Waar het op lijkt is als de laptop opstart en/of afsluit, dat tijdens het proces alles even wordt stopgezet.
Het lampje van de harde schijf stopt ook even met knipperen voor een aantal minuten. Vervolgens gaat hij dus weer gewoon verder.

Zou dit iets met de missende Drivers te maken kunnen hebben zoals eerder getoond op de foto's?
Of zijn dat juist Hardware onderdelen waarvoor geen Drivers nodig zijn?

Of zou het ergens met Energiebeheer te maken kunnen hebben?
Schakelt de laptop zich even op non actief om de één of andere reden?

Hopelijk heeft iemand weer een idee! :(
 
Logisch, heb m'n bericht ook maar weggehaald, je geeft toch geen antwoord op vragen om jouw probleem op te lossen, succes ermee.
 
Pardon!

Volgens mij heb ik iets gemist.
Welke vragen heb ik niet beantwoord dan?

En moet het dan direct op zo'n manier. Er is geen opzet hoor. Misschien heb ik er overheen gelezen.

Maar goed...kennelijk is dit hoe deze website werkt. Gelijk maar geïrriteerd reageren en op de teentjes getrapt zijn. Waarom gelijk uitgaan van het ergste? Ik lees ook wel eens iets verkeerd of niet goed. Jeetje...ik ben zeker die ene in de hele wereld die dat doet :rolleyes:
 
Blijft de vraag of je die Acer Software updater uitgevoerd hebt want dat lees ik nergens terug..?
Die heeft overigens niks te maken met die BIOS-update die nodig was voor de nieuwe cpu..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan