Macro achter plaatje zetten voor functietoets afbeelding invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xoticword

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2018
Berichten
6
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik niet aan uit kom. Ik hoop dat de titel een duidelijke omschrijving is en jullie mij kunnen helpen.
Voor een school zijn we met een Word document bezig wat als sjabloon moet dienen voor leerlinggegevens te plaatsen. Nu hebben we een klein plaatje in een tekstvak gezet waar we een macro aan willen hangen zodat wanneer je op het plaatje klikt je in de map mijn afbeeldingen komt en je een afbeelding kunt selecteren.
Het plaatje neemt dan automatisch het tekstvak als begrenzing.
Kortom een klikbare knop in het tekstvak om de functie afbeelding invoegen te openen.

Ik ben totaal niet thuis in macro's dus als iemand mij aan een voorbeeld zou kunnen helpen of uitleggen hoe het moet zou dat heel prettig zijn! En mijn dank uiteraard groter:thumb:
 
Bedankt voor je reactie.

Dat zal ik vanavond doen. Dan heb ik het document bij de hand.
Het is echter alleen niet zoveel. Het is een document met een tekstvak en daarin een klein plaatje waar de macro achter gezet zou moeten worden. Ik ben daar echter niet in thuis.
 
Hallo SjonR,

Ik heb een word bestand als test bijgesloten.
De school zal denk ik niet willen dat ik het origineel mee stuur dus heb ik een eenvoudig document gemaakt.
In het originele document zit in de achtergrond een layout met een wit vak.
Hier is nu een tekstvak overheen gezet waar het plaatje van het toestel is toegevoegd.
Het tekstvak is een grens voor de afbeeldingen. Afbeeldingen blijven dus binnen het tekstvak en rekken het tekstvak dus niet op.
Op het plaatje wil ik dus de macro op aangesloten hebben. Zoals gezegd zijn macro's voor mij onbekend omdat ik er nooit mee gewerkt heb.
Wanneer je een betere/mooiere manier hebt sta ik daar zeker voor open.:thumb:
 

Bijlagen

  • test.docx
    24 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt:
Ik hoop niet dat alleen Sjon mag antwoorden, in dat geval kun je beter een DM sturen. Forums zijn er natuurlijk voor iedereen om mee te kijken en denken. Vooral omdat Sjon (denk ik) ook wel weet dat wat jij wil helemaal niet kan. Je kunt geen macro aan een afbeelding hangen. Wel kun je een opdrachtknop maken, en daar een afbeelding inzetten. De code hang je dan aan de knop. Een andere oplossing is een Macroknop; dat is een veldcode waar je een macro mee kan starten. Die kan prima in een tekstveld staan, want dat is natuurlijk ook tekst.
 
Laatst bewerkt:
Op het tabblad "Ontwikkelaars" heb je de optie om een "inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen" te plaatsen. Die doet volgens mij precies wat je wilt bereiken.
 
Hallo Octafish,

Uiteraard mag iedereen reageren. Ik ben lid van diverse fora en weet hoe het werkt:p
Wellicht dat mijn omschrijving niet maar is het wel duidelijk wat ik bedoel?
Ik had via de zoekfunctie een soortgelijks iets gevonden maar dat was in een Excel bestand.
Hier zit een afbeelding in en als je er op klikt opent zich de map mijn documenten.
Dit komt het dichtste bij wat ik wil wat ik kon vinden op het forum:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/913233-functie-quot-afbeelding-invoegen-quot-koppelen-aan-een-afbeelding-in-excel
 
Op het tabblad "Ontwikkelaars" heb je de optie om een "inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen" te plaatsen. Die doet volgens mij precies wat je wilt bereiken.

Ik heb het bekeken en het lijkt er inderdaad op dat hij doet wat hij moet doen. Ik heb nu in het tekstvak het besturingselement afbeelding toegevoegd en op deze manier kan ik inderdaad er op klikken en een afbeelding invoegen.
De vakken waar tekst in moet komen ga ik ook met besturingselementen vullen voor tekst.
Daarna ga ik hem opslaan als alleen lezen zodat ze een mooi sjabloon hebben als basis. Vervolgens kunnen ze het voor een leerling invullen en opslaan in het persoonlijk dossier.
Ik ga eens spelen met de besturingselementen. Kijken of me dat een mooi resultaat oplevert wat handig werkt voor de leraren.
Bedankt voor de tip!
 
Dus je hebt helemaal geen macro nodig? Het ging je alleen om het kunnen wisselen van plaatjes in een kader? Dan heb ik de vraag niet helemaal goed begrepen en ben jij waarschijnlijk beter af, want nu kun je de sjabloon zonder macro’s opslaan en dat is zeker makkelijker. Je kunt de vraag dan ook sluiten denk ik, tenzij je er nog wat bij wilt vragen :)
 
Het gaat inderdaad om een sjabloon waar ik steeds andere tekst en afbeelding kan invoegen en per leerling opslaan.
Ik heb nu ook bij de plaatsen waar tekst moet komen besturingselementen geplaatst. Dan werkt alles op dezelfde manier.
Ja, wat betreft de macro is denk ik een kwestie van onwetendheid van mijn kant. Ik werk vaak met Word maar zo zie je maar weer dat er veel in zit en dat je vaak lang niet alles gebruikt.
Heb ik toch weer wat geleerd vandaag. Bedankt voor de hulp en ik zal de vraag sluiten.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan