Cell rood laten kleuren zodra expiratie datum is bereikt met behulp van VBA formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

night owl

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Berichten
35
Goedenavond iedereen.

Ik heb een vraag en zal daarbij een bijlage voegen om het te verduidelijken
Waar ik naar op zoek ben is een VBA code waarmee ik een cell rood kan laten kleuren nadat een de terugzenddatum is bereikt.
In het voorbeeld staat in cell A3 een datum. In cell G3 staat de datum wanneer ik het document moet terugsturen. Bij die datum heb ik een berekening gemaakt dat het document 49 dagen eerder moet worden teruggezonden. Dit heb ik met een simpele formule gedaan, die je kan zien als je op de cell G3 gaat staan.
Maar nu wil ik dat als het die datum bereikt, die cell automatisch rood wordt gekleurd.

Kan iemand mij uitleggen welke VBA formule ik moet toepassen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en inspanningen.

Groet,

night owl.
 

Bijlagen

  • VBA formule toepassen.xlsx
    9 KB · Weergaven: 82
deze in thisworkbook:

Code:
Private Sub Workbook_Open()

With Sheets("Blad1")
    For i = 3 To .Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    
        If .Cells(i, 7) <= Date Then
             Cells(i, 7).Interior.Color = vbRed
        Else
             Cells(i, 7).Interior.Color = xlNone
        End If
    Next i
End With
End Sub
 
Dat kan toch gewoon met Voorwaardelijke opmaak? Waarom zou je dat willen programmeren?
 
deze in thisworkbook:

Code:
Private Sub Workbook_Open()

With Sheets("Blad1")
    For i = 3 To .Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    
        If .Cells(i, 7) <= Date Then
             Cells(i, 7).Interior.Color = vbRed
        Else
             Cells(i, 7).Interior.Color = xlNone
        End If
    Next i
End With
End Sub

Beste SjonR,

Hartstikke bedankt voor je hulp. Het is gelukt!

Vriendelijke groet,

night owl
 
Dat kan toch gewoon met Voorwaardelijke opmaak? Waarom zou je dat willen programmeren?

Beste OctaFish,

Mijn antwoord hierop is dat ik alles wil leren op gebied van VBA.
Ik vind het super interessant en ik wil op een gegeven moment van de meest simpele dingetjes tot de meest geavanceerde opdrachten kunnen uitvoeren met VBA.
 
Het quoten is niet nodig. De standaardfuncties binnen Excel zijn vaak sneller dan als je zelf iets gaat maken in VBA. Je kan de code ook reduceren tot zoiets

Code:
Private Sub Workbook_Open()
  For Each cl In Sheets("Blad1").Columns(7).SpecialCells(2, 1)
    cl.Interior.Color = IIf(cl.Value <= Date, vbRed, xlNone)
  Next cl
End Sub
 
Hallo VenA,

Bedankt voor je bericht.
En de formule.
Deze zal ik ook bewaren.
Ik had het gisteren dus in het originele excelsheet toegepast (dus niet het voorbeeld wat ik had meegezonden) en toen gaf hij foutmelding 9 aan. Dus ik ben weer even terug bij het begin...
Nu ga ik zelf een kopie maken van het originele excelsheet, in de hoop dat deze formule dan geen foutmelding meer gaat geven.
 
Even voor de duidelijkheid; het zijn geen formules maar codes.

Foutmelding 9 heeft waarschijnlijk te maken met je bladnaam 'sheets("blad1")'.
 
Hallo Harry,

Bedankt voor de tip.

Overigens is het mij niet gelukt om de codes succesvol in het originele bestand te laten werken... duss kom ik met de vraag of voor deze codes via een andere manier te laten werken dus zonder VBA. Ik hoor de eerder OctaFish zeggen waarom ik zou zou willen programmeren als het ook met voorwaardelijke opmaak kan?
Daar kom ik dus op terug hahah. Beste OctaFish of iemand anders.... Kan iemand mij uitleggen dit te doen?

Voor de duidelijkheid zal ik mijn eerste bericht hier nog even onder plakken en iets aanpassen.

Goedenavond iedereen.

Ik heb een vraag en zal daarbij een bijlage voegen om het te verduidelijken
Waar ik naar op zoek ben is een formule waarmee ik een cell rood kan laten kleuren nadat een de terugzenddatum is bereikt.
In het voorbeeld staat in cell A3 een datum. In cell G3 staat de datum wanneer ik het document moet terugsturen. Bij die datum heb ik een berekening gemaakt dat het document 49 dagen eerder moet worden teruggezonden. Dit heb ik met een simpele formule gedaan, die je kan zien als je op de cell G3 gaat staan.
Maar nu wil ik dat als het die datum bereikt, die cell automatisch rood wordt gekleurd.

Kan iemand mij uitleggen welke formule ik moet toepassen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en inspanningen.

Groet,

night owl.

Bekijk bijlage Formule toepassen.xls
 
met een simpele formule in Voorwaardelijke opmaak;

PHP:
=$G3<=VANDAAG()
 
Hallo SjonR,

Bedankt voor je bericht.
Alleen is jouw antwoord iets te summier voor iemand als ik, die nog veel moet leren op gebied van coderen en/of programmeren...
 
selecteer cel G3, klik op het tabblad "START"op "VOORWAARDELIJKE OPMAAK" en dan op "REGELS BEHEREN". Dan zie je de formule staan.
 

Bijlagen

  • Formule toepassen.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 69
Beste SjonR,

Bedankt voor je bericht!!
:thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan