Surround werkt niet in windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkQ

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
311
Ik heb een aparte computer die ik an mijn tv heb hangen daar had ik eerst Windows 10 op en qua video en geluid werkte daar alles
De computer daarvoor had volledig contact met andere computers die ik als opslag bakken gebruik.
Met Windows 10 was daar met geen mogelijkheid werkend contact mee te krijgen..
Ik ben er klaar mee en Win10 hoeft voor mij niet meer. einde verhaal
Ik heb hierna op alle computers weer windows7 geïnstalleerd en alles werkte weer naar behoren op één dingetje na:

In de bewuste tv computer wil het surround niet werken
Op de achter aansluitingen heb ik een surround versterker met 6 boxen 2 voor 2 achter 1 center en 1 subwoofer

Als ik nu een film wil kijken heb ik alleen geluid uit de 2 voorste boxjes de center, subwoofer en achterste boxen doen niet mee.
Ik gebruik altijd MPC de media player classic die bij het KLite codecpack wordt geleverd.
Wat ik daar ook instel, er blijft maar uit twee boxen geluid komen.
Ook maar eens de VLC speler geprobeerd, en ook de windows media player allemaal het zelfde resultaat , alleen de twee voorste boxen.
Dus het lijkt mij niet aan de players te liggen.
In het [afspeel apparaten] test scherm werken de 5.1 boxen allemaal wel.
In het het VIAtech geluids configuratie programma werken óók alle boxen.
Wat voor geluids instellingen ik ook probeer, het werkt niet.

De geluidsinstellingen in windows staan goed
De plugjes zitten in de correcte uitgangen. (alle boxen werken in het test scherm)
In MPC staat het juiste audio apparaat aangegeven en alle boxen aangevinkt
En toch werkt het niet, als of er geen communicatie is tussen player en hardware, in windows10 werkte het wel.
(ter info geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om W10 er om die reden maar weer op te zetten)

Mijn pc:
ASUS moederbord M5A7BL-/USB3
CPU: AMD PX 6300 SIXCORE
RAM: 8gb
De audio driver (en alle andere drivers komen van de ASUS website
Windows 7 home premium 64 servicepack 1
De speaker VIA High Definition Audio speakers staat op standaard voorkeur.

Ik weet het even niet meer
 
Laatst bewerkt:
Die VIA drivers heb ik er al in zitten en met dat configuratie tooltje doen alle boxen het gewoon, ik kan ze allemaal langs lopen en ze spelen allemaal hun melodietje.
Het is net alsof de media software alleen maar stereo afgeeft, of de hardware niet goed aanspreekt
Youtube is ook alleen maar stereo terwijl er met het vorige systeem wel uit alle speakers geluid kwam.
Aan de geluidssoftware ligt het niet omdat ze allemaal het zelfde doen.
Aan de hardware ligt het ook niet omdat met het audio configuratie tooltje ale speakers wèl geluid geven en dat geeft aan: de versterker is ook niet het probleem.
Het moederbprd is ook niet het probleem want met windows 10 werkte de surround wel.
Behalve de twee front speakers komt nergens geluid uit.

Ergens tussen software en geluid-chip gaat er dus iets mis.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het al gevonden, ik heb nog dat configuratie tooltje nog eens door gespit met mijn neus op het scherm , scherm op 150% en zo kon ik de inimini lettertjes lezen onder een paar ronde check boxjes ik heb die maar eens aangeklikt en warempel de boxen doen het..
Ligt het aan mij os ie het vreemd dat je ze apart moet aan moet zetten terwijl meestal 5.1 instellen al voldoende is om te worden omgeven met herrie...
Bedankt dat ik toch maar eens dieper in dat ding ben gaan graven..

Moet het niet Greate Pier zijn ? (oude friese spelling)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan