• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekend Veld in Draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Derichen

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2014
Berichten
15
Gegroet,

Ik zit met een draaitabel waaraan ik een kolom wil toevoegen d.m.v. de functie 'Berekend veld' toevoegen.
Nu wil ik in deze functie ('Berekend veld invoegen') in de formule naar een cel verwijzen in het tabblad.
Al 3 dagen ben ik hiernaar op zoek, maar ik krijg het maar niet te vinden.

Ik geef een voorbeeld. Als ik volgende formule ingeef binnen de optie 'Berekend veld invoegen', werkt alles perfect: =ALS(Vervaldatum>DATUMWAARDE("19/01/2018");2*Restbedrag;0)
Hierin zijn 'Vervaldatum' en 'Restbedrag' 2 kolommen uit mijn draaitabel.
Het probleem is dat de datum niet vast staat. Dus ik zou in een cel (bv: A5) de functie =VANDAAG() ingeven en dan in de bovenstaande formule van de optie 'Berekend veld' naar de cel verwijzen.
Dan zou ik het volgende krijgen:
=> =ALS(Vervaldatum>DATUMWAARDE(A5);2*Restbedrag;0)

Maar dit werk niet.
Nu is dit maar een algemeen voorbeeld, ik heb dit ook voor andere dingen nodig.

Mijn hoofdvraag luidt: Hoe gebruik ik in godsnaam cellen binnen de formule van 'Berekend veld'?

Ik hoop dat dit mij verduidelijking brengt.
 
Zoals blijkt uit je eerste formule die wel werkt, vraagt de functie DATUMWAARDE als argument een "string die kan geëvalueerd worden als datum" >> DATUMWAARDE("19/01/2018")
Het resultaat van wat je in A5 zet (de formule =Vandaag() ) voldoet niet aan deze eis.
Probeer het in volgende richting, wel nog vertalen naar je nederlandstalige versie:
Code:
DATEVALUE(DAY(A5)&"/"&MONTH(A5)&"/"&YEAR(A5))
 
iets korter

Code:
=DATEVALUE(TEXT(A5;"dd/mm/jjjj"))
 
Misschien wil het zo ook wel.
=ALS(Vervaldatum>A5;2*Restbedrag;0)

of:
=(Vervaldatum>A5)*2*Restbedrag
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan