Waarde uit andere tabel halen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoesPinda

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2015
Berichten
8
Hoi helpmij gebruikers,

Ik heb een database met 3 tabellen. In de eerste tabel staan gegevens over analysemethoden, welk monster wordt gebruikt, wat de maximale concentratie is etc. In tabel 2 staan NAW-gegevens en in tabel 3 staan gegevens van het te analyseren monsters. Nu wil ik graag dat een kolom in tabel 3 automatisch berekend of iemand een te hoge concentratie van een verboden stof in zijn lichaam heeft. Dit moet gebeuren door in tabel 1 te kijken naar wat de maximale waarde is, dit te vergelijken met de gevonden waarde en vervolgens een conclusie te trekken. Als ik dit echter als calculated doe, dan zegt access dat ik geen waarden uit een andere tabel kan halen. Ik neem toch aan dat dit wel gewoon mogelijk is? Wat ik had gedaan was een kolom op calculated instellen met dit als eis:

Iif([Analysemethode].[Norm] > [Analyseresultaat];"negatief";"positief")

Hoe kan ik er toch voor zorgen dat hij de waarde vergelijkt met die kolom uit die andere tabel?
 
Als ik dit echter als calculated doe, dan zegt access dat ik geen waarden uit een andere tabel kan halen. Ik neem toch aan dat dit wel gewoon mogelijk is?
Wie zijn wij, onnozele HelpMij helpers, om de machtige Microsoft goden tegen te spreken? Ik ga dat in ieder geval zeker niet doen. Maar doe jezelf en je database een grote lol, en blijf zo ver mogelijk uit de buurt van dit soort onzinvelden. Berekeningen horen niet thuis in een tabel. Tabellen zijn bedoeld voor gegevensopslag, en meer moet je er ook vooral niet mee willen doen. Als je wat wilt berekenen, maar je een query. Dan zul je ook zien dat jouw probleem helemaal niet bestaat, want in queries kun je alle velden uit alle geselecteerde tabellen in de berekening gebruiken. Zelfs waarden (totalen bijvoorbeeld) uit tabellen die niet eens gebruikt worden in de query.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan