Excel Sheet gegevens apart opslaan als CSV??

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Berichten
886
Beste allen,

In een bestaand excelbestand wil ik ter voorkoming van het te groot worden van het bestand bepaalde gegevens in een andere map op de computer opslaan.

Momenteel sla ik het betreffend werkblad via VBA al in een andere map op de computer op alszijnde PDF bestand. Dit is de definitieve versie ter verzending via email. Daarnaast worden hiervan bepaalde basisgegevens voor financieel administratieve doeleinden ook in een ander blad van het werkboek weggeschreven.

Waar ik nog wel eens tegenaan loop is eigenlijk als volgt.

Als ik de factuur wil of moet aanpassen, dan moet ik het pdf bestand verwijderen en daarbij ook de betreffende rij waarin de basisgegevens staan. Dit is nogal vrij omslachtig, maar dit is de enige manier om dan de factuur opnieuw op te kunnen maken. Nog problematischer wordt het dan ook nog eens dat het factuurnummer telkens opvolgend is. Hierbij wordt dan gekeken naar de laatste rij van kolom 1. Vervolgens wordt deze met 1 opgeteld. Je zult begrijpen dat mijn factuurnummering dan niet meer klopt daar ik er dan 1 mis. Hierom moet ik dan feitelijk telkens de betreffende factuur crediteren en dan vervolgens weer opnieuw aanmaken. Ik weet dat dit ook anders kan, maar hoe weet ik even niet.

Ik kan alle gegevens net zoals het wegschrijven van de basisgegevens wegschrijven naar een ander nieuw te maken tabblad. Dit zou het makkelijkst zijn. Echter hierdoor wordt het bestand weer groter en dat is wat ik juist niet wil.

Ik zat dus eigenlijk en wellicht onnodig te denken om enkel de ingevoerde gegevens van het werkblad in een apart bestand weg te schrijven, maar dan bijvoorbeeld als CSV. Door het invoeren van het betreffend factuurnummer wil ik dan het bijbehorend CSV bestand importeren zodat de ooit eerder ingevoerde gegevens weer in de juiste cellen van het werkblad, waarin ik de facturen aanmaak, komen te staan, vervolgens kan aanpassen en opnieuw kan wegschrijven en opslaan.

Hoe en of waarin kan ik dit het beste realiseren? CSV is slechts een voorbeeld.

Hoop bovenstaande een beetje goed omschreven te hebben en dat jullie mij kunnen adviseren.
 
Laatst bewerkt:
De definitieve versie ook opslaan als .xlsb of .xlsx.
 
Je kunt ook voor eenvoudige vraagstukken, eenvoudige antwoorden bedenken.

Gebruik voor een faktuurnummerteller

Code:
Function M_snb()
  c00=environ("appdata")& "\*ff"
  if dir(c00)="" then createobject("scripting.filesystemobject).createtextfile(environ("appdata")& "\000ff").write ""

  F_snb=val(dir(c00))
  name environ("appdata") & "\" & dir(c00) As environ("appdata") & "\" format(F_snb+1,"000") & "ff"
Edn Function

Voordelen:
- de faktuurnummerteller is onafhankelijk van wat er in je werkboek gebeurt.
- er hoeft geen bestand geopend te worden voor het toekennen van een faktuurnummer.
- als verschillende personen fakturen kunnen uitschrijven en het faktuurnummerbestand op een gemeenschaopelijk toegankelijke plaats staat vindt er geen interferentie plaats: er kunnen geen foute/dubbele faktuurnummers gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:
Snb, bedankt, maar dit is allemaal al aanwezig. De automatische factuurtelling vindt allang plaats.

Voorlopig leg ik dit vraagstuk even stil. Wegens een aantal aanpassingen, dient het bestand eerst aangepast te worden en te voldoen aan de eisen. Hierna kan ik verder kijken.

Ik kijk wel even. Anders maak ik met de aanpassingen direct wel een nieuw tabblad aan met daarop de gegevens enkel de gegevens welke ik dan weer kan terugroepen en plaatsen.

Tot zover.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan