Tekst terugloop om kader ziet er niet uit zoals ik verwacht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unit1

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2018
Berichten
18
Ik heb in mijn document een aantal alinea's met tekst staan. Deze regels zijn genummerd van 1-5. Daaronder staat een afbeelding.
Nu wil ik de tekst naast de afbeelding zetten met een tekstterugloop, zodat de tekst naast de afbeelding komt te staan, in dit geval rechts.
Maar nu zie ik dat de genummerde tekst veranderd zodra ik de tekstterugloop gebruik.

Zie het voorbeeld. Je ziet dat de afstand van de 6. tot de eerste hoofdletter verandert en ook niet netjes aansluit met de regel die daar weer onder staat. Als ik vervolgens de afbeelding weg sleep waardoor de tekst weer zonder de afbeelding ernaast komt te staan springt de genummerde tekst weer goed zoals het hoort.

Doe ik iets met de opmaak verkeerd . Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet goed. Ik doe kennelijk iets verkeerd.:confused:
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-01-21 om 19.16.24.png
    Schermafbeelding 2018-01-21 om 19.16.24.png
    221,2 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Het is volkomen logisch wat er gebeurt, en waarschijnlijk snap je het na deze uitleg ook wel. Nummeren van een alinea doet twee dingen: een code toevoegen die een oplopend nummer genereert, en de alinatekst inspringen zodat de volgende regels netjes aansluiten onder de tekst van de eerste regel. Dat inspringen gebeurt op basis van de tablinstelling van die alinea. Kijk bij de eerste 5 regels waar het correct staat maar naar de liniaal om te zien hoe dat werkt. Je ziet dan twee ruitjes in de liniaal, die bij normale tekst een zandlopertje vormen. Bij inspringen staat het onderste ruitertje naar rechts verschoven; de positie waarom de rest van de tekst uitlijnt.
Kijk je nu naar de nummers vanaf 6, dus naast het plaatje, dan zie je dat de ruitertjes nog op dezelfde plek staan. De alinea-instelling is dus krek hetzelfde als van de vorige alinea's. Daarom loopt de nummering ook gewoon door. Je zult dus ofwel de alinea-instellingen moeten veranderen (zou ik niet doen) ofwel een andere oplossing gebruiken. Die is simpel: zet zowel plaatje als tekst in een tabel van 2X1 (2 kolommen, 1 rij) en verwijder van de tabel de lijnen, want die heb je uiteraard niet nodig.
 
Dank OctaFish voor je geweldige hulp. :thumb:

Ik heb de laatste optie die je had voorgesteld uitgevoerd.
Een tabel van twee kolommen en vijf rijen toegevoegd. De rijen in de linker kolom samengevoegd, en de afbeelding in de linker kolom geplaatst.
Vervolgens de genummerde tekst in de rechter kolom geplaatst. En dat ziet er nu inderdaad goed uit.

In eerste instantie kreeg ik het onderschrift in de rechter afbeelding niet goed geplaatst. Deze kwam steeds boven de afbeelding te staan. Dat heb ik opgelost door tekstomloop van de afbeelding aan te zetten. Nu verschijnt het bijschrift wel onderaan de afbeelding.

De rand heb ik later uitgezet.

P.S. in het voorbeeld heb ik voor het gemak, om het verschil te laten zien, de tekst gekopieerd, vandaar dat de nummering nu doorloopt.

Ahhh, nog een voordeel vind ik, als de tekst naast de afbeelding lang genoeg is zodat de tekst onder de afbeelding doorloopt, had ik altijd moeite om het bijschrift te plaatsten, die schoof door naar onderen. Dit werkt nu ook makkelijker/mooier.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-01-22 om 08.00.21.png
    Schermafbeelding 2018-01-22 om 08.00.21.png
    318,3 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan