• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

planningstool

Status
Niet open voor verdere reacties.

karelvq

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2018
Berichten
6
ik ben een planningstool aan het maken voor op het werk. daar de zaakvoerder speciale eisen heeft, kan ik geen bestaand bestand gebruiken dt je soms vindt op het net.
Ik ben dan ook bezig met een paar test aan het maken zodat ik hem kan tonen wat het zal worden met tijd.

Echter zit ik met een probleem ivf de dagen dat Excel markeert in de planning.
Ik vul in kolom F de startdatum en ernaast het aantal uren. Ernaast reken ik het aantal dagen uit (puur informatief nu). via de formule (kolom I) =WERKDAG.INTL reken ik de einddatum uit ifv weekends en verlofdagen.
Het probleem is dat Excel dit de ene keer juist doet en de andere keer niet.
Op het net vind ik dat ik bij de formule het aantal dagen met 1 moet verminderen maar dit is geen oplossing (wat goed is, is dan fout en omgekeerd).

in bijlage een ruwe schets. let niet op opmaak en dergelijke. Is nu testcase. Als de basis niet gaat moet ik ook de rest niet bekijken...

Alvast bedankt voor jullie respons.

Bekijk bijlage testplanning.xlsx
 
Hallo Karel, welkom op dit forum.

Wat jij startdag noemt, ziet de formule WERKDAG.INTL als vanaf dag. dus jouw strartdag wordt ooit als werkdag gerekend.
 
bedankt voor de respons.
De startdatum en het markeren ervan doet Excel juist.
Maar in voorbeeld drie is de einddatum juist terwijl bij de eerste 2 voorbeelden hij een dag te veel markeert...
de vraag is dan ook hoe komt het als ik zeg dat jij bv maar 12 werkdagen mag markeren hij de ene keer 12 doet en de andere keer 13.
 
Dat het in het laatste geval wel goed gaat komt omdat de startdag dan in de range vakantiedagen valt (3 april valt in de range 2 april t/m 6 april). Als je hier 1 april van maakt gaat ook deze fout.
 
Volgens mij is dit een oplossing:
Code:
ENG: =IF(OR(F17="";H17="");"";WORKDAY.INTL(F17;H17;1;$C$1:$C$5)-IF(ISNA(MATCH(F17;$C$1:$C$5;0));1;0))
 
Wil het dan zeggen dat een startdatum dan nooit op een feestdag/weekend(?) zal mogen vallen? Jammer dat Excel het dan de ene keer juist doet en dan niet.

alvast bedankt voor de feedback
 
Ik denk dat mijn mogelijke oplossing (#5) jouw post (#6) net heeft gekruist. Kijk maar even of het wat is.
 
ik bedoel met mijn antwoord in post 2 :
dat jouw startdatum voor excel de vanaf dag is.
dus vervang F17 door F17-1
zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • testplanning (2.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 74
Zo simpel ... Arggh.
@TS: Vergeet mijn formule en gebruik die van Sylvester
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan