• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitsluitend opties in drop-down die "Ja" in dezelfde rij hebben staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arjen1234

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jan 2018
Berichten
3
Hallo allemaal!

Na vele hopeloze pogingen hoop ik van harte dat jullie me verder kunnen helpen.
Mijn Excel vaardigheden zijn beperkt en heb een vergelijkbare topic helaas niet kunnen vinden.

We hebben een prijscalculatie gemaakt waarvan we een deel niet werkend krijgen.
Het oorspronkelijke bestand is uitgebreider, maar heb een nieuw bestand gemaakt dat zich tot mijn probleem beperkt:

Bekijk bijlage Prijscalculatie (vereenvoudigd).xlsx

Situatie:
Wij verkopen producten die bestaan uit zijwanden en een dekplaat.
Het verschilt per product welke materialen er kunnen worden toegepast als zijwand en als dekplaat.
In Blad 3 wordt dit met "Ja" en "Nee" aangegeven.

In Blad 1 kunnen het product en de materialen worden gekozen in een drop down menu.
Op basis van deze keuzes wordt de prijs berekend.

Mijn vraag aan jullie is:
Is het op deze manier mogelijk om, na het selecteren van Product (=Blad1!B2), bij zowel de drop down van Zijwanden (=Blad1!B4) als de Dekplaat (=Blad1!B5) uitsluitend materialen weer te geven die in Blad 3 "Ja" in dezelfde rij hebben staan?

Bij voorbaat dank!

Mvg, Arjen
 
Laatst bewerkt:
Is het toeval dat er geen verschil zit in geschikte materialen voor zijwanden en dekplaten? (ik heb er handmatig even in zitten rommelen nu...)

In bijlage een optie, waarbij ik 2 aparte (benoemde) lijsten maak met geschikte materialen per product, die ik via gegevensvalidatie laat terugkomen op het eerste blad.
 

Bijlagen

  • Prijscalculatie (vereenvoudigd) (AC).xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 26
Beste AlexCEL,

Hartelijk dank voor de snelle en treffende reactie!
Dit was precies de oplossing waar ik naar op zoek was.

Helaas lukt het me niet om de formule toe te passen in mijn eigen bestand..
Er wordt geen foutmelding gegeven, maar de cellen blijven wel leeg.

Bekijk bijlage Prijscalculatie (fout - cellen X7-Y10 zijn leeg).xlsm

Hierboven is het (gestripte) originele bestand te vinden waarin ik jouw formule heb geprobeerd toe te passen.

Enig idee waar hier de fout in zit?

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp

Mvg, Arjen
 
Geen fout, maar fouten:
1) het benoemde bereik geschikt_als_zijden en geschikt_als_dek verwijzen m.i. verkeerd;
2) het stukje RIJ()-2 in de formule moet je aanpassen naar de regel waar de formule staat. In het voorbeeld was dit rij 3, vandaar RIJ()-2. In je echte bestand op regel 6, dus wordt dit gedeelte RIJ()-5. Bij doortrekken krijg je dan een reeks 1,2,3,4 etc. waarmee de kleinste, de op-1-na-kleinste, de op-2-na-kleinste etc. waarde uit de matrix met regelnummers gevonden wordt.
3) de verwijzing in de formules moet naar het juiste cellen en bereiken.
4) ik hoop dat je lijst langer is, want in je voorbeeld is voor product 1 geen enkel materiaal geschikt als materiaal. Dan blijft de lijst ook leeg natuurlijk...

In bijlage heb ik het e.e.a. aangepast.
 

Bijlagen

  • Prijscalculatie 2 (AC).xlsm
    14,1 KB · Weergaven: 26
Ik zou RIJ(A1) gebruiken; past op elk willekeurige rij.
 
Goede suggestie! Ga ik gebruiken, want dit type oplossing komt veel vaker voor.
 
Nogmaals hartelijk dank! Jullie zijn anonieme superhelden.

--

Nog een kleine toevoeging voor mijn mede-anexcelbeten:

Na de bovenstaande verbeterpunten te hebben ingevoerd bleven de cellen nog steeds leeg.
Het viel me op dat de {gekrulde haakjes} die links en rechts van de formule stonden verdwenen nadat de formule werd aangepast.

Deze haakjes geven aan dat dit een zogenoemde 'matrix formule' is en kunnen simpelweg weer worden toegevoegd door de formule te voltooien met 'Ctrl+Shift+Enter' in plaats van alleen 'Enter'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan