formulier- / tabelinvoer beperkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

rhvanloenen

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
26
Ik ben bezig met een document waarin drie tekstblokken moeten komen, maar het moet aan een aantal voorwaarden voldoen.
De maat van de blokken ligt vast.
Er mogen geen blokken (cellen) bijkomen.
Er moeten in een blok zowel tekst als afbeeldingen geplaatst kunnen worden.

Na veel geëxperimenteer een aantal opties die niet voldoen aan eisen.

Drie ééncelstabellen met tussenruimte en gefixeerde maat gaat prima (Via tabeleigenschappen).
Daarin formulier met tekstvelden gezet en beveiligd. Werkt goed, maar kan daar geen afbeeldingen in de tekst bijvoegen en positioneren. Valt dus af.

De ééncelstabellen gewoon open laten zou kunnen, want dan kun je die bewerken, maar daartussen kun je ook tekst plaatsen wat niet de bedoeling is. Daarbij, als de tabtoets wordt gebruikt komt er direct een nieuwe cel onder, wat niet de bedoeling is.

Gekeken of je alles kunt blokkeren behalve de ééncelstabellen (zoals blokkeren en blokkade bij cellen opheffen bij Excel), maar dat kan volgens mij niet.

Ook gekeken of een macro de tabtoets kan uitzetten. Niet gevonden.

Heeft iemand ervaringen of suggesties voor zo'n document?

Ronald
 

Bijlagen

  • certificaatvulling.docx
    13 KB · Weergaven: 50
Ik snap weinig van je document; ik zie 3 tabellen met een tekstvak. Die tekstvakken werken in beginsel alleen in een beveiligd formulier, maar zijn dus tekstvakken, daar kun je nooit afbeeldingen in zetten. Maar dat snap ik dus al niet: ofwel je wilt een afbeelding in een document hebben op een bepaalde plek, ofwel tekst? Ik vind dat een hele rare constructie die niet logisch is. Als je wilt dat mensen een afbeelding op een vaste plek zetten, kun je daar een ActiveX afbeeldingsobject neerzetten. Dan kunnen ze daar in klikken, en een afbeelding opzoeken. Of je wilt tekst, en dan gebruik je een tekstelement. Maar dus toch niet allebei? Toetsen uitzetten lijkt mij ook het paard achter de wagen spannen, want dan moet je ook de muisknoppen uitzetten, en de menu's uitschakelen. Persoonlijk denk ik dat je met de juiste gebruiksinstructies (per tabel of tekst, of een afbeelding invoegen) de zaak makkelijk kan oplossen. Als een gebruiker weet wat de bedoeling is, zal hij/zij zich daar wel aan willen houden. Want ik neem aan dat het document vervolgens ergens naar toe moet worden gestuurd waar die regels van jou getoetst gaan worden. En verkeerde formulieren stuur je dan uiteraard gewoon terug.

Als ik zoiets zou moeten maken, dan zou ik de hele handel programmeren, want dit is eigenlijk niet te doen zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan