Nieuwe USB-stick moet geoptimaliseerd worden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik heb een nieuwe USB-stick van Toshiba 64Gb ingebruik genomen.

Wat mij meteen opviel was dat ik slechts 50Gb ter beschikking had.

Toen heb ik de stick behandeld met LOW-FORMAT en Std.Format, en toen was de beschikbare ruimte 62,4Gb

Daarna bij verder onderzoek bleek dat de USB-stick voor 73% gedefragmenteerd was, en nodig geOPTIMALISEERD diende te worden.

Alleen op dat Optimaliseren blijft hij staan, zonder dat ik vooruitgang bespeur.

Is dat normaal? Nee toch?

MVG
Dukkel
 
Alles wat jij schrijft in post #1 is niet normaal. 64 versus 50 GB kan niet kloppen. Formatteren met die reden? Sprake van fragmentatie? Staan er dan mappen en bestanden op? Optimaliseren? Welke software zegt dat? Wat wil dan dat optimaliseren zeggen?
 
Hallo Senso,

Omdat ik het zelf ook niet normaal vind, post ik ook dit bericht.

Maar het is toch echt de waarheid, het meeste is nu opgelost.

Alleen nog niet waarom die USB-stick nog voor 73% gedeformateerd is, en zich niet of misschien heel traag laat Optimaliseren.

En tussen neus en lippen, omdat die USB-stick zo gedeformateerd bleek te zijn, leek het me het beste om deze met LOW-FORMAT te behandelen.

De programmatuur die deze aanmerkingen gemaakt heeft is overigens gewoon: De verkenner in Windows 10, in Verkenner | Extra | Station Optimaliseren en Defragmenteren

MVG
Dukkel
 
Mijn idee is dat een kilobyte 1024 bytes groot is in het binaire rekenmodel (nullen en enen) en niet 1000. Dit verschil heb je dus ook in megabytes, gigabytes en terabytes. Fabrikanten mogen op de 1000 manier tellen maar besturingssystemen houden het natuurlijk op 1024. Dus heb je aanmerkelijk verschil en wordt de opgegeven waarde niet gehaald, reken zelf maar uit.

De filosofie er achter is natuurlijk dat bij elk vergelijken van waarden het meest minimale moet worden aangehouden omdat er anders verschillen ontstaan door de gehanteerde meet of rekenmethode.

Het verschil wat je nu ziet houd ik op het gebruik van een programma wat je niet echt verder helpt. We geven hier het advies om geen gebruik te maken van reclames op het Internet voor computer optimalisatie en diagnose van problemen. De kans dat je bloatware op de computer krijgt en het programma niets doet is groot. Het zelfde bij conversie van bestanden en drivers voor de computer zoeken.

Een formattering is gewoon wissen. Dat de inhoud gefragmenteerd zou zijn is op zich al niet mogelijk maar geheugens zijn per definitie niet gefragmenteerd of hoeven niet gedefragmenteerd te worden. Dit zouden alleen ongewenste aantallen schijfbewerkingen zijn waarbij het nog warm kan worden ook.

Er staat wel eens een hulpprogramma op een geheugenstick, voor het maken van backups bijvoorbeeld. Best mogelijk dat u dat niet gezien hebt en dat de vrije ruimte (!) daardoor groter geworden is. Het bestandssysteem zal ook uitmaken in de grootte. Laat Windows de USB stick formatteren naar een gewenst bestandssysteem of kijk wat Verkenner er nu over zegt dat het geworden is. Dan een flink aantal mappen maken want bij gebreken is er een grote kans dat alleen de inhoud van een map onbruikbaar wordt, zoals op harde schijven bij partities het geval is.

Wanneer een bewerking stopt kan dat iets zeggen over het gebruikte programma, zie boven. Onechte sticks die je via flea bay kan kopen, kunnen niet geformatteerd worden en zijn dan onbruikbaar. Bij namaak zijn ze bijvoorbeeld slechts 8 of 16 Gb groot. Als je er meer naartoe schrijft dan verdwijnen die bestanden. Formatteer via Verkenner. Tenminste wanneer dat nog nodig is. Optimaliseren?
 
Een low level format kan helemaal niet op de huidige opslagmedia, het zijn 0'en schrijvers en heeft niets met low level te maken, schept alleen maar verwarring, laatste type waarbij dat kon waren MFM schijven.
Basically, that's normal since storage media manufacturers considers 1GB = 1,000,000,000 bytes. But digitally your computer system counts 1GB = 1,073,741,824 bytes. Thus, your system reports 59.6 GB +/- instead of 64.0GB.
Daarna bij verder onderzoek bleek dat de USB-stick voor 73% gedefragmenteerd was:rolleyes:, en nodig geOPTIMALISEERD diende te worden.
Een nieuwe USB stick is maagdelijk leeg, klopt niet veel van wat je schrijft.
 
De programmatuur die deze aanmerkingen gemaakt heeft is overigens gewoon: De verkenner in Windows 10, in Verkenner | Extra | Station Optimaliseren en Defragmenteren

Dat wist ik natuurlijk niet. In Windows 10 zal dit wel zo geavanceerd zijn, dat we ons daar moeilijk een voorstelling van kunnen maken.
 
Een low level format kan helemaal niet op de huidige opslagmedia, het zijn 0'en schrijvers en heeft niets met low level te maken, schept alleen maar verwarring, laatste type waarbij dat kon waren MFM schijven.


Een nieuwe USB stick is maagdelijk leeg, klopt niet veel van wat je schrijft.

Hallo Lange Pier
Wat moet ik dan met die USB-Stick ?
Hij blijft maar aangeven dat de USB-stick voor 73% gedefragmenteerd is.

MVG
Dukkel
 
Haal de bestanden eraf die je wilt hebben, wis de partitie en maak een nieuwe primaire aan in NTFS.

Heb nog nooit een soortgelijke melding gekregen, overigens.
 
Laatst bewerkt:
Haal de bestanden eraf die je wilt hebben, wis de partitie en maak een nieuwe primaire aan in NTFS.

Heb nog nooit een soortgelijke melding gekregen, overigens.

De USstick vraagt aldoor om geformatteerd te worden.
Nu heb ik dat voor de zoveelste keer gedaan, maar na afloopt krijg ik als commantaar: Kan deze schijf/stick niet formatteren
Ik gebruik MiniTool Partition Wizard Professional Edition 9.1 Ook Windows zelf in Schijfbeheer geeft datzelfde commentaar.
Zou ik met een andere manager meer succes hebben??
MVG
Dukkel
 
Die USB-stick en het hele verhaal deugt niet. Gooi dat ding snel weg. Lijkt mij rommel of jij hebt deze zelf om zeep geholpen.
Ik heb een nieuwe USB-stick van Toshiba 64Gb in gebruik genomen.
Heb je die dan nieuw gekocht en waar? Waarom een nieuwe optimaliseren? Het enigste wat ik soms doe is er NTFS van maken. Nooit problemen mee gehad. Optimaliseren = defragmenteren bij Windows en is totale flauwekul.
 
De USstick vraagt aldoor om geformatteerd te worden.
Nu heb ik dat voor de zoveelste keer gedaan, maar na afloopt krijg ik als commantaar: Kan deze schijf/stick niet formatteren
Ik gebruik MiniTool Partition Wizard Professional Edition 9.1 Ook Windows zelf in Schijfbeheer geeft datzelfde commentaar.
Zou ik met een andere manager meer succes hebben??
MVG
Dukkel

Heb je die partitie eerst verwijderd?
Maak eens screenshots van die Minitool, schijfbeheer en die meldingen en ze hier neer.

Het "stokpaardje" als admin heeft helemaal geen zin, waarom dat nu elke moet ontgaat mij volledig.
 
Hallo Lange Pier
Op dit bijgaande scherm zou je zeggen dat de USB-Stick (D)
okay is, maar................

2018-01-24 (4).png
Maar op het scherm van de Verkenner wordt gezegd
1,99Tb, knap voor een USB-stickie van 64Gb
2018-01-24 (5).png

Mvg
Dukkel
 
Krijg heel sterk de indruk dat je een "nepperd" gekocht hebt...
"Optimaliseren" van een usbstick is iets, wat senseo terecht ook opmerkt, ierts wat ik nog nooit gezien heb en in mijn beleving grote flauwekul is als het een nieuwe stick betreft.
Mijn advies: postzegel erop en tot ziens, anders gezegd: retour afzender...laat ze maar een echte sturen...
 
Krijg heel sterk de indruk dat je een "nepperd" gekocht hebt...
"Optimaliseren" van een usbstick is iets, wat senseo terecht ook opmerkt, ierts wat ik nog nooit gezien heb en in mijn beleving grote flauwekul is als het een nieuwe stick betreft.
Mijn advies: postzegel erop en tot ziens, anders gezegd: retour afzender...laat ze maar een echte sturen...

Ik begin daar ook steeds meer aan te denken.
 
Waar kwam dat ding vandaan?

Schijfbeheer kan wel kloppen maar je hebt er geen NTFS van gemaakt, wel doen wat ik zeg hè:) en na maken eruit trekken en opnieuw plaatsen en weer kijken.
 
Waar kwam dat ding vandaan?

Schijfbeheer kan wel kloppen maar je hebt er geen NTFS van gemaakt, wel doen wat ik zeg hè:) en na maken eruit trekken en opnieuw plaatsen en weer kijken.


Hallo Lange Pier
In Minitool Partition heb ik eerst de Basic verandert van MBR naar GPT
Toen de Partitie ingekort naar 50Gb
Daarna in (MS) Schijfbeheer de partitie geformatteerd, en verdraait, MET GOED GEVOLG
Nu ben ik er Data aan het opschrijven, kijken hoe hij zich houd.

Ik durf het bijna niet te zeggen. De USB-Stick komt weer us bij Wish vandaan. € 13,00 Incl. Verzendkosten
Je vermoeden was dus waar.
MVG
Dukkel (P.S.) Als ik de Stick naar NTFS formatteer, gaat bijna alles goed, tot op het laatste moment en dan blijkt de partitie
weer gedeleted te zijn.
 
Iedereen mag meedoen in dit topic hoor :) en ik zou dat ding of terugsturen en als dat niet kan, de binnenkant van de kliko laten zien en eentje aanschaffen bij een plaatselijke shop.
 
Voor die prijs kan het inderdaad niet. Hier is een pagina met hulpmiddeltjes:

https://www.raymond.cc/blog/test-an...sb-flash-drives-bought-from-ebay-with-h2testw

Bij nummer 4 "ChipGenius" kan je de informatie die de chip heeft uitlezen.

Winkels weten misschien zelf niet wat ze verkopen. Retourneren kan dan succesvol zijn. Vaak moet je voorafgaand contact opnemen en bovendien moet sowieso binnen 14 dagen de koop ongedaan gemaakt kunnen worden bij kopen op afstand.
 
Tja, € 13 voor 64 Gb zegt mijns inziens alles...dit zijn de actuele prijzen op tweakers.net..
Een spreekwoord zegt: "een ezel stoot...." maar dat geldt blijkbaar niet voor iedereen.:rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan