Rasterlijnen van een tabel een andere kleur geven dan de randen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unit1

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2018
Berichten
18
Het onderstaande wil maar niet lukken. Is dit wel mogelijk?

Ik wil van een tabel het volgende instellen:

  1. De randen ( alleen de buitenrand ) gewoon zwart 1 pt
  2. De arcering, dus de achtergrond in een cel lichtgrijs
  3. De rasterlijnen van de tabel wit.

Ik dacht dat me dit een keer was gelukt, maar ik krijg het niet meer gereproduceerd.

Voordat ik het eindeloos blijf proberen is de vraag of dit nu wel mogelijk is.
 
Ik kreeg het binnen 10 seconden en een paar klikjes voor elkaar; wat is het probleem bij jou?
 
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik onderscheid kan maken tussen de buitenrand, zeg maar het kader van de tabel en de de binnen randen die de cellen vormen.
Je kan wel randen aan en uitzetten maar ik krijg ze niet afzonderlijk gekleurd.

Moet ik nu ook rasterlijnen gebruiken of hoeft dat in dit geval niet ?

Dus het kader van de tabel wil ik zwart kleuren, de arcering grijs en de rasterlijnen wit.
 
Laatst bewerkt:
Toch is het niet zo moeilijk; als je de tabel selecteert en vervolgens rechtsklikt op het tabelsymbooltje linksboven, kun je in het menu <Randen en Arcering> alles instellen wat je wilt.
Randen en arcering.png
Als je met een schone lei wilt beginnen, klik je eerst op de knop <Geen>. Vervolgens stel je de zwarte buitenlijn in met <Kleur> en <Dikte> en klik je op de knop <Kader>. Daarna verander je de lijnkleur en klik je in het rechter voorbeeldscherm op de middelste knop verticaal en de middelste knop horizontaal onder het voorbeeldje. De kleur stel je in op het tabblad <Arcering>. Het resultaat zie je gelijk in het Voorbeeldje.
 
Hoi OctaFish,

Ik kom nog even terug op mijn opmerking dat het is opgelost. Dat is wel zo, maar niet op een manier die zinvol is. Het probleem dat ik steeds ondervond, was dat ik wel eerst de buitenlijnen zwart kon kleuren, maar als ik daarna de binnenlijnen wit wilde kleuren dan veranderde de buitenste lijnen ook naar wit en zag ik ze niet meer. Ik heb hier eindeloos mee zitten experimenteren, maar met je voorbeeld lukte het me niet. Ik ging ervan uit dat ik iets verkeerd deed maar kon niet achterhalen wat.
Uiteindelijk had ik het voor elkaar maar op een zeer omslachtige manier. Namelijk, door de penkleur te veranderen en met het kwastje alle binnenranden de kleur wit te geven. Dit houdt in dat je alle lijnen die je wil kleuren aan moet aantikken en in een grote kolom is dit niet te doen, laat staan als je tien grote kolommen in je document hebt staan. Dus ben ik maar weer eens met je uitleg verder gegaan en nu lukt het dus wel op jouw manier. Achteraf is het weer simpel, want ik had iets over het hoofd gezien. Iets dat niet in je tekst stond vermeld maar wel zichtbaar was in de afbeelding.


1. Als je met een schone lei wilt beginnen, klik je eerst op de knop <Geen>.
Duidelijk, alle lijnen verdwijnen.

2. Vervolgens stel je de zwarte buitenlijn in met <Kleur> en <Dikte> en klik je op de knop <Kader>.
Voorzover ook duidelijk. Het buitenkader werd netjes zwart met de juiste dikte ingekleurd.

3. Daarna verander je de lijnkleur en klik je in het rechter voorbeeldscherm op de middelste knop verticaal en de middelste knop horizontaal onder het voorbeeldje.
Maar voor dat je dit doet moet je wel eerst Aangepast kiezen, anders kleur je de buitenrand ook wit en valt deze weg omdat de achtergrond wit is. En dat was het probleem. In de schermafbeelding die je had gepost zie je overigens wel dat Aangepast is geselecteerd.

4. De kleur stel je in op het tabblad <Arcering>.
Ook duidelijk

5. Het resultaat zie je gelijk in het Voorbeeldje.
Klopt ook

Nu het werkt heb ik er maar meteen een tabelstijl van gemaakt zodat ik alle tabellen, 20 stuks, doormiddel van een stijl in een keer goed kan zetten.

Was ik net iets te laat met mijn fröbelwerk .

Nee hoor, want uiteindelijk heb ik het met je voorbeeld werkend gekregen.:d
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de aanvulling; soms doe je dingen zó op de automatische piloot dat als je ze vervolgens probeert op te schrijven, je of niet meer weet wat je gedaan hebt (automatische piloot) of een handeling vergeet. En dat laatste was dus het geval. Zelfs het uitvoeren in twee stappen (eerst kader doen, dan OK, dan opnieuw scherm openen en dan de binnenlijnen) was nog sneller als jouw 'oplossing', die ik ook niet zou aanbevelen, tenzij voor een hele kleine tabel, dan is het nog te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan