SSD of HDD in laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbusser

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
147
Ik heb een neiuwe pc gekocht. Hierin zit een 120gb ssd voor het besturingssysteem, dit maakt hem lekker vlot natuurlijk. Er zit een expansion slot in voor een tweede schijf. Deze gaat natuurlijk uitsluitend voor data gebruikt worden, daarvoor hoef ik denk ik geen SSD te kopen? Toch?
Andere vraag: gaat de hdd in sleepmodus als er na een bepaalde tijd geen aanspraak op gemaakt is? Is de tijd ergens in te stellen?
En nog een vraag.
Op de SSD zit een recoverypartitie die niet verborgen is. Op de schijf kan gelezen en verwijderd worden.
Kan ik, na het veilig stellen van de inhoud, de partities samenvoegen zonder de bootdrive (c schijf:) opnieuw te moeteninstalleren.
Ps. OS is Win10
Bvd. Jan
 
Laatst bewerkt:
Doen normale HD voor data erbij zetten... maar voor de SSD is 120 GB krap, ook al zul je wellicht hier wel andere geluiden gaan horen dat het onzin is...

Mi als je het goed wil doe, doe het in 1x goed
  • 240-256 GB SSD kopen en er in zetten
  • Kloon de 120GB naar de nieuwe SSD en test of alles werkt zoals het hoort
  • Koop een 1 of 2 TB normale laptop HD, 5400 rpm is snel genoeg, die zijn zuiniger. (als ie altijd aan het netsnoer zit maakt het niet uit)
  • Stel idd de power off in van de HD. Handleiding
  • werkt alles super.. kun je de SSD verkopen (blijven aardig hun waarde houden) of je stopt hem in een geschikt extern schijf doosje zodat je wat extra externe backup bij je hebt als dat nodig is. Een goede backup moet je eigenlijk al hebben...?
  • Maak een systeem kopie van de SSD en zet die op de HD en op je grotere backup systeem. en maak een herstel usb stick of DVD. Gaat het een keer mis met de 256GB SSD kun je hem zo weer terug zetten.
  • Laat die recovery partitie met rust...met welk doel anders?
De mensen die ik ken die hem zo ingericht hebben, zijn daar zeer tevreden over.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een neiuwe pc gekocht. Hierin sit een 120gb ssd voor het besturingssysteem, dit maakt hem lekker vlot natuurlijk. Er zit een expansion slot in voor een tweede schijf. Deze gaat natuurlijk uitsluitend voor data gebruikt worden, daarvoor hoef ik denk ik geen SSD te kopen? Toch?
Andere vraag: gaat de hdd in sleepmodus als er na een bepaalde tijd geen aanspraak op gemaakt is? Is de tijd ergens in te stellen?
En nog een vraag.
Op de SSD zit een recoverypartitie die niet verborgen is. Op de schijf kan gelezen en verwijderd worden.
Kan ik, na het veilig stellen van de inhoud, de partities samenvoegen zonder de bootdrive (c schijf:) opnieuw te moeteninstalleren.
Ps. OS is Win10
Bvd. Jan

Nee, het zijn maar kleine partities, denk niet dat er echt een grote recovery partitie opstaat.
Zet een screenshot van schijfbeheer hier neer om te kunnen beoordelen.
En door de software op de harde schijf na aanschaf te installeren heb je gewoon genoeg aan een SSD van 120 gig., Windows 10 gebruikt gemiddeld zo'n 50GB, hier is die 35GB overigens, op een 120GB SSD.
 
Het blijft natuurlijk niet bij een vrij kale Windows alleen (met Office of nog erbij), dan klopt bovenstaand advies wel.
Maar wie doet dat nu?
Maar ga je ook spelletjes in installeren dan gaat het hard met de ruimte.
Een SSD is gevoelig voor extra slijtage, de zgn wear, als je te weinig vrije ruimte overhoudt, die wordt dan nl heel vaak herschreven, en dat veroorzaakt de slijtage.
Ik zou imho nooit onder de 25-30 GB vrij ruimte gaan zitten om dit effect te minimaliseren.
Dus dan houd je effectief van die 120 GB maar ca 90 GB over.

Maar dan de spelletjes nog....
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45494627#45494627
W10 gebruikt een slordige 10-11GB inderdaad, met updates en een paar programma's zou je 60GB ook wel kunnen halen. Met GTA V zit je dan over de 120GB bijvoorbeeld.
Een SSD van 250GB is zat voor windows en een paar games, 120GB is inderdaad erg krap, 250GB is meestal zat, 480/512GB is ruim.
Zal dus vooral afhankelijk zijn van wat je erop zet. Installeer je niks anders dan Windows 10 en Notepad++ dan zal je aan 120GB ook zat hebben, maar wil je een paar games en een aantal andere programma's erop zetten dan kan het heel anders zijn, daar kunnen we niks over zeggen zonder te weten wat je wil doen
500 GB is overkill, tenzij je echt heel veel spelletjes wilt installeren.

Tuurlijk kun je de spelletjes ook op de grote schijf zetten, maar dan kun je die niet meer in slaapmodus zetten.... EN je gaat bij de spelletjes wel inleveren op de snelheid daar waar data naar de HD geschreven moeten worden, want dat is het traagste, lezen gaat nog wel, maar is uiteraard nog steeds veel trager dan een SSD.

Ik kan niet in jouw beurs kijken, want het gaat een aantal tientjes extra kosten (zeker als je de 120 |GB SSD nog verkoop valt het best mee ide paar tientjes, minder dan 50 euro iig extra).
Dus.
Zet nu mijn argumenten tegen over de andere en beslis zelf.
 
Laatst bewerkt:
Nee, geen spelletjes voor mij, gebruik laptop voor foto/film/office/netflix. Power is nodig voor filmmontage.
Vevelende vind ik dat de recovery op partitie D: staat, schijf erbij, wordt E.
De recovrypartitie is 60 gb, wärvan maar 24 is gebruikt, vandaar dat ik gewoon 1 C schijf en een (fysiek) tweede schijf wil hebben ... en de recovery op een stick of extrne hdd.
 
Worden de temp-bestanden tijdens de filmmontage groot en wat doet Netflix met tijdelijke bestanden?
Je krijgt overigens ook meer power voor het bewerken als er meer vrije ruimte is op de SSD, dus een grotere helpt ook.
Tja vreemd dat die recovery partitie zo groot is. Bij mij is ie minder dan 1 GB, mijn verse Win10 is nu ca 40 GB. Mijn laptop met i5 3340M is op die 240 GB SSD super snel icm 12 GB RAM.

Maak eerst een systeemkopie van de hele schijf zodat je terug kunt. Dan met een partitie manager aan de slag. Booten vanaf een Win PE usb stick (bijv van Gandalf), de partitie manager eerst er bij opzetten (bijv Partition Wizard Free 9.1 of zo) en dan kijken of het lukt.
PC weer herstarten... en?
Die move naar een ca 250 gb SSD kan altijd nog als dat nodig/wenselijk.... (=beter woord) zou zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan