• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteer probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

kappel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2005
Berichten
1.399
Deze file moet worden gesorteerd met ctrl-z, op Ln (lijn) en Nr. (nummer)
Van kolom B t/m AL en rij 3 t/m 50

Nu krijg ik de foutmelding dat de samengestelde cellen niet dezelfde afmeting hebben.
Ik kan niet vinden wel velden dit betreft.
 

Bijlagen

  • Vrijdagrooster.xlsm
    642,2 KB · Weergaven: 48
C51 is een samengestelde cel. Omdat er geen lege rij boven zit, doet hij mee in de sorteerreeks. Maar er zijn er meer. Als je in je tabel gaat staan en je drukt eerst op <Ctrl>+<*> en dan op <Ctrl>+<1> dan zie je op het tabblad <Uitlijning> dat er samengevoegde cellen zijn. Als je die uitzet, kun je sorteren.
En nooit samengestelde cellen gebruiken in tabellen; nergens voor nodig.
 
Kolommen A, B en C zijn allemaal samengevoegde cellen.

Van het testbestand is kolom E leeg, vandaar dat je het bereik F:Y wel kan sorteren (losstaand bereik).
 
Laatst bewerkt:
Hary, bedankt voor je reactie.

Maar na uren proberen snap er de ballen niet van, de file Vrijdagrooster is feitelijk de zelfde al de uitgeklede testfile.
Wat zie ik over het hoofd? De samengestelde cellen zijn in beide files het zelfde toch.
 
Nee, ze zijn niet hetzelfde, kolom E is leeg bij de ene.
 
Het spijt me voor je, geen van beide bestanden kan je sorteren door die samengevoegde cellen.
Alleen het bereik F:Y zoals ik al eerder vermelde.
 
Bekijk bijlage Vrijdagrooster.xlsm

Laatste poging (met Macro's toestaan ingeschakeld).

In bijgaande file kan je met CTRL-z gewoon sorteren, verander in de Ln. kolom een A in een B en vv en verander de Nr. volgorde een cijfer en dan kan je gewoon sorteren.

Bedankt voor je geduld,
Nico
 
Maak er een aaneengesloten bereik van. Gebruik geen samengevoegde cellen. <Ctrl> + z is gereserveerd en niet handig om als sneltoets te gebruiken. Voor het sorteren heb je dan niet meer dan dit nodig.

Code:
Sub VenA()
  Sheets("Sorteren").Cells(1).CurrentRegion.Offset(1).Sort Sheets("Sorteren").[B2], 2, Sheets("Sorteren").[C2], , , , , xlYes
End Sub
 

Bijlagen

  • Vrijdagrooster test.xlsm
    315,6 KB · Weergaven: 42
wat is dan het sorteer commando?
(dat Ctrl-z als benoemd was wist ik niet)
De eerste kolom mag niet mee worden gesorteerd.

/
 
Laatst bewerkt:
Als de eerste kolom niet mee mag sorteren, moet je een lege kolom tussen kolom A en C plaatsen.

Of de range aangeven in de code: range("b2:am70").sort
 
Laatst bewerkt:
Bedank voor je geduld, het werkt nu zoals het moet.

Een alternatief is de twee namen van het paar in één rij te zetten Jan en Piet niet onder elkaar maar naast elkaar dan kan je dus zonder samengestelde cellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan