• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Linken draaitabellen - probleem met relatie door dubbele waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Derichen

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2014
Berichten
15
TABELLEN.pngDRAAITABELLEN.png

Beste,

Ik zit met volgend probleem. Met behulp van een extern programma (JETSOFT) laat ik in Excel 2 tabellen automatisch genereren (zie bijlage: tabellen).
De structuur hiervan is vast, enkel de waarden in de kolommen zullen per update anders zijn.

Nu wil ik van deze 2 tabellen één draaitabel genereren met volgende kolommen:
- eerste kolom: BTW-nummer
- tweede kolom: SCHULDEN
- derde kolom: KOSTEN

Deze draaitabel moet dus per éénzelfde BTW-nummer dat in beide tabellen voorkomt de SCHULDEN en de KOSTEN weergeven.
Ik heb nu van elke tabel een bijhorende draaitabel gemaakt (zie bijlage: draaitabellen). Maar het lukt mij niet om de draaitabel te genereren die ik wens.
Ik heb geprobeerd om de twee draaitabellen samen te voegen tot 1 draaitabel met de structuur die ik wens, maar het wil mij niet lukken.
Ik heb geprobeerd om een relatie te maken op basis van het BTW-nummer, maar het grote probleem is denk ik dat in mijn gegeneerde tabellen eenzelfde BTW-nummer meermaals voorkomt.
Nu kan ik via een knop in Excel, makkelijk alle dubbele waarden uit mijn tabel filteren, MAAR dan zal mijn totaal aantal SCHULDEN en KOSTEN niet meer kloppen, want de dubbele rijen met hetzelfde btw-nummer zullen gewoon worden verwijderd. Natuurlijk moet mijn totaal aantal SCHULDEN en KOSTEN moeten worden behouden!

Iemand die mij kan helpen?


Merci
 
(zie bijlage: draaitabellen)
Hier staan alleen plaatjes en daarmee kunnen helpers niet veel beginnen!
Post een representatief voorbeeldbestandje!

het grote probleem is denk ik dat in mijn gegeneerde tabellen eenzelfde BTW-nummer meermaals voorkomt.
Dit klopt inderdaad. De sleutel naar succes is dus het maken van een 3e tabel waarin enkel unieke BTW-nummers in staan.

Verdiep je eens in de term: 'Power Pivot', en lees dit eens:
https://support.office.com/nl-nl/article/Een-relatie-tussen-twee-tabellen-maken-in-Excel-fe1b6be7-1d85-4add-a629-8a3848820be3?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL
 
Ha Joachim,

Ik zie nergens schulden en kosten in je voorbeeld bestand!
Wel leveranciers en klanten gekoppeld aan BTW-nummers. Op basis hiervan en zoals eerder aangegeven zal een tabel met unieke BTW-nummers gemaakt worden.
zie voorbeeld:
 

Bijlagen

  • OEF_Gijs.xlsx
    563,8 KB · Weergaven: 172
Zo mag ik heel eerlijk zijn dat ik geen hele slimme indruk van jou heb, ongeacht je vraag!

Als ik een leverancier van jouw bedrijf zou zijn, dan zou ik heel boos aan de lijn hangen. Misschien is het verstandig om informatie te anonimiseren......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan