• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijk optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VanBasicNaarExe1

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2018
Berichten
43
Ik ben een programma aan het schrijven om het verloop van mijn werkdag te kunnen 'voorspellen' (zie bio) en daarbij maak ik gebruik van pulldownmenu's.

De vraag die ik heb gaat over een pulldown waarin ik de keuze heb zoals reistijd/(klant is) niet thuis/pin betaling/rekening dealer enz.

wanneer ik kies voor een bepaalde vorm van betaling dan komt er een € teken in de regel daaronder.
daarnaast vul ik het bedrag in. (zie voorbeeld)
pulldown - screenshot.png

nu wil ik een optelling maken van alle bedragen die gepint zijn, die als rekening naar klant zijn, die als rekening dealer zijn enz.

dus op D10, D13, D16, D20, ..... staan bedragen die ik opgeteld wil hebben op voorwaarde dat er in het vakje daarboven een bepaald woord staat. anders mogen ze niet mee opgeteld worden.


Ook wil ik het aantal pinbetalingen opgeteld hebben, maar dat snap ik al. (ik laat gewoon aantal woorden 'pin' o.i.d. zoeken)

Maar welk commmando kan ik het best gebruiken om de bedragen op te tellen per soort ?


Martin
 
Laatst bewerkt:
Die aanpassing had je beter gebruikt om een gelijkend excelbestand te posten.
 
Beste Martin,

Een Excel voorbeeldje helpt beter dan een plaatje.

Formule voor vraag 2:
Code:
=AANTAL.ALS(D:D;"pin")
 
En het antwoord op vraag 1 is ook niet zo ingewikkeld, als je een hulp kolom maakt naast kolom D, waar de bedragen naartoe gekopieerd worden. Dan wordt de formule:

Code:
=SOM.ALS(D:D;"iets";E:E)
 
Die aanpassing had je beter gebruikt om een gelijkend excelbestand te posten.

Beste Cobbe,

Dat doe ik bewust.
Enderzijds om geen persoongegevens vrij te geven, anderzijds probeer ik met een plaatje zo simpel mogelijk mijn probleem te visualiseren.

Wanneer ik het hele programma 'online' zet dan is dat misschien een overkill aan info, misschien te onoverzichtelijk (ze moeten dan eerst van alles gaan bekijken), en kan de stap om mij te helpen verkleinen.

Wanneer het relevant is dan zal ik fakeadressen invoeren en het bestand aanbieden. Maar dat lijkt me wel heel veel onnodig werk om iets eenvoudigs beantwoord te krijgen.

Maar ik hou de reactie zeker voor serieus.


Martin
 
Niemand verwacht dat je een 'echt' bestand plaatst, maar een waarheidsgetrouw voorbeeld met Jip en Janneke informatie. Je hebt niet aangegeven of je iets aan #4 hebt.
 
Niemand verwacht dat je een 'echt' bestand plaatst, maar een waarheidsgetrouw voorbeeld met Jip en Janneke informatie. Je hebt niet aangegeven of je iets aan #4 hebt.

Klopt. Dat ben ik zeker nog van plan. Alleen dat zal ik eerst even uitgeprobeerd moeten hebben, maar zover was ik nog niet. Vandaar dat een reactie daarop voor mij nog even op 'hold' stond.

komt goed...
 
--- knip --- Je hebt niet aangegeven of je iets aan #4 hebt.


dat was een goede tip om een verborgen rij te maken en daarin een kopie van het bedrag te zetten.
Werkt precies zoals ik wil.
Eigenlijk, zit ik zo te denken, is dit zo een vorm van horizontaal zoeken geworden. Grappig.

Schermafdruk 2018-01-27 22.13.22.png

bedankt voor de hulp.
 

Bijlagen

  • pulldown - screenshot.png
    pulldown - screenshot.png
    24,5 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan