• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

indirect gegevens opvragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VanBasicNaarExe1

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2018
Berichten
43
Ik heb een weekoverzicht aantal tabbladen die hetzelfde eruit zien qua layout, maar andere data hebben.
Iedere dag heeft zijn eigen tabblad.
Ook heb ik een tabblad met een overzicht.

daarin staat bv de verwijzing =maandag!B3

Kan ik het woord maandag vervangen door een tekst die ik haal uit een pulldownmenu uit (laat ik zeggen) A1 ?




Martin
 
Zo ?
PHP:
=INDIRECT(A1&"!B3")
 
Bedankt Cobbe.

Eigenlijk had ik dit zelf wel kunnen bedenken. Ik weet alleen niet waarom het mij eerder niet gelukt was.


Martin
 
Zo ?
PHP:
=INDIRECT(A1&"!B3")

Beste Cobbe,

Het is mij toch niet gelukt, al dacht ik dat het niet zo moeilijk had moeten zijn.

Ik weet dat je het liefst een bestandje als bijlage ziet, maar ik heb hier toch gekozen voor een screenprint met op de ene kant jouw tip en aan de andere kant mijn falen.

Ik heb op verschillende manieren dat indirect proberen in te voeren maar het is niet de juiste syntax.
Ik heb een kolom cellen de naam gegeven [ route_ma ] (zonder haakjes uiteraard) en zo heb ik natuurlijk [ route_di ], enz
ik heb hier in vakje B1 de tekst 'ma' staan. (of 'di' of 'wo' ....)
Wat ik wil bereiken is dat die 'ma' wordt toegevoegd aan gegevensvalidatie / lijst / bron om dan [ route_ma ] of [ route_di ],... ingevuld te krijgen.

dus of ik gebruik een verkeerde synatax, of ik wil het onmogelijke, of ik heb je verkeerd begrepen.

Waar denk jij aan?

Schermafdruk 2018-01-28 17.50.39.png
 
@ Cobbe

Het probleem met indirect gegevenvalidatie heb ik niet opgelost, maar op een gewone tabblad heb ik indirect wel goed werkend.
Dat scheelt een hele boel, die optie, zeg.


Martin
 
Als ik het goed zie op je plaatje "waar niemand iets mee kan" staat er:="route_"&indirect("!b1") en dat werkt niet.
Post eens een voorbeeldje, of je bestandje zonder privé gegevens daar kunnen we tenminste iets mee.
 
Weer een voorbeeld waar een goede indeling van het Excel bestand (niet dezelfde soort gegevens over meer dan 1 tabblad verdelen, maar in 1 tabel stoppen) veel gedoe had gescheeld...
 
Weer een voorbeeld waar een goede indeling van het Excel bestand (niet dezelfde soort gegevens over meer dan 1 tabblad verdelen, maar in 1 tabel stoppen) veel gedoe had gescheeld...

Ik sta open voor ideeën ter verbetering.
Nu probeer ik al jaren zelfstandig te kijken wat ik met excel kan (t.o.v. het aloude basic wat ik mijzelf 40 jaar geleden aanleerde) en ik vind dat ik met excel/OpenOffice toch iets bereikt heb waar ik voor mijn gevoel best trots op kan zijn (of beter: van genieten kan).

De reden waarom ik dit zo 'knullig' gemaakt heb is dat ik geen xopen/ropen/wopen functie kan vinden.
Voor mijzelf is dit programmatje de opmaat om eens te kijken of ik met eccess kan doen, alleen dat doorzie ik nog niet goed genoeg. Tot die tijd is het een dagelijks stukje gereedschap wat zich al meerder keren bewezen heeft om fouten die er bij de planning gemaakt worden aan te tonen. Voor zo'n simpele vent als ik die niet verder is gekomen dan een LTS diploma vind ik dat toch een mooi resultaat, al ken ik mijn plaats. Ik ben slechts een servicemonteur en geen wiskundige. Bovendien zitten er hier geen draadjes aan (anders was het voor mij geen probleem).


Ik snap best dat anderen (in het algemeen gesproken, zonder naar iemand te wijzen) mijn programmatje simpel, kneuterig en onkundig vinden. Maar je kunt het ook omdraaien die anderen zullen dan nóg beter zijn. Ik geloof zelf meer in dat anderen beter en kundiger zijn dan ik ipv dat ik dommer ben dan anderen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Op iedere tapblad staan standaard gegevens van een verzamelblad haal. Daar staat data wat ik met kopiëren/plakken uit een ander bestand gehaald heb.

Maar de bladen met 'ma' 'di' 'wo'... vul ik (naast de door het programma ingebrachte data) zelf ook gevens in die specifiek bij dat bezoek horen. (reistijd naar bestemming, geschatte reparatietijd, afwijkingen in afwerken van de bezoeken, wijze van betalen en bedragen, ... ) Die kan ik, voor zover ik weet, niet inbrengen en oproepen wanneer ik het tabblad verander naar een andere dag.
Die data zou ik met een xopen willen wegschrijven om ze zo blijvend te koppelen aan de regel met klant- en toestelgevens.

Zo'n (laat ik zeggen) push-commando ben ik in excel niet tegengekomen of in OpenOffice/LibreOffice.
Bestaat dat wel? Welk commando kan ik daarvoor gebruiken?

Als dat kan is het verminderen van het aantal tabbladen een welkome optie.
Ik hoor graag van je.


Martin
 
Laatst bewerkt:
Hoi Martin,

Je moet mijn opmerking niet persoonlijk opvatten hoor, het was meer een verzuchting van mij omdat ik dit soort indelingen in mijn praktijk erg vaak tegen kom. Dus excuus als ik hard over kwam, dat is zeker niet de bedoeling.

Waar het hier om gaat is dat wanneer je alle gegevens op één werkblad zet, met de dag in een aparte kolom, het heel simpel wordt om ermee te rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Als je antwoord op een vraag wil krijgen stel dan een concrete vraag met daarbij een bestandje met hoe het is en wat de verwachte uitkomst is. Aan de hele lappen afleidende tekst heeft niemand iets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan